21 941 läst · 150 svar
22k läst
150 svar
Badrumsrenovering på gång - funderingar enligt BBV 15:1 och annat
Nu fick du ett väldigt bra förtydligande från @BirgitS i ovan inlägg.nizzehult skrev:Kan bara konstatera att åsikterna går isär här men här är det ytterligare en firma som förordar mjukfog mellan vägg- eller golvvinkel:
[länk]
Jag ska i sanningens namn erkänna att jag inte riktigt bestämt mig gällande detta än men nu är iaf såväl golv som väggar helt klara och det är dags att foga.
En enkel fråga då: börjar man med vägg/golvvinkel eller sparar man dessa till sist? Oavsett lösning. Rentav maskerar detta till det är dags?
Du behöver förstå en sak innan du tar beslut. Hårdfog är relativt lätt att skrapa bort. Silikon är ett helvete. Bara det borde göra ditt val enkelt. Kör med hårdfog och sen om du ångrar dig eller det skulle spricka kan du skrapa lite och dra silikon.
Vi har byggt badrum i ca 20 år. I väggvinkeln drar de flesta av de plattsättare vi anlitat silikon. Men ALDRIG i golvvinkeln. Vill man nu envist dra i golvvinkeln så kommer det givetvis inte fungera med ett blött murarsnöre som du sedan drar bort innan silikonet torkat eller vad du skrev. Det är bara att testa någon annanstans än i ett nykaklat badrum så får du se hur det går.
Däremot kan du bottna med fog och sedan dra sille om du nu vill ha sille i golvvinkeln.
Lycka till med beslutet!
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Att de förordar silikon var väl ändå att ta i.nizzehult skrev:Kan bara konstatera att åsikterna går isär här men här är det ytterligare en firma som förordar mjukfog mellan vägg- eller golvvinkel:
[länk]
Jag ska i sanningens namn erkänna att jag inte riktigt bestämt mig gällande detta än men nu är iaf såväl golv som väggar helt klara och det är dags att foga.
En enkel fråga då: börjar man med vägg/golvvinkel eller sparar man dessa till sist? Oavsett lösning. Rentav maskerar detta till det är dags?
De förklarar var man använder de olika typerna av fog OM man väljer att lägga silikon.
Envis som synden är jag men jag står fast vid att de som lägger silikon i golv/väggvinklarna gör det för de är usla plattisar som inte kan, vill eller orkar skära plattorna snyggt utan måste då dölja detta med silikon.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Det löste sig. Kunde bända ut rören lite och petade sen in fogmassa med en spackel.
Nu pågår fogning av väggarna - och sen: golvet - och här kommer lite nya funderingar på var man måste, bör och för den del: inte bör använda silikon.
Jag har beslutat mig för att ha fogmassa mellan golv och vägg. Halleluja! Däremot kommer jag nog att dra silikon i väggvinklarna.
Att jag så småningom ska fästa WC:n med silikon är givet. Dom saker som måste borras upp (blandare, duschstång, handdukstork, skåp) ska också ha silikontätade hål. Men det finns ju fler ställen där mjukfog rekommenderas och hur bör jag tänka där?
- Området runt rören som kommer från väggen - både för vatten och värme.
- Runt avloppsramen.
- Området i golvet mellan avloppsrören från WC och handfat och omkringliggande klinkerplattor.
- Mellan dörrtröskeln och närliggande klinkerplattor.
- Mellanrummet längst in mot fönstret och kakelplattorna runt om.
Nu pågår fogning av väggarna - och sen: golvet - och här kommer lite nya funderingar på var man måste, bör och för den del: inte bör använda silikon.
Jag har beslutat mig för att ha fogmassa mellan golv och vägg. Halleluja! Däremot kommer jag nog att dra silikon i väggvinklarna.
Att jag så småningom ska fästa WC:n med silikon är givet. Dom saker som måste borras upp (blandare, duschstång, handdukstork, skåp) ska också ha silikontätade hål. Men det finns ju fler ställen där mjukfog rekommenderas och hur bör jag tänka där?
- Området runt rören som kommer från väggen - både för vatten och värme.
- Runt avloppsramen.
- Området i golvet mellan avloppsrören från WC och handfat och omkringliggande klinkerplattor.
- Mellan dörrtröskeln och närliggande klinkerplattor.
- Mellanrummet längst in mot fönstret och kakelplattorna runt om.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Badrummet är nästan klart nu och det har varit en intressant resa men nu har jag kört fast på en, till synes banal sak där jag behöver lite rörmokar-tips.
Det gäller att få en koppling tät.
Det ser ut som så:
Ut från väggen kommer två 18mm prisolrör på cc 60. Dessa har blivit (om)böjda och är rätt misshandlade rent allmänt men borde ändå gå att använda.
Rören till blandaren, WC och handfat är vanliga kromade 12mm halvhårda kopparrör och det används kopplingar med klämhylsa för detta. Inga stödhylsor.
Dessa har vi fått täta på första försöket. Inga konstigheter.
Utgående kallvatten likaså men varmvattenröret vill droppa lite i vinkeln (ingående) trots att vi försökt plocka bort det, byta klämring och göra ett nytt försök.
Ja när vi testade gång #2 plockade vi också bort stödhylsan.
Det är ingen stor läcka: det kommer en droppe var 10:e minut ungefär - men så kan man ändå inte ha det.
Jag har köpt alla kopplingar på en VVS-firma så det är inga Biltema-prylar.
Vinkelkopplingen som det gäller ser ut så här:
Inkommande rör från väggen är alltså 18mm och där sitter (satt) det en stödhylsa i röret samt en klämring. Klämringen styrdes på så att den var så långt in det gick för att själva muttern skulle börja dra.
Röret var lite ovalt men jag bankade först in en 1/4" långhylsa som passade exakt och då gick det med möda att få dit (slå in) stödhylsan med en träkloss. På undersidan av röret finns även en skada som troligtvis orsakats av en intryckning av en tång eller liknande och där var det svårt att komma förbi med muttern och klämringen men med lite trixade, klämmande och försiktigt slipande med smärgelduk så gick det till slut. Klämringen fick sig även en droppe olja innan den började dras.
Det är rejält trångt där eftersom det är i hörnet och det andra röret delvis blockerar men det går att komma åt med en skiftnyckel underifrån och därefter dra muttern några grader åt gången och det momentet har tagit tid vill jag lova. Nu börjar det gå så trögt att det knappt går att dra mer och droppandet har efter varje åtdragning minskat men som sagt: inte helt försvunnit.
På andra sidan vinkeln sitter det en förminskningshylsa 18->12, tror det är en sån som delar sig när man drar åt och där är det tätt. Den har inte behövt röras.
Så..vad är nu knepet? Är det bara att fortsätta dra i våldet tills det förhoppningsvis blir tätt eller måste man börja om? Det utstickande röret går alltså knappast att kapa mer och det går inte att komma åt från andra sidan väggen utan en massa strul så hur skulle ett proffs ha gjort? Värma upp allt när man drar ihop det? Använt lin? Använda smörjmedel så att muttern går lättare att få längre in? Berätta!
På bilden ser man kopplingarna och det gäller alltså den nedre av dessa.
Det gäller att få en koppling tät.
Det ser ut som så:
Ut från väggen kommer två 18mm prisolrör på cc 60. Dessa har blivit (om)böjda och är rätt misshandlade rent allmänt men borde ändå gå att använda.
Rören till blandaren, WC och handfat är vanliga kromade 12mm halvhårda kopparrör och det används kopplingar med klämhylsa för detta. Inga stödhylsor.
Dessa har vi fått täta på första försöket. Inga konstigheter.
Utgående kallvatten likaså men varmvattenröret vill droppa lite i vinkeln (ingående) trots att vi försökt plocka bort det, byta klämring och göra ett nytt försök.
Ja när vi testade gång #2 plockade vi också bort stödhylsan.
Det är ingen stor läcka: det kommer en droppe var 10:e minut ungefär - men så kan man ändå inte ha det.
Jag har köpt alla kopplingar på en VVS-firma så det är inga Biltema-prylar.
Vinkelkopplingen som det gäller ser ut så här:
Inkommande rör från väggen är alltså 18mm och där sitter (satt) det en stödhylsa i röret samt en klämring. Klämringen styrdes på så att den var så långt in det gick för att själva muttern skulle börja dra.
Röret var lite ovalt men jag bankade först in en 1/4" långhylsa som passade exakt och då gick det med möda att få dit (slå in) stödhylsan med en träkloss. På undersidan av röret finns även en skada som troligtvis orsakats av en intryckning av en tång eller liknande och där var det svårt att komma förbi med muttern och klämringen men med lite trixade, klämmande och försiktigt slipande med smärgelduk så gick det till slut. Klämringen fick sig även en droppe olja innan den började dras.
Det är rejält trångt där eftersom det är i hörnet och det andra röret delvis blockerar men det går att komma åt med en skiftnyckel underifrån och därefter dra muttern några grader åt gången och det momentet har tagit tid vill jag lova. Nu börjar det gå så trögt att det knappt går att dra mer och droppandet har efter varje åtdragning minskat men som sagt: inte helt försvunnit.
På andra sidan vinkeln sitter det en förminskningshylsa 18->12, tror det är en sån som delar sig när man drar åt och där är det tätt. Den har inte behövt röras.
Så..vad är nu knepet? Är det bara att fortsätta dra i våldet tills det förhoppningsvis blir tätt eller måste man börja om? Det utstickande röret går alltså knappast att kapa mer och det går inte att komma åt från andra sidan väggen utan en massa strul så hur skulle ett proffs ha gjort? Värma upp allt när man drar ihop det? Använt lin? Använda smörjmedel så att muttern går lättare att få längre in? Berätta!
På bilden ser man kopplingarna och det gäller alltså den nedre av dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Klämringen var skadad såg vi när vi öppnade kopplingen, den hade legat för långt fram när vi började skruva och det fanns ingen möjlighet att få ut stödhylsan hel (den hade slagits in) så vi fick förstöra den för att få ut den. Sen hade jag inga fler, bara en extra klämring. Men han som hjälper mig säger att han har gjort flera liknande installationer utan att använda stödhylsor utan problem och det är ju faktiskt själva klämringen som utgör själva tätningen.
Jag har monterat stödhylsa i alla mjuka och halvhårda rör, vissa hävdar ju att det ska gå utan om matrialtjockleken är tillräcklig men jag anser mig inte ha tid och råd att chansa. Stödhylsorna kan väl kosta nån tia/st och timmarna springer snart iväg om man inte får tätt och måste gå tillbaka och krångla.
Mitt råd blir alltså: gör om gör rätt.
Mitt råd blir alltså: gör om gör rätt.
Utan stödhylsa lär du få svårt att få tätt. Läckan beror säkert på att röret, som du beskrivit, är lite illa åtgånget. Eventuella ojämnheter eller repor kan ibland gå att få täta om man drar hårt men när du saknar stödhylsa kommer det nog tyvärr bara att ge med sig. Dessvärre lär du inte få in någon ny stödhylsa nu när du redan dragit åt klämringen. Någon röris på forumet kanske har något bra tips annars är det nog bara att byta röret.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Byta röret är inget alternativ, då löder jag nog hellre som absolut sista utväg. 18mm är en udda rördimension och man måste i princip till en VVS-firma för att få fram en sån stödhylsa. Biltema t ex har 10, 12, 15 och 22. Jag måste alltså ta ledigt från jobbet för att skaffa en hylsa och det är rätt bökigt.
Det övre röret var också rätt illa åtgånget men där blev det tätt på första försöket. Även där fick vi slå in stödhylsan. Men stödhylsan är ju, som det heter, bara ett stöd och röret är 1,5mm tjockt utan det är klämringen i sig som utgör själva tätningen.
Drog åt lite mer i morse och nu när jag var hem på lunchen så var det bara typ en matsked som droppat ut på några timmar. Jag tänker nog försöka dra några tag till och se om det slutligen blir tätt, hade ett liknande problem för många år sen och gå var det just en sån sista-åtdragning-av-all-kraft som gjorde att det slutligen slöt tätt.
Men jag fick en tanke: om röret värms upp (= expanderar) innan man drar det så bör det vara enklare att dra lite till? Det handlar ju i slutändan bara om hundradelar. Nu menar jag inte att man ska värma med gasol utan att bara spola hetvatten och kanske vifta med en hårtork kanske kan göra det lilla sista? Har också hört att om man tillför fett eller olja så kan det i sig hjälpa till men det vet jag inte om det stämmer och det ska ju i så fall göras innan man skruvar på muttern.
Det övre röret var också rätt illa åtgånget men där blev det tätt på första försöket. Även där fick vi slå in stödhylsan. Men stödhylsan är ju, som det heter, bara ett stöd och röret är 1,5mm tjockt utan det är klämringen i sig som utgör själva tätningen.
Drog åt lite mer i morse och nu när jag var hem på lunchen så var det bara typ en matsked som droppat ut på några timmar. Jag tänker nog försöka dra några tag till och se om det slutligen blir tätt, hade ett liknande problem för många år sen och gå var det just en sån sista-åtdragning-av-all-kraft som gjorde att det slutligen slöt tätt.
Men jag fick en tanke: om röret värms upp (= expanderar) innan man drar det så bör det vara enklare att dra lite till? Det handlar ju i slutändan bara om hundradelar. Nu menar jag inte att man ska värma med gasol utan att bara spola hetvatten och kanske vifta med en hårtork kanske kan göra det lilla sista? Har också hört att om man tillför fett eller olja så kan det i sig hjälpa till men det vet jag inte om det stämmer och det ska ju i så fall göras innan man skruvar på muttern.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Visst, det är inte olösligt och visste jag att en stödhylsa och då givetvis ny klämring verkligen löste problemet så skulle jag se till att skaffa en på stan på nåt sätt, i värsta fall genom någon annan. Beställa på nätet och vänta nån vecka eller så känns drygt för visst finns det någonstans lokalt om man har tid och möjlighet.
Men slapp jag öppna och börja om vore det givetvis bättre. Vi hade ett h-e att få bort såväl gamla klämringen och även att få in den första stödhylsan och den processen vill man helst slippa om det är möjligt.
Hur gör man om röret hat blivit klämt på nåt sätt att det finns en flat yta på röret en bit in, typ av en polygrip och det där blivit grader? Kommer det någonsin att kunna bli tätt där, oavsett hur man gör? Kan man rentav vara så fräck att man kapar nya stödhylsan så att den blir någon cm kortare, kommer den då att göra nytta?
Jag har dragit några hack till ikväll men det vill inte bli tätt.
Men slapp jag öppna och börja om vore det givetvis bättre. Vi hade ett h-e att få bort såväl gamla klämringen och även att få in den första stödhylsan och den processen vill man helst slippa om det är möjligt.
Hur gör man om röret hat blivit klämt på nåt sätt att det finns en flat yta på röret en bit in, typ av en polygrip och det där blivit grader? Kommer det någonsin att kunna bli tätt där, oavsett hur man gör? Kan man rentav vara så fräck att man kapar nya stödhylsan så att den blir någon cm kortare, kommer den då att göra nytta?
Jag har dragit några hack till ikväll men det vill inte bli tätt.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 105 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 105 inlägg
Nä. Det tar två dagar + expedition om det är i södra Sverige så innan helgen hinns det inte. Men jag kan nog ordna det på stan i morgon om jag ber någon, t ex grannen som hjälpt mig. Om nu detta är det enda som gäller. Men vad tror du om att kapa den lite på längden så att man verkligen får in den helt utan att behöva vålda in den, borde det äventyra nåt?