U Utsliten och utdömd skrev:
Så gjorde vi
Tog hem en skorstensfejare för rådgivning innan.
Putsade murstocken helt lodrät, men rätt grovt, med kalkputs och därefter limmade upp gips med ardex s48, tätskickt och kakel.
tack för input
vilken typ av gips satte ni upp?

U
H Hellan10 skrev:
tack för input
vilken typ av gips satte ni upp?
Helt vanlig 13mm
När inspektören var på plats så visste han inte om det va ok men han återkom och skrev även i utlåtandet/protokollet att det va tillåtet men vanlig pappbeklädd ur brandsynpunkt.
Vår plattsättare ville även ha vanlig pappbeklädd för han sa att folien sitter bättre på den än våtrumsgips med glasfiberväv

Pratade med sotaren idag som tyckte vi skulle spackla upp murstocken och kakla rätt på. Skönt

Hur gör man då med tätskiktet på denna vägg? Hade tänkt köra med folie på resten av rummet men kan man kombinera rullat och folie eller vad tycker ni är smartast?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rickard.
H Hellan10 skrev:
Pratade med sotaren idag som tyckte vi skulle spackla upp murstocken och kakla rätt på. Skönt

Hur gör man då med tätskiktet på denna vägg? Hade tänkt köra med folie på resten av rummet men kan man kombinera rullat och folie eller vad tycker ni är smartast?
Folie överallt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Folie överallt?
Tänkte det skulle vara annat på den spacklade väggen men det funkar kanske bra att sätta folie även där med samma ”lim/tätskikt”. Tack

Rickard.
H Hellan10 skrev:
Tänkte det skulle vara annat på den spacklade väggen men det funkar kanske bra att sätta folie även där med samma ”lim/tätskikt”. Tack
Bara för att man får köra utan folie betyder inte att man måste. Jag är egentligen inte den du ska lyssna allt för mycket på men jag skulle se folie som enda alternativet här. Eventuellt kan man behöva byta lim eller välja rätt lim för att fungera överallt, det är lite av en djungel av produkter och alternativ ;)

Rickard. Rickard. skrev:
Bara för att man får köra utan folie betyder inte att man måste. Jag är egentligen inte den du ska lyssna allt för mycket på men jag skulle se folie som enda alternativet här. Eventuellt kan man behöva byta lim eller välja rätt lim för att fungera överallt, det är lite av en djungel av produkter och alternativ ;)
Ja det är inte helt självklart. tack för råd!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.