3 060 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Avtala bort bodelning
Sida 1 av 2
Jag och min före detta sambo har flyttat isär, därav 'före detta'.
Vi har delat upp våra saker. Eftersom det är andra gången vi gör det här inom loppet av några år (vilket är en helt annan historia) så har vi inte hunnit skaffa så mycket gemensamma saker. Vi känner oss båda nöjda med uppdelningen som innebär att jag bor kvar i den lägenhet som vi köpte för ett par år sedan, men som jag ensam "står på lånet" för samt bekostat all renovering.
Ex-sambon har ett nytt boende.
Vi har barn ihop som bor växelvis hos oss, 50/50. Och för att jag ska kunna känna mig trygg i att kunna bo kvar även i framtiden så har jag tagit upp att jag vill att vi skriver ett avtal där vi avsäger oss bodelning, vilket ex-sambon inte alls hade något emot.
Hur gör man för att på enklast möjliga sätt, utan att blanda in dyra advokater, upprätta ett sådant avtal som också håller rent juridiskt?
Räcker det att skriva något i stil med:
"Undertecknade avsäger sig genom detta dokument rätten att kräva bodelning för --lägenhetens adress--"?
Vi har delat upp våra saker. Eftersom det är andra gången vi gör det här inom loppet av några år (vilket är en helt annan historia) så har vi inte hunnit skaffa så mycket gemensamma saker. Vi känner oss båda nöjda med uppdelningen som innebär att jag bor kvar i den lägenhet som vi köpte för ett par år sedan, men som jag ensam "står på lånet" för samt bekostat all renovering.
Ex-sambon har ett nytt boende.
Vi har barn ihop som bor växelvis hos oss, 50/50. Och för att jag ska kunna känna mig trygg i att kunna bo kvar även i framtiden så har jag tagit upp att jag vill att vi skriver ett avtal där vi avsäger oss bodelning, vilket ex-sambon inte alls hade något emot.
Hur gör man för att på enklast möjliga sätt, utan att blanda in dyra advokater, upprätta ett sådant avtal som också håller rent juridiskt?
Räcker det att skriva något i stil med:
"Undertecknade avsäger sig genom detta dokument rätten att kräva bodelning för --lägenhetens adress--"?
Ni har faktiskt gjort en bodelning och ni är överens. Vill ni formalisera det för er egen skull så kan ni skriva ett papper på vad ni är överens om, Dvs att du behåller lägenheten osv osv.
Det finns två som kan ha invändningar i er bodelning - du och din sambo. Och ni lägger den på en formell nivå ni anser vara nödvändigt. Men jag tycker om det skrivna ordet, så ett papper som är bevittnat av var sin vän/syskon osv kan vara bra om någon av er skulle bråka.
Bodelning innebär inte att man endast delar på det gemensamma boendet utan att man delar upp sina ägodelar och ekonomi. Här bestämmer ni helt och hållet själva om vem som ska ha vad och en total jämlikhet, eller ens i närheten, behöver inte uppnås - så länge ni är eniga.
Det finns två som kan ha invändningar i er bodelning - du och din sambo. Och ni lägger den på en formell nivå ni anser vara nödvändigt. Men jag tycker om det skrivna ordet, så ett papper som är bevittnat av var sin vän/syskon osv kan vara bra om någon av er skulle bråka.
Bodelning innebär inte att man endast delar på det gemensamma boendet utan att man delar upp sina ägodelar och ekonomi. Här bestämmer ni helt och hållet själva om vem som ska ha vad och en total jämlikhet, eller ens i närheten, behöver inte uppnås - så länge ni är eniga.
Moderator
· Stockholm
· 52 382 inlägg
Bodelningsdokumentet kan behövas om ex. ditt ex. finns med som ägare av lägenheten i något sammanhang, du stod för lånen? men hur är ägandet registrerat hos föreningen? Om du i något sammanhang behöver få exet borttagen som ägare/delägare så behöver du bodelningen som "bevis" för att ändringen är korrekt.
Jag tolkade det som att TS ägde lgh själv då han står själv på lånen men vid närmare eftertanke så är det kanske gemensamt ägande. Då måste det givetvis upprättas ett dokument för att ägandet ska bli korrekt.H hempularen skrev:Bodelningsdokumentet kan behövas om ex. ditt ex. finns med som ägare av lägenheten i något sammanhang, du stod för lånen? men hur är ägandet registrerat hos föreningen? Om du i något sammanhang behöver få exet borttagen som ägare/delägare så behöver du bodelningen som "bevis" för att ändringen är korrekt.
Här finns färdig mall:
http://www.bodelningsavtal.nu/bodelningsavtal-sambo/
Dela upp ekonomi, vad syftar du på då?SysterNett skrev:Ni har faktiskt gjort en bodelning och ni är överens. Vill ni formalisera det för er egen skull så kan ni skriva ett papper på vad ni är överens om, Dvs att du behåller lägenheten osv osv.
Här har du en mall som du kan använda om du vill skriva bort lagen om bodelning, dokumentet går att fylla i på datorn.
http://www.blankettbanken.se/filer/sambo.pdf
Ni kan förståss bodela ändå hur ni själva vill, dock ej med stöd av lagen.
Ni verkar ju redan vara överens så detta är nog enklast.
http://www.blankettbanken.se/filer/sambo.pdf
Ni kan förståss bodela ändå hur ni själva vill, dock ej med stöd av lagen.
Ni verkar ju redan vara överens så detta är nog enklast.
Stort tack!
Jag utgår från blanketten som Andy78 länkat till, och anpassar den till att passa ett redan avslutat samboförhållande.
Kuriosa. Enligt köpekontraktet står jag som ensam ägare till lägenheten, men enligt sambolagen har båda parter rätt till hälften var om bostaden införskaffats med syftet att vara gemensamt boende.
Jag utgår från blanketten som Andy78 länkat till, och anpassar den till att passa ett redan avslutat samboförhållande.
Kuriosa. Enligt köpekontraktet står jag som ensam ägare till lägenheten, men enligt sambolagen har båda parter rätt till hälften var om bostaden införskaffats med syftet att vara gemensamt boende.
Moderator
· Stockholm
· 52 382 inlägg
Jo så fungerar sambolagen. Men observera att så länge ni är sammanboende, så äger var och en sina saker. Det blir gemensamt först vid en separation.
Fungerar likadant om ni är gifta. Din fru kan inte sälja din MC, men vid en skillmässa har hon rätt till halva värdet.
Fungerar likadant om ni är gifta. Din fru kan inte sälja din MC, men vid en skillmässa har hon rätt till halva värdet.
Det är halva värdet minus skulder, lån, mäklararvode vid försäljning tex. så det går oftast inte att plocka ut miljoner som en del kanske kan tro.
Titta i blankettbanken, fanns fler bra mallar och formulär för sambos.
Titta i blankettbanken, fanns fler bra mallar och formulär för sambos.
Det blir gemensamt om någon av parterna begär bodelning.H hempularen skrev:
Här är en viss skillnad, sambolagen täcker bara den gemensamma bostaden och husgeråd, möbler, inte fordon, din bil kommer fortfarande vara din bil och går inte att göra anspråk på vid en separation, även fast den införskaffades för gemensamt bruk, annat är det om man är gifta.H hempularen skrev:
Jag har precis satt upp dessa avtal med min sambo. För att få det helt riktigt använde vi en tjänst som heter avtal24 - kostade typ 500-600 kr/dokument (fanns lite rabatter om man var kund hos Seb osv) - då fyller man i de förhållanden man vill skall gälla så kommer ett dokument mailat till en på"juridisk svenska".
Det jag inte hade koll på riktig var att om man vill ha en skuldrevers (den ena parten går in med mindre pengar, vilket man då troligen vill få tillbaka vid ev separation) så måste man skriva bort sambodelningen annars står den över en ev. revers - så man behöver både skuldebrev och samboavtal där man avskriver sig bodelning...sen är ju ett testamente inte fel, särskilt om man har särkullsbarn...
/K
Det jag inte hade koll på riktig var att om man vill ha en skuldrevers (den ena parten går in med mindre pengar, vilket man då troligen vill få tillbaka vid ev separation) så måste man skriva bort sambodelningen annars står den över en ev. revers - så man behöver både skuldebrev och samboavtal där man avskriver sig bodelning...sen är ju ett testamente inte fel, särskilt om man har särkullsbarn...
/K