Har ett avsyrningsfiler av typ UE-30 där flödet har blivit sämre sista tiden.
Har ingen vidare kunskap om dessa filter, men har läst att filtermassan kan ta ihop med tiden. Dock förbrukar vi säkert 1 kubik vatten per dygn, så jag finner det mindre troligt.

Flödet är nu så dåligt att det ej går duscha o spola toalett samtidigt, men kopplar jag förbi filtret så blir det normalt flöde, så felet ligger där.
Var ska jag börja felsöka, o vad gör jag för åtgärd?

. En blå avsyrningsfilter UE-30 i ett hörn med anslutna slangar, bredvid en varmvattenberedare i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är flödet åt rätt håll?

Ja det är åt rätt håll.
Vi har bott här 5 år, har fyllt på massa vid behov o det har aldrig varit några problem. Men sista 2 månaderna blir flödet bara sämre.

Det ser ut som ett uppströms filter, där behöver ni byta filtermassan med några års mellanrum. Beroende vattnets kemiska karaktär förbrukas ibland inte all massa och då bränner filtret ihop. Plocka loss filtret skruva av toppen och töm ut det. Om du kan få ur massan är det sedan bara att fylla filtersand 3-5mm och 2-3mm och sedan fylla på med ny ph-massa.

M mogge_73 skrev:
Det ser ut som ett uppströms filter, där behöver ni byta filtermassan med några års mellanrum. Beroende vattnets kemiska karaktär förbrukas ibland inte all massa och då bränner filtret ihop. Plocka loss filtret skruva av toppen och töm ut det. Om du kan få ur massan är det sedan bara att fylla filtersand 3-5mm och 2-3mm och sedan fylla på med ny ph-massa.
Verkar vara nåt sånt.
På skötselinstruktion står det Kis 5-8mm o resten avsyrningsmassa.
Framgår dock ej hur mycket kis det ska va, finns nån tumregel där?

Det beror på storlek, men ca sex liter av 3-5 och fem av 2-3.

Tror jag kan ha hittat orsaken till dåliga flödet.
Lyfte av locket på filtret, o blandat med avsyrningsmassan så är det massa fin sand, den ska väl inte vara där?

Hursomhelst så byter jag massan, jag har hittat 2 olika kornstorlekar på orginal magno. Det vanligaste verkar vara 0,5-2,5mm, men i filtret tycker jag det ser grövre ut, typ 2-4mm.
Har tjockleken på avsyrningsmassan betydelse på valet av grovlek på kisen?

Så länge det är löst material kan det inte påverka flödet.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så länge det är löst material kan det inte påverka flödet.
Det är löst

Vilken riktning har du på flödet?

D Daniel 109 skrev:
Vilken riktning har du på flödet?
Uppströms

Då borde inte filtermatetialet kunna hindra flödet, om det inte klumpat ihop sig.

D Daniel 109 skrev:
Då borde inte filtermatetialet kunna hindra flödet, om det inte klumpat ihop sig.
Något fel är det. O lär behöva tömma filtret för att undersöka iaf.

Min fråga är nu, är det kornstorleken på avsyrningsmassan som bestämmer storleken på bärlagret?

Få tag i något långt och smalt och tryck ner i filtret för att så så inte massan har brännt ihop. Uppströmsfilter får man oftast byta massa på med några års mellanrum eftersom dom inte backspolas i samma utsträckning som nedströms. Den lyfter bara massan när pumpen går.

För infos skull så kan jag meddela att problemet är löst.
Beställde omfyllnadssats som dök opp i veckan.
Monterade bort tuben o började tömma den, fick ur c:a 2 spadar med kalk, resten hade brunnit ihop. Det var alltså c:a 40cm ihopbrunnen massa i botten, o vilket h--e jag hade innan jag fick ur skiten. Det slutade med att jag fick ta 2-metersspettet o hacka vad jag fårmådde. Kändes sådär att står o hacka med ett sådant spett i en plasttub, men hade inget val, o lyckades faktist utan att skada tuben.
Förvånar mig lite dock att det inte fanns något bärlager av sand i botten, bara ihopbrunnen kalk.

Men nu är fräsch massa fylld o vattnet sprutar i kranarna som aldrig förr

• Gilla
d0san
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.