8 470 läst · 34 svar
8k läst
34 svar
Avsyrningsfilter med dåligt flöde
Det var som jag sa med andra ord. Bra att du kom med svaret, jsg har ett liknande filter.
Skönt att du fick ur massan. Det är tyvärr problemet med uppströmsfilter. Man bär byta massan regelbundet. Med backspolningsventil monteras filtret efter tryckkärlet och baclspolas regelbundet vilket hindrar massan från att brinna ihop.
Då var det dags igen.
Senaste veckorna rinner det bara sämre i kranarna, öppnar locket på tuben o sticker ner en pinne för att känna på massan. Stenhårt. Har bara gått drygt året sen jag bytte massan, o det har redan brunnit ihop.
Funderar nu på o skaffa nytt avsyrningsfilter, med automatisk backspolning.
Googlat runt lite o det finns ju en del o välja på. Någon speciell typ/leverantör som rekommenderas?
Senaste veckorna rinner det bara sämre i kranarna, öppnar locket på tuben o sticker ner en pinne för att känna på massan. Stenhårt. Har bara gått drygt året sen jag bytte massan, o det har redan brunnit ihop.
Funderar nu på o skaffa nytt avsyrningsfilter, med automatisk backspolning.
Googlat runt lite o det finns ju en del o välja på. Någon speciell typ/leverantör som rekommenderas?
Sitter filtret monterat mellan pump och tryckkärlet?
Hur lågt pH har du? Vi brukar blanda akdolit och magnodol. Sk. Snabb och långsam.
Men det viktigaste är att den sitter mellan pump och tryckkärl.
Annars är det bara att köpa till en ventil.
Hur lågt pH har du? Vi brukar blanda akdolit och magnodol. Sk. Snabb och långsam.
Men det viktigaste är att den sitter mellan pump och tryckkärl.
Annars är det bara att köpa till en ventil.
Filtret sitter inne i huset, så nej.M mogge_73 skrev:
pH var precis utanför gränsen har jag för mig, typ 6,8-6,9.
Vad är det för ventil du tänker på?
Till den tuben du redan har, kolla med det företaget och köp till en ventil. Tuben och dysröret har du redan. Ventil=huvudet på filtret.
Uppströms måste monteras mellan pump och tryckkärl. Det blir för dåligt tryck annars och massan bränner ihop.
Uppströms måste monteras mellan pump och tryckkärl. Det blir för dåligt tryck annars och massan bränner ihop.
Finna inga delar att få tag på längre till mitt filter, har varit i kontakt tidigare med företaget som sålde detta.M mogge_73 skrev:
Filtret har stått i huset 25 år utan tidigare problem med att massan brunnit ihop, kanske hade föregående ägare nån annan kvalitet på massan i filtret.
Ja, eller så fyllde han inte på massa alls, tyvärr det vanligaste felet.F frj skrev:
Hänger på i en gammal tråd
Jag mätte upp pH i mitt vatten till 6.7. Har ett befintligt vattenfilter som jag vet har brännt ihop. Tidigare ägare säger att de tömt ur allt och fyllt på med Semidol. Inga bärlager alltså. När jag forskat i vad filtret haft i som original fick jag till slut fram detta:
Kis 3-5mm, 10 liter
Hydrolit CA, 16 liter
Magno-dol 1, 15 liter
Min undran är nu, vad kan vara ett ok prisvärt alternativ mht aktuellt pH värde? Finns ju en uppsjö av avsyrningsmassor och tyvärr finns väldigt lite info kring vardera produkt (iaf efter alla mina googelförsök).
Jag mätte upp pH i mitt vatten till 6.7. Har ett befintligt vattenfilter som jag vet har brännt ihop. Tidigare ägare säger att de tömt ur allt och fyllt på med Semidol. Inga bärlager alltså. När jag forskat i vad filtret haft i som original fick jag till slut fram detta:
Kis 3-5mm, 10 liter
Hydrolit CA, 16 liter
Magno-dol 1, 15 liter
Min undran är nu, vad kan vara ett ok prisvärt alternativ mht aktuellt pH värde? Finns ju en uppsjö av avsyrningsmassor och tyvärr finns väldigt lite info kring vardera produkt (iaf efter alla mina googelförsök).
Det beror lite på storleken på filtret samt hur lågt ditt pH är.
Magnodol är snabblösande och Hydrolite är lite långsammare. Filtersand i botten så sugdysan inte sätter igen sig. Sen är det inte fel att blanda dessa. Magnodol har lättare att bränna ihop så det är viktigt med backspolning.
Magnodol är snabblösande och Hydrolite är lite långsammare. Filtersand i botten så sugdysan inte sätter igen sig. Sen är det inte fel att blanda dessa. Magnodol har lättare att bränna ihop så det är viktigt med backspolning.
Ok, då är den ganska stor. Kör på dom mängderna du fick fram. Du kan ju köpa hela säckar, då har du för påfyllnad. Du kan justera pH med hjälp av en bypass-koppling så slipper du få onödigt mycket kalk i ledningsnätet.
Ok. Kan jag ersätta massorna med något anna , typ hydrokarbonat etc? Det kan ju skilja lite i pris på olika masso , därför undrar jag. Om jag ex vill undvika fastbränning så långt det går, finns det någon massa som är bättre då och som kan ersätta ex magnodol? Enligt original så låg de två avsyrningsmassorna i lager. Vad är fördelen med att blanda dessa ist som du föreslog?
Har inte koll på alla namn, kärt barn har många namn. Det är nog många företag som hittar på egna namn på pH-massa.
Dessa är dom ända vi jobbat med och dom håller bra och bränner inte ihop, om det inte är något speciellt som hänt.
Massorna blandar sig själv, den grövsta i botten osv. Vid första backspolningen.
Har man ett uppströmsfilter (ingen toppventil) så är det viktigt att montera dessa rätt. Uppströmsfilter skall monteras mellan pumpen och tryckkärlet.
Dessa är dom ända vi jobbat med och dom håller bra och bränner inte ihop, om det inte är något speciellt som hänt.
Massorna blandar sig själv, den grövsta i botten osv. Vid första backspolningen.
Har man ett uppströmsfilter (ingen toppventil) så är det viktigt att montera dessa rätt. Uppströmsfilter skall monteras mellan pumpen och tryckkärlet.