H HEM2121 skrev:
Vad jag har hört är de dyra men bra. Vad är din erfarenhet ang. priset av årspremien i förhållande till andra de försäkringsbolagen?
Betalar visserligen 487kr/månad men servicen har varit fenomenal så långt. Inte haft någon annan villaförsäkring tidigare.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man bara tänker efter lite .... Varför skulle försäkringsbolaget ersätta nåt som är felbyggt? Det är väl den som gjort fel som ska stå för ersättningen?🤔
Tror inte det kan ha varit SÅ fel om det höll i 18 år?
Gissar att du har mycket att förlora och lite att vinna här...
Försäkringen täcker väl de skador som orsakas och inte så mycket felet i sig. Eller tänker jag fel?

Det vill säga om golvet behöver brytas upp och tätskiktet samt kakel behöver bytas så är det vad som ersätts.

Just i badrum blir ju skadorna större eftersom det kostar att återställa.

Tre Kronor räknade med 25 år som gräns för när badrum nått livslängd om jag minns rätt.
 
H
S Småbrukaren skrev:
Betalar visserligen 487kr/månad men servicen har varit fenomenal så långt. Inte haft någon annan villaförsäkring tidigare.
Tack!! Tycker inte att det var så dyrt, betalar gärna mer för en försäkring som hjälper till när man behöver den. Man är inte i behov av ett FB som försöker komma undan på alla möjliga vis. Är man i behov av försäkringen så har man ändå en del annat att stå i. Man vill i det läget inte ha ett krångligt FB. Hur många år har du haft försäkringen?
 
5 snart. Två vattenläckor och en tappad iPhone senare så det nog betalt sig.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man bara tänker efter lite .... Varför skulle försäkringsbolaget ersätta nåt som är felbyggt? Det är väl den som gjort fel som ska stå för ersättningen?🤔
Tror inte det kan ha varit SÅ fel om det höll i 18 år?
Gissar att du har mycket att förlora och lite att vinna här...
Säger inte att du har fel, men vi kan säkert vara överens om att varken vi eller förre ägaren gjorde fel och därför rimligen inte borde ta kostnaden. Såvida du inte menar att vi gjorde fel som inte bröt upp golvet och kollade att det var rätt byggt. Så resonerar nämligen FB (=LF)…
 
BirgitS
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går att begära omprövning av beslut som man inte är nöjd med, här: [länk]

Det kan räcka med att först ringa Konsumenternas bank- och finansbyrå för att höra vad de säger och sen meddela handläggaren om deras åsikt för att få en ändring till stånd (egen erfarenhet för 30 år sen)
Tack. En omprövning är gjord där de vidhåller sin position. De håller nu på att titta på ärendet "med nya ögon" innan vi kan ta det vidare
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
G GladGutt skrev:
Säger inte att du har fel, men vi kan säkert vara överens om att varken vi eller förre ägaren gjorde fel och därför rimligen inte borde ta kostnaden. Såvida du inte menar att vi gjorde fel som inte bröt upp golvet och kollade att det var rätt byggt. Så resonerar nämligen FB (=LF)…
De som byggde gjorde fel och hade det upptäckts tidigare så hade de fått ta kostnaden. Om de fanns kvar, det vill säga, för företag kommer ju och går. Men eftersom det nu har gått mer än 10 år så behöver de i vilket fall inte det.

De som sålde till er gjorde inget fel och visste inte om felet, men var ändå ansvariga för det de sålde till er. Men för att ni ska ha rätt att få ersättning av dem måste det vara så dåligt att det påverkade totalpriset ordentligt, typ mer än 5%. Och så mycket hade det nog inte sänkt huspriset, så dem kan ni inte få ersättning av.

Återstår att ni själva tar kostnaden för att det är felaktigt; ni har köpt grisen i säcken så att säga och att grisen inte var bättre än såhär var en risk ni tog och får betala för.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
De som byggde gjorde fel och hade de upptäckts tidigare så hade de fått ta kostnaden. Om de fanns kvar, det vill säga, för företag kommer ju och går. Men eftersom det nu har gått mer än 10 år så behöver de i vilket fall inte det.

De som sålde till er gjorde inget fel och visste inte om felet, men var ändå ansvariga för det de sålde till er. Men för att ni ska ha rätt att få ersättning av dem måste det vara så dåligt att det påverkade totalpriset ordentligt, typ mer än 5%. Och så mycket hade det nog inte sänkt huspriset, så dem kan ni inte få ersättning av.

Återstår att ni själva tar kostnaden för att det är felaktigt; ni har köpt grisen i säcken så att säga och att grisen inte var bättre än såhär var en risk ni tog och får betala för.
Uppmuntrande...
 
G GladGutt skrev:
Uppmuntrande...
Man kan inte räkna med att bara få ryggdunkar och hejjarrop när man ställer en fråga på forumet. Jag hade trott att chansen att få ersättning för ett sånt här fel är nära 0%, men några har ju uppenbarligen svarat att de fått ersättning för liknande skador/fel, vilket jag tycker är märkligt då det inte borde vara en ersättningsbar skada, men det gör ju att möjligheten att få ersättning ändå finns.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Man kan inte räkna med att bara få ryggdunkar och hejjarrop när man ställer en fråga på forumet. Jag hade trott att chansen att få ersättning för ett sånt här fel är nära 0%, men några har ju uppenbarligen svarat att de fått ersättning för liknande skador/fel, vilket jag tycker är märkligt då det inte borde vara en ersättningsbar skada, men det gör ju att möjligheten att få ersättning ändå finns.
Jag tycker att felaktigt utfört arbete av tätskikt i ett våtutrymme absolut bör vara skäl för ersättning eller någon form av garantibackjobb.
Men när det har gått nästan 20år inträder väl preskription? Hade jag gissat på iaf, men det kanske är möjligt att åberopa felaktigt utförande i all evighet.
Sedan skulle ju ändå åldersavdraget ha varit tämligen stort.
 
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tycker att felaktigt utfört arbete av tätskikt i ett våtutrymme absolut bör vara skäl för ersättning eller någon form av garantibackjobb.
Men när det har gått nästan 20år inträder väl preskription? Hade jag gissat på iaf, men det kanske är möjligt att åberopa felaktigt utförande i all evighet.
Sedan skulle ju ändå åldersavdraget ha varit tämligen stort.
Konsumenttjänstlagen ger att det är tio år att tjänsten avslutades som är sista möjliga reklamationsdatum.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
R
Viktigt att ha i åtanke är dock att reklamationstiden på tio år endast utgör den yttersta gränsen för då reklamation får göras avseende arbeten på mark, byggnader, andra anläggningar på mark och vatten eller på andra fasta saker. Av paragrafen framgår nämligen även att reklamation ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten har märkt eller borde ha märkt felet (17 § första stycket konsumenttjänstlagen). Vad som utgör skälig tid får bedömas från fall till fall, men reklamationer inom två månader efter det att konsumenten upptäckte felet anses alltid vara inom skälig tid (17 § första stycket konsumenttjänstlagen).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G GladGutt skrev:
Säger inte att du har fel, men vi kan säkert vara överens om att varken vi eller förre ägaren gjorde fel och därför rimligen inte borde ta kostnaden. Såvida du inte menar att vi gjorde fel som inte bröt upp golvet och kollade att det var rätt byggt. Så resonerar nämligen FB (=LF)…
Jag uppfattar det som att badrummet är 18 år gammalt. Nu framgår det inte om det är klinker eller våtrumsmatta så jag gissar på det senare eftersom det märktes en upphöjning i golvet. Våtrumsmattor brukar försäkringsbolagen anse ha en teknisk livslängd på 20 år, då börjar det bli hög risk för vattenskador, men en risk finns redan när tiden närmar sig. Det innebär är värdet på badrummet nu är ungefär 10 % av vad det kostar att renovera ett badrum, dessutom får man aldrig ersättning för den del som gått sönder utan för följdskador, t.ex. att byta ut spånskivan runt golvbrunnen. Det innebär att även om försäkringsbolaget hade velat ersätta dig så hade beloppet blivit väldigt lågt i förhållande till kostnaden att renovera badrummet. De tycker att du redan borde ha sparat ihop det mesta för att kunna göra en badrumsrenovering om knappt 2 år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattar det som att badrummet är 18 år gammalt. Nu framgår det inte om det är klinker eller våtrumsmatta så jag gissar på det senare eftersom det märktes en upphöjning i golvet. Våtrumsmattor brukar försäkringsbolagen anse ha en teknisk livslängd på 20 år, då börjar det bli hög risk för vattenskador, men en risk finns redan när tiden närmar sig. Det innebär är värdet på badrummet nu är ungefär 10 % av vad det kostar att renovera ett badrum, dessutom får man aldrig ersättning för den del som gått sönder utan för följdskador, t.ex. att byta ut spånskivan runt golvbrunnen. Det innebär att även om försäkringsbolaget hade velat ersätta dig så hade beloppet blivit väldigt lågt i förhållande till kostnaden att renovera badrummet. De tycker att du redan borde ha sparat ihop det mesta för att kunna göra en badrumsrenovering om knappt 2 år.
Det är klinker. Men underliggande träkonstruktion har svällt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.