Raceman skrev:
Ja exakt, då är all knepig el redan gjord och det enda du därefter behöver göra är att byta själva armaturen.
Okej, det låter klokt :D
Då är brytaren uppe, allt är förberett, och då kan jag koppla på spottar på egen hand, eller LED-tejp om jag skulle föredra, låter schysst.

Raceman skrev:
Se bara till så att elektrikern ansluter brytaren till kopplingsdosan, jag nämde tidigare, så att han inte hittar på något annat smart. ;)
Det ska jag komma ihåg att säga. Men av nyfikenhet så undrar jag hur han skulle koppla om han inte ansluter brytaren till kopplingsdosan?
Dvs om han gör fel, vad gör han för fel?

naggen skrev:
Nja, fel kommer han inte att göra, men en extra brytare kan man koppla in på flera sätt.
Vad jag menar är bara att du säkert gör klart för honom att brytaren är tänkt att användas i framtiden då du byter armaturen, och att brytaren ska styra en trafo som i sin tur ska sitta i anslutning till kopplingsdosan. Vet han detta kommer det att bli rätt. :)

Det är nog även smart att be han dra 4ledare till lysrörsarmaturen om du i senare fall vill kunna dimmra med impulsfunktion från strömbrytaren behövs det även fast fas vid konverten.

R_Strandberg skrev:
Det är nog även smart att be han dra 4ledare till lysrörsarmaturen om du i senare fall vill kunna dimmra med impulsfunktion från strömbrytaren behövs det även fast fas vid konverten.
Hängde inte med alls där!
Kan du förklara det för en amatör? :blushing:

Raceman skrev:
Visa mig gärna den kock som tycker att en ledstripp duger som arbetsbelysning. Men det duger säkert till att stoppa in färdigmat i micron. :rolleyes:
Visa mig den kock som tycker att små halogenspottar under överskåpen duger!

Ska man ha ordentligt med ljus är det fortfarande lysrör som gäller!

Sätter man denna LED-strip infräst så kan man ju faktiskt sätta dubbla, trippla, eller hela ytan fylld med LED-strippar just där man vill ha bra arbetsbelysning ;)

naggen skrev:
Hängde inte med alls där!
Kan du förklara det för en amatör? :blushing:
När du ska tända och släcka en lysrörsarmatur krävs det en tändtråd.

När du sen vill byta till halogenspottar krävs det en tändtråd.

Vill du istället ha Ledspottar krävs det om du vill kunna dimmra convertern(transformatorn) de flesta fall en tändtråd med impulsbrytare och en direkt fas. Finns naturligtvis 1-10V också men då måste förmodligen elektrikern dra fram 2st rör från strömbrytaren.
Därav 4st ledare från kopplingsdosan för belysning i kök till lysrörsarmaturen.

Det är aldrig fel att förbereda för framtiden!

Rrrrr skrev:
Visa mig den kock som tycker att små halogenspottar under överskåpen duger!
Kocken bryr sig inte så mycket om vad det är för armatur som sitter där, det som är viktigt är hur mycket och vilket ljus de producerar.

Rrrrr skrev:
Ska man ha ordentligt med ljus är det fortfarande lysrör som gäller!
Ja, om man hänger upp en T8-armatur över bänken, men den kan inte monteras i en baldakin, som var förutsättningen. De T-5 alternativ som finns idag för bänkbelysning lyser på tok för svagt. (Jag har testat samtliga)

Rrrrr skrev:
Sätter man denna LED-strip infräst så kan man ju faktiskt sätta dubbla, trippla, eller hela ytan fylld med LED-strippar just där man vill ha bra arbetsbelysning ;)
Det känns inte som du har läst den här tråden riktigt. Den stripp och tråd du länkar till har ju avhandlats tidigare. Om man dessutom ska ha tredubbla strips, vilket krävs för denna, kommer belysningen för en tre-metersbänk kosta 4500:-
Men, som jag sagt tidigare, LED tror jag stenhårt på i framtiden, men vi är inte riktigt där än. ;)

Efterskrift: Tänk på att en kock behöver omkring 1800lm/meter för att vara nöjd.:)

Vi har satt in LED downlight( från Designlight) och vi har satt två per 80cm skåpen och en per 40 skåp. Vi kör dimbara och är supernöjda.

Beslagdesign.se har ju både 20w halogen med distans som går att sätta i 16mm baldakin samt att dom har vettiga Led spotlights. Jag anser att led har blivit mycket bättre dom senaste åren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.