Här är bild med måtten på nautic 1500. En wc-stos är 130mm och ska monteras 60mm från väggen, vilket innebär att centrum är 125mm från väggen. Detta innebär att WC kommer att hamna 50mm från väggen. Jag kan tycka att det är ett lagom avstånd så att man kan städa ordentligt runt den. Teknisk ritning av en toalett med måttangivelser, inklusive avståndet från väggen till wc-stos och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Här är bild med måtten på nautic 1500. En wc-stos är 130mm och ska monteras 60mm från väggen, vilket innebär att centrum är 125mm från väggen. Detta innebär att WC kommer att hamna 50mm från väggen. Jag kan tycka att det är ett lagom avstånd så att man kan städa ordentligt runt den. [bild]
Tack! Bra förklarat.
Jag förmodar att det är tekniskt möjligt att förskjuta rubbet 1-3 cm mot bakvägg mha en excenterstos?
Om vi bortser från ökad risk för stopp samt knöligare att städa...?

Varje cm räknas... :)

janwide
C Carlf81 skrev:
Tack! Bra förklarat.
Jag förmodar att det är tekniskt möjligt att förskjuta rubbet 1-3 cm mot bakvägg mha en excenterstos?
Om vi bortser från ökad risk för stopp samt knöligare att städa...?

Varje cm räknas... :)
50 cm framför toan är helt okej tycker jag. Vi har 55 cm på vår extratoa och man får nästan torgskräck ;)
Jag skulle inte ta ökad risk för stopp och mer svårstädad toa för att öka utsikten med 4-5 cm.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
50 cm framför toan är helt okej tycker jag. Vi har 55 cm på vår extratoa och man får nästan torgskräck ;)
Jag skulle inte ta ökad risk för stopp och mer svårstädad toa för att öka utsikten med 4-5 cm.
En bra poäng helt klart.
Jag är mest nojig för att när det väl brakas loss så kommer jag behöva gå efter hantverkarna med måttband för att de inte slentrianmässsigt ska smälla dit toan en decimeter ut på golv... ...eller nåt :)

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Var bara tydlig med att du vill ha kanten på avloppsröret 60 mm från vägg, varken mer eller mindre, så ska det nog inte vara några problem.

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Var bara tydlig med att du vill ha kanten på avloppsröret 60 mm från vägg, varken mer eller mindre, så ska det nog inte vara några problem.
Nej, det blir nog bra. Ringde och bollade med firman som ska bygga (totalentreprenad) och de verkar lyhörda och bra. Har förmodligen redan noterat på ritning och uppdragsspecen att kunden (=jag) är en velig petimetermänniska så det höjer nivån lite ;)

Vi har c:a 36 cm mellan framkant wc och vägg. Det känns inte rymligt men fungerar i en sommarstuga om man är medellång. Alternativet hade varit att inte få in dusch och tvättmaskin. Ibland får man prioritera!

• Litet badrum med toalett, handfat och tvättmaskin ordnade för att maximera det begränsade utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Ajp Ajp skrev:
Vi har c:a 36 cm mellan framkant wc och vägg. Det känns inte rymligt men fungerar i en sommarstuga om man är medellång. Alternativet hade varit att inte få in dusch och tvättmaskin. Ibland får man prioritera!
Kanon! Jag kommer ha oceaner av plats med andra ord...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.