Jag bygger ett litet kök i ett gamla tvättstugan. Utrymmet är begränsat så jag får inte plats med en vanlig fläktkåpa som normalt brukar sitta över spisplattorna. Jag har en bänkskiva som det ska stå en portabel induktionshäll på, och över den så är det ett hål på 110mm ut igenom väggen som jag tänkte utnyttja. (Det har suttit en gamma paxfläkt där förut när det var tvättstuga). Nu till frågan: Kan jag sätta dit en "badrumsfläkt" med kallrasskydd som suger ut matos från exempelvis stekpannan? Är det godkänt att ha en sådan i ett kök?
Ge mig lite tips och ideér.
Tack!
Ge mig lite tips och ideér.
Tack!
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Låter ju bra, men vad tror du om matoset från stekpannan då? Tänkte om det kommer drypa fett i en vanlig badrumsfläkt efter en tids användning. Nu steks det inte fläsk varje dag, men ibland så händer det.D Dilato skrev:
Jag kommer inte laga mat där själv och jag vill att det ska kännas säkert för de som utnyttjar utrymmet så inte skiten tar eld pga av att det har samlats en massa fett där i.
Som i alla kök får man hålla rent.Freestyler skrev:Låter ju bra, men vad tror du om matoset från stekpannan då? Tänkte om det kommer drypa fett i en vanlig badrumsfläkt efter en tids användning. Nu steks det inte fläsk varje dag, men ibland så hållarenthänder det.
Jag kommer inte laga mat där själv och jag vill att det ska kännas säkert för de som utnyttjar utrymmet så inte skiten tar eld pga av att det har samlats en massa fett där i.
Fett är inget som bara sådär dryper omkring i luften, och det är absolut inte osynligt där det fastnar.
Min köksfläkt har ett vanligt rostfritt filter som rengörs typ en-två gånger om året.
+99,9% av allt fett hamnar på spisen och ytor runtomkring den.
Ja, det låter vettigt det du säger. 😎D Dilato skrev:
Ok, Det ser ju bra ut! Om den inte bygger för mycket så kan jag sätta det vertikalt och med den 90-graders stos och fäkta ut ångorna. Ska kolla närmre på detta. Tack!Farstatjej90 skrev:
Jag har bott i lägenhet där suget i köks"fläkten" (centralfläkt) varit betydligt lägre än en badrumspax och trots det inte haft några större problem med luften/matos.så, allt är relativt.Farstatjej90 skrev:
Tänk på brandrisken!Freestyler skrev:
Torrkokning på spisen är en av de vanligaste orsakerna till att det börjar brinna.
Du vill inte att det slår ut lågor via en fläkt på fasaden utan att skydda fasaden.
Därför är det meningen att sådana här ändringar av ventilationen ska anmälas till kommunen och lösningen ska godkännas av en sotare innan den börjar användas.
Ja, jag tänker mycket på riskerna. Jag kanske ska sätta dit någon form av skortstensrör på utsidan betongväggen. Tack för tips!BirgitS skrev:Tänk på brandrisken!
Torrkokning på spisen är en av de vanligaste orsakerna till att det börjar brinna.
Du vill inte att det slår ut lågor via en fläkt på fasaden utan att skydda fasaden.
Därför är det meningen att sådana här ändringar av ventilationen ska anmälas till kommunen och lösningen ska godkännas av en sotare innan den börjar användas.
Man kan göra det enklare genom att ha ett brandspjäll på insidan, då räcker det med att kanalen brandskyddas genom ytterväggen och det är en godkänd huv på utsidan. Se här: https://ventilation.se/sv/post/imkanal-genom-yttervagg
Om du inte har det ska dessutom fasaden skyddas med plåt eller annat brandsäkert material typ 50 cm runt utblåset förutom att utblåset ska vara en bit ut och inte får vara under en takfot. Det är vad jag kommer ihåg utantill så det måste kollas i bestämmelser och/eller med ansvarig sotare.
Om du inte har det ska dessutom fasaden skyddas med plåt eller annat brandsäkert material typ 50 cm runt utblåset förutom att utblåset ska vara en bit ut och inte får vara under en takfot. Det är vad jag kommer ihåg utantill så det måste kollas i bestämmelser och/eller med ansvarig sotare.
Ok,bra, jag ska kolla upp detta. Länken du skickade med verkar vara nått skit med.😱😮😎BirgitS skrev:Man kan göra det enklare genom att ha ett brandspjäll på insidan, då räcker det med att kanalen brandskyddas genom ytterväggen och det är en godkänd huv på utsidan. Se här: [länk]
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 166 inlägg
Fläktmotorn på utsidan och ett fettfilter/tunn kåpa på insidan