En sak slår mig när jag ser din ritning, precis vad du kanske inte vill höra, men troligen är din altan bygglovspliktig. De flesta komuner har mellan 40-50 cm max höjd på altaner innan bygglov måste sökas.

ZNK skrev:
En sak slår mig när jag ser din ritning, precis vad du kanske inte vill höra, men troligen är din altan bygglovspliktig. De flesta komuner har mellan 40-50 cm max höjd på altaner innan bygglov måste sökas.
Helt sant, i Täby ligger gränsen runt 1.6m. Så bygglovshandlingar är under behandling hos kommunen.. :)

tack för tipsen ändå

nej!
ta nu ej en 90x90 stolpe.
använd 2 st 2"4"

mvh
estwing
ZNK skrev:
Höjden spelar ingen roll, sätter en stolpe från plint upp till bärlinan bara. Dimensionerna avhandlar bara nedböjning (så lite som möjligt).

2 meter torde en 90x90 stolpe duga bra, samt kanske ett litet förråd under skulle passa?

Svårt att hitta " mått numera estwing :)

Får man fråga varför. Har sett båda lösningarna skruva sig, någon annan anledning?

en 90 stolpe spricker å ser oftast mycket ful ut efter ett tag.. jobbigare att jobba med.
lättast med 2"4".

mvh
estwing

45/90 är som sagt mycket enklare att jobba med men jag limmar alltid ihop dem för att undvika att dom skruvar sig och så att dom blir styvare.

Nimajneb skrev:
45/90 är som sagt mycket enklare att jobba med men jag limmar alltid ihop dem för att undvika att dom skruvar sig och så att dom blir styvare.
aldrig varit med om att dom skruvar sig.
klart man kan limma dom men ej nåt behov...

mvh
estwing

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.