24 736 läst ·
22 svar
25k läst
22 svar
Backventil till avlopp - en lösning eller medför ofta problem?
Tack för tipsen om Wapro. Såg att de också har en låg modell som man kan montera i källare. Kommer nog att köra på den. Sen kan man tydligen installera ett larm i den också.
https://wapro.com/sv/produkter/waback-residential
https://wapro.com/sv/produkter/waback-residential
Jag har med stort intresse läst de inlägg som i detta forum handlar om Backventil till avlopp.Noobe skrev:
Sommaren 2023 trängde vatten från trekammarbrunn in i min källare via golvbrunn med stora skador som följd.
Naturligtvis vill jag förhindra att detta åter sker. Jag har sett att det finns olika system som verkar förhindra/minimera risken för inträngande avloppsvatten.
De system som jag har tittat på är dels WaStop och Tillsynsbrunn med backventil. - Är det någon av er som har färsk erfarenhet av dessa (eller andra) system? Har du hittat någon lösning som fungerat? Vore även intressant att få tips på system som du direkt avråder från.
Finns det några försäkringsbolag som rekommenderar någon lösning? Borde väl ligga i deras intresse eftersom dessa vattenskador medför så höga kostnader.
Hur ser systemet ut? Trekammarbrunnen borde väl ligga lägre än golvbrunnen, så är det inte enklare att se till att det inte kan bli så hög vattennivån i slamavskiljaren att det når över golvbrunnen?H hgw skrev:Jag har med stort intresse läst de inlägg som i detta forum handlar om Backventil till avlopp.
Sommaren 2023 trängde vatten från trekammarbrunn in i min källare via golvbrunn med stora skador som följd.
Naturligtvis vill jag förhindra att detta åter sker. Jag har sett att det finns olika system som verkar förhindra/minimera risken för inträngande avloppsvatten.
De system som jag har tittat på är dels WaStop och Tillsynsbrunn med backventil. - Är det någon av er som har färsk erfarenhet av dessa (eller andra) system? Har du hittat någon lösning som fungerat? Vore även intressant att få tips på system som du direkt avråder från.
Finns det några försäkringsbolag som rekommenderar någon lösning? Borde väl ligga i deras intresse eftersom dessa vattenskador medför så höga kostnader.
Kan komplettera med en erfarenhet jag nyligen fick.
Fick en känsla att avloppet inte fungerade som det skulle. (vet inte vad som gjorde att jag fick den känslan)
Den spontana tanken - har det inträffat något med "backventilen" (från Biltema)?
Så jag började skruva upp de 4:a skruvarna som håller locket på plats....
Behövde inte skruva så mycket innan skitvatten vällde över kanten.
Nästa tanke var - Är det min avloppsledning som det blivit stopp i? (mellan backventilen och brunnen hos kommunen) Så jag började försöka "rensa" men kände inget stopp.
Till slut gav jag upp och ringde kommunen, dröjde bara någon timme så var spolbilen där och började söka problemet. Det visade sig finnas ett stopp på kommunens ledning ca 150m bort...
( de var glada att jag ringt - annars hade flera källare börjat fyllas av smutsvatten i närområdet.)
Men åter till backventilen.
- Den gjorde vad den skulle - stoppa avloppsvatten utifrån.
Men eftersom trycket utifrån var större än från mitt interna avlopp, fylldes mina lokala avloppsrör med min egen skit från toaletter, tvättställ och tvättmaskin.
Nu blev det bara en lokal översvämning, närmast backventilen, och skiten kunde hanteras ganska snabbt.
Men min fråga uppstod direkt - Går det att veta när det är stopp i avloppet?
Utan att öppna locket till backventilen och kommunens / min skit kommer att flöda över?
Hade jag inget gjort - När hade det börjat "flöda över" i mina golvbrunnar?
Så länge avloppsnivån hos kommunen är högre än min, kommer nog backstoppet att fungera.
Men till slut kommer "min skit" upp genom mina avlopp.
Går det att förutse i förväg vad som inträffat?
Min känsla - just nu - är - Backstoppet fungerar - men vad tillför det (om jag ändå kommer att behöva hantera skit i källaren). En fördel var att Swoosh nu spolade mina avloppsrör gratis. (vilket man kanske inte gjorde hos grannarna som fortfarande levde ovetande)
Stoppet hade nog fungerat förträffligt, om jag varit bortrest - då hade jag kanske aldrig vetat att det ens inträffat.
Hade problemet kunnat hanteras på annat sätt?
Fick en känsla att avloppet inte fungerade som det skulle. (vet inte vad som gjorde att jag fick den känslan)
Den spontana tanken - har det inträffat något med "backventilen" (från Biltema)?
Så jag började skruva upp de 4:a skruvarna som håller locket på plats....
Behövde inte skruva så mycket innan skitvatten vällde över kanten.
Nästa tanke var - Är det min avloppsledning som det blivit stopp i? (mellan backventilen och brunnen hos kommunen) Så jag började försöka "rensa" men kände inget stopp.
Till slut gav jag upp och ringde kommunen, dröjde bara någon timme så var spolbilen där och började söka problemet. Det visade sig finnas ett stopp på kommunens ledning ca 150m bort...
( de var glada att jag ringt - annars hade flera källare börjat fyllas av smutsvatten i närområdet.)
Men åter till backventilen.
- Den gjorde vad den skulle - stoppa avloppsvatten utifrån.
Men eftersom trycket utifrån var större än från mitt interna avlopp, fylldes mina lokala avloppsrör med min egen skit från toaletter, tvättställ och tvättmaskin.
Nu blev det bara en lokal översvämning, närmast backventilen, och skiten kunde hanteras ganska snabbt.
Men min fråga uppstod direkt - Går det att veta när det är stopp i avloppet?
Utan att öppna locket till backventilen och kommunens / min skit kommer att flöda över?
Hade jag inget gjort - När hade det börjat "flöda över" i mina golvbrunnar?
Så länge avloppsnivån hos kommunen är högre än min, kommer nog backstoppet att fungera.
Men till slut kommer "min skit" upp genom mina avlopp.
Går det att förutse i förväg vad som inträffat?
Min känsla - just nu - är - Backstoppet fungerar - men vad tillför det (om jag ändå kommer att behöva hantera skit i källaren). En fördel var att Swoosh nu spolade mina avloppsrör gratis. (vilket man kanske inte gjorde hos grannarna som fortfarande levde ovetande)
Stoppet hade nog fungerat förträffligt, om jag varit bortrest - då hade jag kanske aldrig vetat att det ens inträffat.
Hade problemet kunnat hanteras på annat sätt?
Tack för dina synpunkter. Har bott i huset och snart 40 år och störtregnet 2023 var första gången som jag fått vattenskada i källaren. På något sätt tycks regnvatten i gräsmattan ha tryckts in i trekammarbrunnen och i sin tur gått in i källaren. Det är detta som jag vill förhindra med någon form av backventil.useless skrev:
Då har du en läcka, antingen rör som gått isär eller läck på tanken, kan vara anslutningen till brunnen, där brukar vara en gummipackning och om fyllningen runt tanken hat sjunkit, så kan det bli en glippa som ytvatten/grundvatten kan sippra/rinna in. Det ska vara tätt hela vägen från huset till brunnen. När dom tömt brunnen, så lyssna eller se om det syns något som kommer in. Min brunn är knäpptyst när den tömts.H hgw skrev:Tack för dina synpunkter. Har bott i huset och snart 40 år och störtregnet 2023 var första gången som jag fått vattenskada i källaren. På något sätt tycks regnvatten i gräsmattan ha tryckts in i trekammarbrunnen och i sin tur gått in i källaren. Det är detta som jag vill förhindra med någon form av backventil.
Det borde som sagt var vara bättre att se till att nivån i slamavskiljaren inte kan bli så hög. Är det självfall till infiltrationen eller finns det någon pump?H hgw skrev:Tack för dina synpunkter. Har bott i huset och snart 40 år och störtregnet 2023 var första gången som jag fått vattenskada i källaren. På något sätt tycks regnvatten i gräsmattan ha tryckts in i trekammarbrunnen och i sin tur gått in i källaren. Det är detta som jag vill förhindra med någon form av backventil.
Sen ska det ju som jonaserik skriver inte komma in regn-/ytvatten i brunnen, men är det gamla grejer finns det alltid otätheter.
Vi har haft två gånger inträngande avloppsvatten vid stora regnmängder i vårt område 1981 & 2021 - troligen stopp längre ut i avloppssystemet ner mot reningsverket vilket SVOA förnekar.
Jag har också köpt en Bitemas backventil och monterat den med omsvep - också irriterat mej på att muttrarna lossnat när jag skruvar av locket för kontroll - nu är muttrarna fastlimmade. En gång var backventilen stängd så vattnet forsade över vid öppnande av locket = jag vet inte varför - knappast något från gatan SVOA.
Problem blir det i alla fall om vattnet kommer utifrån och jag själv fyller på från min toalett ..... kan man tänka sej ett nivålarm inuti backventilen ?????
Jag har också köpt en Bitemas backventil och monterat den med omsvep - också irriterat mej på att muttrarna lossnat när jag skruvar av locket för kontroll - nu är muttrarna fastlimmade. En gång var backventilen stängd så vattnet forsade över vid öppnande av locket = jag vet inte varför - knappast något från gatan SVOA.
Problem blir det i alla fall om vattnet kommer utifrån och jag själv fyller på från min toalett ..... kan man tänka sej ett nivålarm inuti backventilen ?????
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden