112 700 läst · 568 svar
113k läst
568 svar
Badrum och lägenhetsbygge
Åtminstone kallvatten i duschen och i handfat, hoppas på att en kompis har grejer så jag får igång varmvatten idag...
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
Ja just det, beredaren blev inkopplad, en dörr sattes i och badrummet användes 1v av 10-15pers utan problem (än så länge 🙂 )
Sen blev det lite stiltje...
Nästa del i byggandet blir hallen utanför badrummet.
Hälsade på en bekant som byggt många hyllor på ett loft så då fick jag lite feeling...
Men kände att jag inte ville lägga en hel dag och nån tusing på att köpa material till hyllor så köpte 6st lagerhyllor på Amazon för ca 3000:-
5.3*2*0.4m förvaring
Här har jag börjat tömma lite hyllor och grovsorterar in i nya hyllan.
Badrummet är till höger i bild, man kan se en dörr på glänt.
Fylls på fort...
Men än ligger det lite utspritt och grovsorterat, ska plockas ner i mindre lådor.
Man är ju lite av en ekorre och samlar på sig, men insåg att fix, fog och flytspackel som är tillverkat 2010 eller tidigare är nog bara att kasta.
Blev en vända på tippen men allt kan man ju inte slänga 😄
En hg ville gärna ha utelampa ovanför ytterdörren, fanns en där tidigare men troligen har någon slagit ner den vid någon flytt.
Som tur va så hade jag köpt lampor för nåt år sen så det var snabbt ordnat.
Passade även på att koppla in en Shelly1 till den och till lampan vid ytterdörren till lgh vi bygger nu även den med en Shelly1.
Tur man har bra hg så man får koppla sig på deras wifi
Hallen blir lite mindre än där pallstället står, den väggen flyttas nog in ca 20-30cm.
Hallgolvet ska bilas ut, gräva ner mig 50-70cm, gjuta en liten sula och mura med leca? upp till överkant färdigt golv, singel cellplast golvvärme armering och gjuta.
Tänker mig att jag motfyller utsidan av hallmurningen med lite av det jag grävt upp innan jag gjuter.
Sen tar jag rum för rum och gör lika.
Bäst och billigast vore så klart att ta ut hela golvet direkt och gjuta allt i en smäll men det är för mycket jobb på en och samma gång.
Sen blev det lite stiltje...
Nästa del i byggandet blir hallen utanför badrummet.
Hälsade på en bekant som byggt många hyllor på ett loft så då fick jag lite feeling...
Men kände att jag inte ville lägga en hel dag och nån tusing på att köpa material till hyllor så köpte 6st lagerhyllor på Amazon för ca 3000:-

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.3*2*0.4m förvaring
Här har jag börjat tömma lite hyllor och grovsorterar in i nya hyllan.

Logga in
Skapa konto
Badrummet är till höger i bild, man kan se en dörr på glänt.
Fylls på fort...
Men än ligger det lite utspritt och grovsorterat, ska plockas ner i mindre lådor.

Logga in
Skapa konto
Man är ju lite av en ekorre och samlar på sig, men insåg att fix, fog och flytspackel som är tillverkat 2010 eller tidigare är nog bara att kasta.

Logga in
Skapa konto
Blev en vända på tippen men allt kan man ju inte slänga 😄

Logga in
Skapa konto
En hg ville gärna ha utelampa ovanför ytterdörren, fanns en där tidigare men troligen har någon slagit ner den vid någon flytt.
Som tur va så hade jag köpt lampor för nåt år sen så det var snabbt ordnat.

Logga in
Skapa konto
Passade även på att koppla in en Shelly1 till den och till lampan vid ytterdörren till lgh vi bygger nu även den med en Shelly1.
Tur man har bra hg så man får koppla sig på deras wifi

Logga in
Skapa konto
Hallen blir lite mindre än där pallstället står, den väggen flyttas nog in ca 20-30cm.
Hallgolvet ska bilas ut, gräva ner mig 50-70cm, gjuta en liten sula och mura med leca? upp till överkant färdigt golv, singel cellplast golvvärme armering och gjuta.
Tänker mig att jag motfyller utsidan av hallmurningen med lite av det jag grävt upp innan jag gjuter.
Sen tar jag rum för rum och gör lika.
Bäst och billigast vore så klart att ta ut hela golvet direkt och gjuta allt i en smäll men det är för mycket jobb på en och samma gång.
Hej! Gjöt du allt i ett svep? Alltså att du tröck ner skivorna i våt eps-cement?nino skrev:
Drygt 2h, med hjälp av frun som mätte upp vatten
[bild]
Gjorde en test med 6-8cm eps i botten, en 7cm cellplast s80 och resten eps ca 7cm.
Pratade med epscement och dom avråder från att använda cellplast tillsammans med eps pga att eps har så hög härdningstemperatur så det fanns en risk att cellplasten ska slå sig.
Tog en inne/ute termometer och la utegivaren på cellplasten (med plast över och under givaren så jag ev kan få ut den igen) så man kan se max temp under härdning, är min max funktion. Nu har jag ca 12-15 grader där jag gjutit.
Imorgon bortrest så om inget hänt med gjutningen så ska jag prova få på ca 20mm spackel på hela ytan, som är rekommenderat över eps, sen kan man börja sätta upp väggar (fast jag har lite rivning innan)
Händer väl inte så mycket än...
Bytt jobb igen, känns som man byter hela tiden men var på förra i 8år 🙂 Kändes som det var dax.
Inget skift så det blir längre dagar så man orkar/hinner inte så mycket.
Fortsätter att plocka ihop lite sakta, planen är fortfarande att golvet ska vara gjutet och iaf uppreglat och osb på väggarna till semestern v28-29
Har ett rum där en bekant bott i några år, byggde det rummet för 10-12år sen så det var väl dax att renovera.
Kommer även en som ska kika på det i nästa vecka.
Sovdelen
Köksdelen
Hela rummet 🙂
Totalt 15kvm
Skulle måla fönsterbänk och foder när vi byggde men det blev väl som vanligt 🙄
Men nu är det grundat iaf
Ska ev slänga ut trinettköket och dit med en 50spis eller smalare om jag hittar, ett litet kylskåp på golvet. Eller så får det duga några år till
Bytt jobb igen, känns som man byter hela tiden men var på förra i 8år 🙂 Kändes som det var dax.
Fortsätter att plocka ihop lite sakta, planen är fortfarande att golvet ska vara gjutet och iaf uppreglat och osb på väggarna till semestern v28-29
Har ett rum där en bekant bott i några år, byggde det rummet för 10-12år sen så det var väl dax att renovera.
Sovdelen

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Köksdelen

Logga in
Skapa konto
Hela rummet 🙂

Logga in
Skapa konto
Totalt 15kvm

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ska ev slänga ut trinettköket och dit med en 50spis eller smalare om jag hittar, ett litet kylskåp på golvet. Eller så får det duga några år till
Byta fungerande enheter är lika med kapitalförstörningnino skrev:
Händer väl inte så mycket än...
Sovdelen
[bild]
[bild]
Köksdelen
[bild]
Hela rummet 🙂
[bild]
Totalt 15kvm
[bild]
[bild]
Kan väl delvis hålla med men samtidigt vill jag ha det rent snyggt och fungerande, speciellt när det ska hyras ut.J jonaserik skrev:
Man vill ju inte hyra ut nåt som inte är fräscht...
Samma med porslin, hatar att hyra en stuga sen är det 8 olika kaffekoppar, 14 modeller av bestick, udda antal glas i olika storlekar osv
Min lillstuga som jag hyr ut 1v om året, där köpte jag allt nytt och 6 av varje trots att det nästan alltid bara bor 2 personer där, ställde fram 4 uppsättningar så har jag 2 att komplettera med om/när något går sönder.
Instämmer till 100%.nino skrev:
Kan väl delvis hålla med men samtidigt vill jag ha det rent snyggt och fungerande, speciellt när det ska hyras ut.
Man vill ju inte hyra ut nåt som inte är fräscht...
Samma med porslin, hatar att hyra en stuga sen är det 8 olika kaffekoppar, 14 modeller av bestick, udda antal glas i olika storlekar osv
Min lillstuga som jag hyr ut 1v om året, där köpte jag allt nytt och 6 av varje trots att det nästan alltid bara bor 2 personer där, ställde fram 4 uppsättningar så har jag 2 att komplettera med om/när något går sönder.
Blev ett nytt trinettkök från Bauhaus.
Frysluckan var trasig, plast i dörren som spruckit på det gamla, plus massa skav på dörrar, så det var inte mycket att fundera på..
Vet inte om det spelar någon roll men nya kylskåpet låg på fel sida när det kom.
Kommer stå minst 3-4 dagar innan jag slår igång det.
Har mailat Bauhaus så får vi se vad dom säger...
Frysluckan var trasig, plast i dörren som spruckit på det gamla, plus massa skav på dörrar, så det var inte mycket att fundera på..
Vet inte om det spelar någon roll men nya kylskåpet låg på fel sida när det kom.

Logga in
Skapa konto
Kommer stå minst 3-4 dagar innan jag slår igång det.
Har mailat Bauhaus så får vi se vad dom säger...
Fick svar från Bauhaus som sa att det inte var någon fara, att upp ner berodde på att man ville undvika skador.
Kundtjänst brukar väl inte vara dom bästa så mailade Respekta som svarade att det inte borde vara några problem.
Tänker att kylen pajar väl ganska snabbt om något gått på tok och funkar den så borde den väl funka något år.
Rev ut det gamla idag och ska börja montera ihop den nya imorgon hade jag tänkt.
Stänkskyddet har jag satt lite för högt så får göra en ny ram så jag får upp allt.
Skåpet får jag såga ner så allt får samma höjd.
Sen är det lite målning kvar i rummet bara.
Kundtjänst brukar väl inte vara dom bästa så mailade Respekta som svarade att det inte borde vara några problem.
Tänker att kylen pajar väl ganska snabbt om något gått på tok och funkar den så borde den väl funka något år.
Rev ut det gamla idag och ska börja montera ihop den nya imorgon hade jag tänkt.
Stänkskyddet har jag satt lite för högt så får göra en ny ram så jag får upp allt.
Skåpet får jag såga ner så allt får samma höjd.
Sen är det lite målning kvar i rummet bara.
Klicka här för att svara