23 436 läst · 69 svar
23k läst
69 svar
Badrum a la botox
Jadu Kjell_G, det var roande läsning här.
Rena cowboy-badrummet det här (parafras på cowboy-kåken).
Märkligt att lägga såpass mycket jobb och pengar på smink, kollade du hur omfattande och dyrt det hade blivit att göra rätt och riktigt istället?
Men annars gillar jag trots allt tråden, du har helt rätt i att ibland kan man fuska grovt, bara man fuskar rätt, är medveten om vad man håller på med, och inte har för avsikt att lura någon sen.
Så hatten av, jag gillar ditt tilltag, och att du dokumenterar här, saker kan behöva avdramatiseras lite. Bra att du är tydlig med att det inte någonstans är korrekt utförande, men varför du väljer dina lösningar.
Det ser också ut som att det kommer bli en sminkning man kan leva med några år.
Rena cowboy-badrummet det här (parafras på cowboy-kåken).
Märkligt att lägga såpass mycket jobb och pengar på smink, kollade du hur omfattande och dyrt det hade blivit att göra rätt och riktigt istället?
Men annars gillar jag trots allt tråden, du har helt rätt i att ibland kan man fuska grovt, bara man fuskar rätt, är medveten om vad man håller på med, och inte har för avsikt att lura någon sen.
Så hatten av, jag gillar ditt tilltag, och att du dokumenterar här, saker kan behöva avdramatiseras lite. Bra att du är tydlig med att det inte någonstans är korrekt utförande, men varför du väljer dina lösningar.
Det ser också ut som att det kommer bli en sminkning man kan leva med några år.
Tack, det var fint. Bidrar gärna med ett smil
Lite av mina skäl framskymtar kanske här och där. Rimligtvis hade badrummet hängt med i minst tio-femton år till, alltså inte motiverat att göra om av det skälet. I värsta fall ramlar kaklet ner! och då får det bli en renovering.
Kostnader för nytt badrum enligt artikel på forum landar på ca 10 000kr/kvm (efter rot) Räknat utan inredning. Detta är på 4,8 kvm vilket skulle kostat ca 50 000:- men troligtvis lite mer med tanke på grundkostnader för hantverkare.
OM jag skulle gjort från scratch; slitit ner mattor, bytt skivor och tätare regling så hade det tagit längre tid och blivit jobbigt på riktigt.
Så här ser kostnader ut hittills, inkl beräknade. Handdukstork fanns redan men fåfängan ville ha en svart, spegelbelysning byts troligen också och jag dreglar över en kristallplafond (svart) för 1900:-
Kakling badrum
Kakel 2100:- inkl resa Sthlm
Fix. 800:-
Fog 360:-
Primer 200:-
Gucka 300:-
Verktyg 1200:- kakelsåg, diamantskiva mm
Hörnhyllor 700:- (mummel, mummel)
Handdukstork 1500:- (fåfängt)
Elektriker 2400:- ?
Rördragning mtrl 1000:-?
Lite av mina skäl framskymtar kanske här och där. Rimligtvis hade badrummet hängt med i minst tio-femton år till, alltså inte motiverat att göra om av det skälet. I värsta fall ramlar kaklet ner! och då får det bli en renovering.
Kostnader för nytt badrum enligt artikel på forum landar på ca 10 000kr/kvm (efter rot) Räknat utan inredning. Detta är på 4,8 kvm vilket skulle kostat ca 50 000:- men troligtvis lite mer med tanke på grundkostnader för hantverkare.
OM jag skulle gjort från scratch; slitit ner mattor, bytt skivor och tätare regling så hade det tagit längre tid och blivit jobbigt på riktigt.
Så här ser kostnader ut hittills, inkl beräknade. Handdukstork fanns redan men fåfängan ville ha en svart, spegelbelysning byts troligen också och jag dreglar över en kristallplafond (svart) för 1900:-
Kakling badrum
Kakel 2100:- inkl resa Sthlm
Fix. 800:-
Fog 360:-
Primer 200:-
Gucka 300:-
Verktyg 1200:- kakelsåg, diamantskiva mm
Hörnhyllor 700:- (mummel, mummel)
Handdukstork 1500:- (fåfängt)
Elektriker 2400:- ?
Rördragning mtrl 1000:-?
Fogat, men inte klart. Fattas mjukfog och inredning. De stora ytorna funkar, allt linjerar inte men i hörnet kanske en mjukfog kan förvirra ögat
Mjukfog aka Light Grey Silicon.
Första gången med Pattex fogverktyg - riktigt bra grejer för en hundring.
Första gången med Pattex fogverktyg - riktigt bra grejer för en hundring.
Produkter som diskuteras: "Pattex"
Pattex
Pattex lim erbjuder pålitlig och långvarig vidhäftning för olika material, vilket gör det till det enkla valet när du söker effektiva limlösningar.
Läs mer
Listningen special. Extra profil mot taket för att få gamla listerna att gå ner över kaklet. Smidigt med fräs, inte så ofta man får till det.
HejK Kjell_G skrev:
Det blev perfekt och snyggt, jag missade början av ditt projekt, hur gjorde du med golvbrunnen med tanke på din golvmattan?
Lyfte du det? Hur mycket? Jag tänker att göra som du, tack för att tips i tråden.
Golvbrunnen är intakt, men jag gjorde en höjning av den med dräneringshål så vattnet inte skulle bli stående. Höjningen gav ett stöd för ramen och tillsammans med fix blev det stabilt. Lycka till
Härligt uppfriskande att se en renovering som inte har ett uns av skitnödighet!
Rejält upplyft mot det gamla.
Rejält upplyft mot det gamla.