Vi ska renovera köket snart och jag har svårt att bestämma vilket material är bäst.

Jag vill ha komposit sten eftersom den är tålig och snygg men jag är rädd att det är för hårt. Tänk om man sätter en tallrik på en sten bänkskiva...är porslin lätt att gå sönder på den?

Det finns många manniskor som har köpt DYRA granit/komposit bänkskivor för ett nytt kök och sen ångrade sig och försöker sälja den på Blocket pga "felköp". Varför??

Jag tycker att Kviks kompakt laminat är också snygg och kanske inte så hårt...men kanske lätt att repa?

Jag skulle vilja höra från er som har efarenhet av komposit/granit/kompakt laminat bänkskivor.

Tack på förhand! :)
 
N
Det finns en bra sammanställning på det olika material, kolla här,
"Felköp" beror oftas på felmått.
 
Om du ska köpa kompositsten så bör du tänka på att lägga en del möda på att hitta en pålitlig leverantör. Jag kan för egen del avråda från att anlita Jetstone . Se även detaljerat separat inlägg
 
BigR
sten-, eller stenliknande ytor tycker jag är obehagliga att arbeta på. Glas och porslin går lättare sönder. IMO är trä snyggast, men eftersom det är opraktiskt att underhålla (ja, jag är lat) i köket så är laminat mitt val.
 
Jag har kompaktlaminat i fritidshuset och tycker det verkar bra. Fördelen med kompaktlaminat mot laminat är att det inte finns någon fuktkänlig spånskiva i kompaktlaminaten, det är också lättare att underlimma hoar i kompaktlaminat. Med kompaktlaminat får du en tunn kant (12 mm), något du inte kan med andra material. Gillar du utseendet är det ett plus. I lägenheten har jag en hel rostfri bänk (specialmått) och tycker också det är kanon. Jag har ingen erfarenhet av granitbänkar eller liknande material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.