De där granarna ser väldigt användbara ut. De större i alla fall. Hugg ned och barka och timra ett litet vedlider av rundstock i stil med en gammal norrländsk lada.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ålder, grovlek..?
Inget bolag avverkar rent på yta oavsett storlek om det är yngre än 65år.
då strider man emot lagen.

Det får du leja för själv och virket är inte heller godkänt att sälja till bolag då 5% av ytan skall stå orörd.
Finns det inte en gräns vid en halv hektar eller något sådant? Här skulle väl dessutom 85-90% av ytan lämnas och en granodling på åkermark brukar inte ha några väsentliga naturvärden. Om syftet är att bygga måste man väl kunna få avverkningstillstånd och då borde det väl inte vara något problem för skogsbolagen att ta hand om det? Hur grova är träden mätt vid 1,3 m höjd?

Tror att skog ofta kan ha några hundra kubik virke per ha, åtminstone som fullvuxen. Vid köp av virke gör bolagen betydande prisavdrag om det är mindre än 10 kubik, men det vore väl rimligt att få ihop och då borde de väl kunna vara intresserade även om du möjligen måste leta rätt på avverkningsentreprenör själv.

Såg sedan att tråden verkar förgiftad av vulgärdebatt om regler som i och för sig är väl fyrkantiga ibland. Ring till några skogsbolag och se vad de säger. Ring ev också till skogs- o länsstyrelserna. Det är ju ofta skog behöver tas ned vid anläggningsarbeten och jag har svårt att tänka mig att man inte tar vara på den. Det vore kontraproduktivt både ur ekonomisk och naturvårdssynpunkt. Har sett att man nu vid ombyggnad av väg 56 mellan Katrineholm och Köping hugger ned väldigt breda "säkerhetszoner" av den vackra skogen längs vägen där för att tillfredsställa Transportstyrelsens utopiska trygghetsnarkomani. Måste skära i hjärtat på både naturvänner och skogsägare men jag har svårt att tro att träden inte skulle tas till vara.

Redigerat:
A
F FGLIN skrev:
Finns det inte en gräns vid en halv hektar eller något sådant? Här skulle väl dessutom 85-90% av ytan lämnas och en granodling på åkermark brukar inte ha några väsentliga naturvärden. Om syftet är att bygga måste man väl kunna få avverkningstillstånd och då borde det väl inte vara något problem för skogsbolagen att ta hand om det? Hur grova är träden mätt vid 1,3 m höjd?
skogsbolagen behöver ha en certifiering på virket, detta för att virket inte ska vara avverkat i naturskyddade områden.
pefc eller fsc.

5% av den totala ytan skall lämnas orörd vid avverkning detta gäller om bolag avverkar.
När du lejer någon privat så finns bara egenkontroll..

leveransvirke köps sällan utan att köparen får kontrollera vart virket kommer ifrån.

förr så sa man att 0.5 ha och mindre inte krävde en anmälan om avverkning..
men idag har vi dels en anmälan som fungerar som en ansökan.
Sedan så skall en påverkans analys följa med om hur denna insats kommer att påverka varje individ i beståndet, och vilka kort samt långvariga effekter detta ger.
Och hur det kommer att påverka djurlivet och dess livsmiljö.. ner på individ nivå...

samt en redogörelse om vilka insatser och åtgärder du skall ta och följa för att minimera skadorna och påverkan på individerna.
samt livsmiljön.

detta tar en bra stund och är alltså din tillståndsansökan..

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
F FGLIN skrev:
höjden beror på ålder och bonitet..

Maskintok skrev:
höjden beror på ålder och bonitet..
Jag frågade inte om höjden utan om grovleken vilken väl brukar mätas i brösthöjd som standardiserades till 1,3 m i en tid då folk var småväxta.

Maskintok skrev:
skogsbolagen behöver ha en certifiering på virket, detta för att virket inte ska vara avverkat i naturskyddade områden.
pefc eller fsc.

5% av den totala ytan skall lämnas orörd vid avverkning detta gäller om bolag avverkar.
När du lejer någon privat så finns bara egenkontroll..

leveransvirke köps sällan utan att köparen får kontrollera vart virket kommer ifrån.

förr så sa man att 0.5 ha och mindre inte krävde en anmälan om avverkning..
men idag har vi dels en anmälan som fungerar som en ansökan.
Sedan så skall en påverkans analys följa med om hur denna insats kommer att påverka varje individ i beståndet, och vilka kort samt långvariga effekter detta ger.
Och hur det kommer att påverka djurlivet och dess livsmiljö.. ner på individ nivå...

samt en redogörelse om vilka insatser och åtgärder du skall ta och följa för att minimera skadorna och påverkan på individerna.
samt livsmiljön.

detta tar en bra stund och är alltså din tillståndsansökan..
Holmen har i varje fall med leveransvirke i sina prislistor.

Certifieringen är ett Geschäft som varken skogsägare eller naturvänner är särskilt nöjda med. Skogsbolagen rundar visst ofta kraven med en certifieringsnivå som innebär att en viss andel av produkterna ska ha ett certifierat ursprung, Här verkar det ju inte heller finnas något naturvårdsskäl att inte avverka, snarare tvärtom. Som sagt prata med några skogsuppköpare för att se om det verkligen är så fyrkantigt som Maskintok skriver eller om han svartmålar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
F FGLIN skrev:
Holmen har i varje fall med leveransvirke i sina prislistor.

Certifieringen är ett Geschäft som varken skogsägare eller naturvänner är särskilt nöjda med. Skogsbolagen rundar visst ofta kraven med en certifieringsnivå som innebär att en viss andel av produkterna ska ha ett certifierat ursprung, Här verkar det ju inte heller finnas något naturvårdsskäl att inte avverka, snarare tvärtom. Som sagt prata med några skogsuppköpare för att se om det verkligen är så fyrkantigt som Maskintok skriver eller om han svartmålar.
Det är mig du citerar.
Och jag har ju bara över 20 år av erfarenhet av att vara skogsvårdsentreprenör och jobbat med planering, kört maskin mm..
Så skogen och dess struktur samt bransch är en stor del av mitt liv.

skogsägare själv.

Så nä jag vet vad som krävs och att vissa köpare inte följer lagen är inte okej.
Men det sker... Men det är inte så det ska vara för detta påverkar oss skogsägare negativt med mer kontroller och mer åtstramning...

A
F FGLIN skrev:
Jag frågade inte om höjden utan om grovleken vilken väl brukar mätas i brösthöjd som standardiserades till 1,3 m i en tid då folk var småväxta.
Det beror på bonitet och ålder på skogen.
man kan inte säga att en skog är si och så grov generellt för skog växer inte på det sättet.. samt det skiljer mellan trädslag..
Man kan inte ta ett bestånd i norr och jämföra med ett bestånd i Småland.
Det blir helt fel.

Redigerat:
A
kan bara gissa men skulle tro att diskussion om fågel väcker frågor eller synpunkter om annat också.

Men art och habitatdirektivet handlar inom om katter, utan om vilda djur i Sverige och fåglars skyddade livsmiljö och med vilda djur menas rovdjur och klövvilt.

granskogar intill öppna ytor av gräs mm
är direkta habitat som gynnar fågel.
Då deras bon oftast sitter djupt inne i grenverken så är de svåra att se.

ju tätare gran desto svårare.

Tycker synd om ts.
Så mycket rappakalja om en enkel fråga.
Enklaste sättet är att kontakta en skogsentreprenör som fäller och skotare ihop till en hög vid väg. Sen kommer en huggbil som flisar och transporterar till närmsta bästa panna brukar bli ett överskott pengamässigt.
När jag gjorde din resa på min tomt så fällde jag allt själv. Har egen Hjulgrävare som samlade ihop ved för sig och ris för sig. Riset eldade på tomten i lagom stor brasa.
Perfekt korvgrillning ihop med lite arbete att slänga på ris i samma takt som det brinner upp.
Veden kan med fördel säljas via blocket, bra pris nu.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
J
N noone70 skrev:
Tomten vi ska bygga på är gammal igenvuxen lantbruksmark och på platsen vi har förhandsbesked så står det väldigt tätvuxen ungskog (mestadels gran verkar det som) som har vuxit upp sen de slutade att bruka jorden någongång efter 1975(då var det öppen mark enligt gamla flygfoton)

Hade först själv tänkt avverka men har fått tänka om lite när jag insåg hur j-vla mycket det är.:crysmile:

Vad är enklaste/billigaste sättet att avverka och bli av med träden?
Tänkte att det skulle kunna vara av värde för nån bonde som eldar med flis och att man kan göra ett byte rakt av, han avverkar och får behålla virket och riset till flis
Beror väl på var du bor men med tanke på läget just nu kan jag tänka mig att privatpersoner kan vara intresserad av ved som skänks bort mot avhämtning. Jag hade gjort en intressekoll via FB eller något annat media.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
R ranchero skrev:
Tycker synd om ts.
Så mycket rappakalja om en enkel fråga.
Enklaste sättet är att kontakta en skogsentreprenör som fäller och skotare ihop till en hög vid väg. Sen kommer en huggbil som flisar och transporterar till närmsta bästa panna brukar bli ett överskott pengamässigt.
När jag gjorde din resa på min tomt så fällde jag allt själv. Har egen Hjulgrävare som samlade ihop ved för sig och ris för sig. Riset eldade på tomten i lagom stor brasa.
Perfekt korvgrillning ihop med lite arbete att slänga på ris i samma takt som det brinner upp.
Veden kan med fördel säljas via blocket, bra pris nu.
Vad gäller för eldning?
Jg menar, har ingen lust att starta en skogsbrand…

vad gjorde du med alla stubbar?

N noone70 skrev:
Vad gäller för eldning?
Jg menar, har ingen lust att starta en skogsbrand…
Det är väl svårt att få till en skogsbrand i Feb-Mars, men se upp med torrt fjolårsgräs.
Annars vänta till Valborg och då kör en riktig Majbrasa!
Men bäst är som nämns, fäll, skota ut till skogsväg kontakta flisbilen = få betalt.

L Leif i Skåne skrev:
Det är väl svårt att få till en skogsbrand i Feb-Mars, men se upp med torrt fjolårsgräs.
Annars vänta till Valborg och då kör en riktig Majbrasa!
Men bäst är som nämns, fäll, skota ut till skogsväg kontakta flisbilen = få betalt.
Hur gammalt får groten vara och hur stora träd fixar flismaskinen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.