4 986 läst · 21 svar
5k läst
21 svar
Bänkskiva laminat fuktskadad i skarv - vad göra.
Tack så väldigt mycket för de uppmuntrade och stärkande råden! Har idag skrivit till byggfirman med bilder mm. (Tog över bollen från maken som startade denna tråd.) Så, vi får se när och om vi får respons….😬 Fick ligga på och tjata i alla tänkbara kanaler för att få tillbaka våra extra husnycklat, det tog ca två månader… Så, jag var så förbannat glad när de äntligen återlämnade dom och tänkte skulle slippa ha med dom att göra mer. Men du har helt rätt. Jag kommer inte känna mig nöjd om de inte tar sitt fulla ansvar för det som uppstått. 😒💪🏻K Kasken skrev:Som jag förstår det du delat med dig av innan så har ni inte ens varit i kontakt med byggfirman som utförde monteringen än? De är inte ens medvetna om felet i dagsläget?
Om så är fallet så råder jag dig starkt till ta dig själv i kragen så pass att du i alla fall kontaktar byggfirman och gör dem medvetna om att felet uppstått, måla inte faan på väggen innan de ens börjat försöka slingra sig ur att rätta till det fel de begått.
Vem vet, de kanske har dåligt med jobb som marknaden ser ut o är måna om sitt rykte? Jaja, drömma kan man ju i alla fall
Men jag måste säga att jag inte förstår din inställning till situationen alls, hur kul kan det vara att lägga alla dessa pengar på att göra ordning något o sen få det att se ut som skit efter knappt ett år?
Detta beror ALDRIG på något annat än att skarven inte tätats ordentligt vid monteringen, den som utfört monteringen är skyldig till att skarven ser ut som den gör idag, det är hur självklart som helst.
Om du inte är sugen på allt stök i vardagen som ett byte kommer föra med sig så satsa istället på ekonomisk kompensation? Hör med byggaren vad han räknar på att kalaset kommer kosta dem och erbjud att göra upp i godo med halva den summan?
E ErikGuLi skrev:I april-maj 2023 lät vi totalrenovera vårt kök. Köket är Elgigantens Epoq och vi lät en byggfirma utföra arbetet. Vi blev mycket nöjda med resultatet. Men nu har en rejält tråkig situation uppstått.
Det gäller bänkskivan av laminat. Bänkskivan är i vinkel och är därför skarvad. Redan i slutet av juli månad upptäckte vi att laminatet börjat höja sig i skarven. Vi satte då igång mailväxla med tillverkaren, skickade bilder osv. Det var kanske en onödig process för den slutade med att de kom fram till att det måste handla om ett felaktigt förfarande vid ihopfogandet. Och det låter rimligt. Nu är vi framme av slutet av september. Laminatet har släppt något ytterligare.
Vi har ännu inte kontaktat byggfirman men vi står i begrepp att göra det. Man kan dela upp problematiken i två delar.
Dels vilken/vilka åtgärder som är tänkbara, dels vilken uppgörelse som kan uppnås med byggfirman.
Bilden med tummen togs 31 juli, övriga bilder 24 sep.
Hallå därute! Nu har killen från firman äntligen varit här och vi fick ett seriöst och trevligt bemötande. Han medgav genast att det handlade om deras arbete och inget annat. Dock var hans preliminära förslag att de tar isär skivorna för att foga samman dem igen på ett bättre sätt med mer tätning. Men då påtalade vi att skadan redan är skedd, dvs att laminatet släppt och vikt sig uppåt, och hur dom i så fall ska åtgärda det. Han hade inget direkt svar på detta. De ska träffas i helgen och gå igenom bl a vårt ärende. Till saken hör att det är två unga killar, elektriker i botten, som startade firman för tre år sen. Så dom har inte jättemycket erfarenhet.Ebanna skrev:
En spånskiva som sväller tror jag är körd. Man kan ju inte slipa på den svällande laminatdelen, eftersom den bara är nån mm tjock. Tror heller inte att man kan återforma den till sitt ursprung med tryck på ett vettigt sätt i en hemmamiljö.
Möjligen kan isärtagning och en korrekt montering med tät skarv förhindra att läget förvärras ytterligare, men det gör väl inte er nöjda?
Lämpliga lösningar här som jag ser det är ju antingen utbyte eller att ni får någon form av ekonomisk kompensation och lever med felet.
Men svårt att få till en sådan lösning eftersom ni köpt material från en annan part än byggaren. Jobbigt läge, hoppas firman finner en lösning.
Möjligen kan isärtagning och en korrekt montering med tät skarv förhindra att läget förvärras ytterligare, men det gör väl inte er nöjda?
Lämpliga lösningar här som jag ser det är ju antingen utbyte eller att ni får någon form av ekonomisk kompensation och lever med felet.
Men svårt att få till en sådan lösning eftersom ni köpt material från en annan part än byggaren. Jobbigt läge, hoppas firman finner en lösning.
Tack för svar! Ja, det är vår tanke också, att åtminstone få en kompensation. Alternativt att de tar isär och gör om fogen så att det inte förvärras ytterligare. Men att vi.även blir kompenserade för den skada som redan skett. Det låter väl rimligt?B BSOD skrev:En spånskiva som sväller tror jag är körd. Man kan ju inte slipa på den svällande laminatdelen, eftersom den bara är nån mm tjock. Tror heller inte att man kan återforma den till sitt ursprung med tryck på ett vettigt sätt i en hemmamiljö.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Har jobbat som Köksmontör i snart 20 års tid och jag kan säga att det där är tyvärr utom all räddning.
Arbetet är från början undermåligt gjort av någon som saknar kunskap och förståelse för hur lätt vatten tar sig ner i skarven och förstör skivorna.
Detta moment måste man lägga ner sin själ på och även använda rätt produkter vilket kanske inte gjorts heller.
Att tillägga är ju att den som designat köket inte heller tänkt efter för att lägga vasken så nära en skarv är absolut inte det optimala men det fanns kanske inte någon annan lösning och då är det ju ännu viktigare att den som monterar vet vad han/hon gör.
Hoppas ni får till en vettig lösning men att släppa skarven och limma om räddar tyvärr inte laminatet och utseendet.
Arbetet är från början undermåligt gjort av någon som saknar kunskap och förståelse för hur lätt vatten tar sig ner i skarven och förstör skivorna.
Detta moment måste man lägga ner sin själ på och även använda rätt produkter vilket kanske inte gjorts heller.
Att tillägga är ju att den som designat köket inte heller tänkt efter för att lägga vasken så nära en skarv är absolut inte det optimala men det fanns kanske inte någon annan lösning och då är det ju ännu viktigare att den som monterar vet vad han/hon gör.
Hoppas ni får till en vettig lösning men att släppa skarven och limma om räddar tyvärr inte laminatet och utseendet.
Något gammal tråd. Men, hur gick det för er?Ebanna skrev:
Mvh