Kramp-Apan
Bjor Bjor skrev:
Kostnaden per år räknad på den tekniska livslängden. Och kostnad att ex. laga ett läckande rör som sitter i väggen eller en trasig golvbrunn.
Jag menar kostnaden för att renovera ett badrum på ca 6 kvm med de olika alternativen. Teknisk livslängd, eventuellt läckande rör och framtida trasiga golvbrunnar kan vi glömma just nu.

K KungAnka skrev:
I en av våra duschar i nuvarande hus har vi inte inget skikt alls, väggarna är av sten och golvet av betong.
:thinking: Jag förstår inte. Har precis fått nytt badrum (försäkringsärende) där man eliminerat allt tidigare med nya tätskikt
trots att det är betonggolv och murade väggar.

yonna yonna skrev:
:thinking: Jag förstår inte. Har precis fått nytt badrum (försäkringsärende) där man eliminerat allt tidigare med nya tätskikt
När den duschen jag beskrev byggdes tror jag inte att tätskikt ens fanns att köpa. Tror den är från 60-talet. Det hade nog varit bra att ha tätskikt där om man skulle duscha varje dag.

BirgitS
K KungAnka skrev:
När den duschen jag beskrev byggdes tror jag inte att tätskikt ens fanns att köpa. Tror den är från 60-talet. Det hade nog varit bra att ha tätskikt där om man skulle duscha varje dag.
På den tiden var det vanligt att man la bitumen på betongen och det fungerar som tätskikt.

• Gilla
R1kk0
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Byggbranschen vet inge annat än att använda tätskikt idag. Hörde om bostadsområdet understenshöjden där det inte skulle vara tätskikt. Men hantverkarna var på gång att sätts upp tätskikt ändå, men dom han precis avbryta dom.

• Gilla
electropura
  • Laddar…
H hhallen skrev:
För att inte tala om att klinker är jobbigt att rengöra jämfört med plastmatta, och att fogarna är ohygieniska - suger fukt och drar åt sig skit. Jag fattar inte att det kan anses vara "lyxigt".
På mitt jobb: helkaklat toalettrum, klinkergolv. Städas två gånger per dag. Trots det stinker det piss direkt efter städning och är efter några år rent vidrigt så att de måste sätta in extraåtgärder för att få bort den vidriga stanken.

Tanken att klinkergolv skulle vara lyx är idioti. Det är kallt och luktar skit så länge folk inte kan sikta rätt. Men det som är dyrt är tydligen bra trots att det är äckligt.

Sitt ner när du pissar för bövelen, bra för prostatan ;)

• Gilla
Hans-Greta och 1 till
  • Laddar…
E Enolf skrev:
På mitt jobb: helkaklat toalettrum, klinkergolv. Städas två gånger per dag. Trots det stinker det piss direkt efter städning och är efter några år rent vidrigt så att de måste sätta in extraåtgärder för att få bort den vidriga stanken.

Tanken att klinkergolv skulle vara lyx är idioti. Det är kallt och luktar skit så länge folk inte kan sikta rätt. Men det som är dyrt är tydligen bra trots att det är äckligt.
Då borde dom lära sig träffa toaletten bättre. Har varit I gammla omklädningsrum med klinker å kakel, luktar inte nå. Kan det vara så att underlaget under klinkergolvet är nå konstigt modernt fix som suger åt sug av lukten och inte klarar av att hantera den.

E Enolf skrev:
Stanken kan komma från insidan av toastolen. Om det samlas urinstänk under spolkanten luktar det f*n

/M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.