Bor i ett utbyggt 1800-tals torp som ordnas till allt eftersom till att passa vår småbarnsfamilj. Vi grubblar kring utbyggnad eller inte. Övervåningen som nu innehåller två sovrum och ett allrum är tänkt att i framtiden vara våra döttrars tillhåll. I huset finns ett badrum/tvättstuga på bottenvåningen. Den utbyggnad vi funderar på skulle innebära möjlighet till ett badrum på övervåningen. Alternativt att vi inte gör en utbyggnad och istället tar en del av allrummet och gör ett badrum. Dock har jag läst om många som avråder från att rigga badrum i gamla timmerhus ffa på övervåningen.

Hur är er syn på detta? Det gäller ett badrum med plastmatta och helst dusch men kanske räcker med wc. Under den tänkta platsen för ev badrum ligger köket med vatten och avloppet.

Tätar man ordentligt (särskilt i taket) och sätter in forcerad ventilation så ska det inte vara några problem.

useless useless skrev:
Tätar man ordentligt (särskilt i taket) och sätter in forcerad ventilation så ska det inte vara några problem.
Läste att ffa övervåningar i timmerhus var lite extra vanskliga med tanke på att det rör sig mkt. Mer riskfyllt med kakel och klinker än plastmatta?

Ja, kakel/klinker är vanskligt i alla gamla trähus, men plastmatta funkar.

När du skriver timmerhus. Menar du "riktigt" timmerhus då med rejäla halvrunda stockar. Eller bara att det har massiva träväggar. Det var ju relativt vanligt iallafall i början av 1900 talet med massiva träväggar av sågade spontade "brädor", typ 60mm tjocka eller mer.

Det är en härlig timmerstomme med stockar och mossa osv som tätning i denna delen av huset.

Då vågar jag inte uttala mig. Har en känsla av att sådana konstruktioner kan röra sig en del.

Hur hade ni tänkt placera tillbygget? Och det var i själva tillbygget ni tänkte ha våtrummet? Att ta upp en öppning och koppla på en tillbyggnad till en så pass gammal kåk bör ni ta professionell hjälp till, någon som kan gamla byggnader och byggnadsvård, och som kan hjälpa er med vad för slags ventilation som behövs.

fia_mstd fia_mstd skrev:
Hur hade ni tänkt placera tillbygget? Och det var i själva tillbygget ni tänkte ha våtrummet? Att ta upp en öppning och koppla på en tillbyggnad till en så pass gammal kåk bör ni ta professionell hjälp till, någon som kan gamla byggnader och byggnadsvård, och som kan hjälpa er med vad för slags ventilation som behövs.
Vi står inför valen att antingen ordna ett mindre enklare badrum i befintligt hus i en del av allrummet på övervåningen alternativt en utbyggnad som inrymmer ett lite större badrum på övervåningen.

Ett extra badrum i ett hushåll med två (eller flera) döttrar låter som en bra framtidssäkring. Snåla inte in på duschen, bara en toalett är inte alls lika mycket nytta.

I sak sällar jag mig till dem som inte törs ge närmare råd, men det är klart att det hade varit enklast/mest beprövat att göra det i tillbyggnaden. Men nog borde det väl finnas plastmattor och svetsfogar för dessa som tål sådana rörelser.

Jag har bott i olika timmerhus sen 1976. Jag har aldrig märkt att dom skulle röra sig mer än andra trähus. Visst finns det sättningar och annat, men det är ju rörelser som pågått i hundra år, knappast något som helt plötsligt knäcker en ny plastmatta.

Största risken i äldre hus är avsaknad av fuktspärr i kombination med dålig ventilation. Men bygger man badrummet tätt och med rätt ventilation så är det inga problem.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Hur kan man avgöra hur stora rörelser det är i huset och vad kan anses vara möjligt för att modern plastmattabadrum klara av? Är set framförallt mattan somrar stryk eller är det rördragningar?

Annars kanske en duschkabin och bara platsmatta på golvet kan vara en lösning? Det finns garanterat lite snyggare kabiner om man söker lite. Eller så bygger man sig en själv.

Rören är inga problem om ni kör pex (plast). Även om man kör koppar så klarar dom mycket.

P PochM skrev:
Hur kan man avgöra hur stora rörelser det är i huset och vad kan anses vara möjligt för att modern plastmattabadrum klara av? Är set framförallt mattan somrar stryk eller är det rördragningar?
I ett normalt underhållet och varmt hus är det inga problem med matta på golv och väggar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.