345 läst · 4 svar
345 läst
4 svar
Avvikelser från branschregler - hur hantera?
Hej,
Jag tänkte bara höra hur man brukar lösa situationer där ett nybyggt badrum avviker från branschregler (GVK, BKR, BBV, "Branschregler Säker Vatteninstallation", ...)?
Exempel: Enligt GVK så ska golvlutning vara 7-20 mm/m i duschutrymme.
Antag att vid besiktning så mäts det till 5 mm/m eller 25 mm/m. Vad händer då?
Måste hela badrummet göras om?
Eller kan firman som byggde badrummet ge prisavdrag och så låter man det vara som det är? Kan man som beställare neka ett sådant förslag och tvinga dem att bygga om badrummet?
Om man låter det vara som det är med befintliga avvikelser från branschregler, vad säger exempelvis försäkringsbolaget och styrelsen i bostadsrättsföreningen om det i så fall? Kan någondera tvinga fram att badrummet görs om?
Jag tänkte bara höra hur man brukar lösa situationer där ett nybyggt badrum avviker från branschregler (GVK, BKR, BBV, "Branschregler Säker Vatteninstallation", ...)?
Exempel: Enligt GVK så ska golvlutning vara 7-20 mm/m i duschutrymme.
Antag att vid besiktning så mäts det till 5 mm/m eller 25 mm/m. Vad händer då?
Måste hela badrummet göras om?
Eller kan firman som byggde badrummet ge prisavdrag och så låter man det vara som det är? Kan man som beställare neka ett sådant förslag och tvinga dem att bygga om badrummet?
Om man låter det vara som det är med befintliga avvikelser från branschregler, vad säger exempelvis försäkringsbolaget och styrelsen i bostadsrättsföreningen om det i så fall? Kan någondera tvinga fram att badrummet görs om?
Enklaste sättet är att man noterar avvikelsen i kvalitetsdokumentet och lämnar det så. Då kommer försäkringsbolaget tycka att ev. framtida vattenskador beror på det felet och vill då inte lämna någon ersättning.
Men ett bra badrumsföretag mäter fallet så fort de har flytspacklat golvet och kommer att upptäcka ett felaktigt fall och åtgärda det med lite mer spackel eller slipa bort lite spackel. Alltså i ett tidigt skede där det går snabbt (billigt) att åtgärda det.
Om man är osäker på om badrumsföretaget är bra så tar man in en egen besiktningsman som kollar badrummet vid minst 3 tillfällen så att den personen upptäcker det felaktiga fallet innan tätskiktet läggs på.
Sen finns det estetiska skäl till att badrummet är felaktigt utfört, t.ex. att det är fogsprång eller ojämnt breda fogar. Då finns det en regel som innebär att kostnaden för att åtgärda felet ska vara i proportion till skadan för kunden, dvs. om enda sättet att åtgärda felet är något som tar flera dagar så får du en ekonomisk ersättning i stället. Du kan inte kräva att hela badrummet kaklas om för att en platta har hamnat lite snett.
Hur din bostadsrättsförening resonerar har jag ingen aning om.
Försäkringsbolaget kan aldrig tvinga ett företag att göra om, de kan bara dra ner på ersättningen till dig om det blir en vattenskada. Ditt försäkringsbolag är inte inblandat i en badrumsrenovering som du beställer.
Men ett bra badrumsföretag mäter fallet så fort de har flytspacklat golvet och kommer att upptäcka ett felaktigt fall och åtgärda det med lite mer spackel eller slipa bort lite spackel. Alltså i ett tidigt skede där det går snabbt (billigt) att åtgärda det.
Om man är osäker på om badrumsföretaget är bra så tar man in en egen besiktningsman som kollar badrummet vid minst 3 tillfällen så att den personen upptäcker det felaktiga fallet innan tätskiktet läggs på.
Sen finns det estetiska skäl till att badrummet är felaktigt utfört, t.ex. att det är fogsprång eller ojämnt breda fogar. Då finns det en regel som innebär att kostnaden för att åtgärda felet ska vara i proportion till skadan för kunden, dvs. om enda sättet att åtgärda felet är något som tar flera dagar så får du en ekonomisk ersättning i stället. Du kan inte kräva att hela badrummet kaklas om för att en platta har hamnat lite snett.
Hur din bostadsrättsförening resonerar har jag ingen aning om.
Försäkringsbolaget kan aldrig tvinga ett företag att göra om, de kan bara dra ner på ersättningen till dig om det blir en vattenskada. Ditt försäkringsbolag är inte inblandat i en badrumsrenovering som du beställer.
I tillägg till ovan är det ju viktigt att alltid komma ihåg att en branschstandard inte är en ”regel”, utan bara ett ”förslag” på hur något kan göras. Ett försäkringsbolag får så klart inte neka ersättning bara för det finns avvikelser från en standard, däremot kan du få bevisbördan för att det inte är avvikelsen som orsakat skadan.
Men en avvikelse är inte samma sak som felutförande och en avvikelse kan många gånger vara en tekniskt bättre lösning än standarden. Typfallet är ju att en standard inte kan följas av någon anledning och istället läggs ordentligt fokus och resurser på att få till en lösning som kommer hålla för allt.
En standard får naturligtvis inte heller följas om det skulle bli omotiverat dyrt att följa den i förhållande till den ’fördel’ som den ger.
Men en avvikelse är inte samma sak som felutförande och en avvikelse kan många gånger vara en tekniskt bättre lösning än standarden. Typfallet är ju att en standard inte kan följas av någon anledning och istället läggs ordentligt fokus och resurser på att få till en lösning som kommer hålla för allt.
En standard får naturligtvis inte heller följas om det skulle bli omotiverat dyrt att följa den i förhållande till den ’fördel’ som den ger.
Standarden får förstås följas även om det är omotiverat dyrt. Man får själv väga fördelen med att följa en standard mot nackdelen att försäkringsbolaget inte betalar ut någon ersättning.M Messier1994 skrev:
Kanske, men då ligger det nog ett ganska stort ansvar på utföraren att förklara situationen för beställaren och utföraren bör nog också i skrift avråda från valet.BirgitS skrev:
Det är väldigt olyckligt från ett samhällsekonomiskt perspektiv om exempelvis byggkostnaden för alla arbeten inom ett område, per år, fördyras med 100 miljoner kronor för att förhindra skador som totalt skulle uppgå till 1 miljon.
Sen är ju detta en rätt teoretisk fråga eftersom byggstandarder är rätt enkla att följa och allmängiltiga.
Klicka här för att svara