15 323 läst · 136 svar
15k läst
136 svar
Avslutad: Vi tävlar ut sju skruvdragare från testet!
Jag skulle vilja se att några väl utvald högt renommerade medlemmar får ”ta över” ert instagramkonto under några dagar. För att sedan göra en artikel om det de velat ”visa upp”. Självfallet ska det vara Byggahus.se relaterat.
Vill även se fler artiklar om renovering/nybygge där man inte fokuserar på att man ska leja på arbetet. Mer fokus på processen och materialkostnader. Även alla de olika branschregler som finns.
Vill även se fler artiklar om renovering/nybygge där man inte fokuserar på att man ska leja på arbetet. Mer fokus på processen och materialkostnader. Även alla de olika branschregler som finns.
Jag skulle välkomna en undersökning/test av olika LED armaturer.
Infällda LED spottar och olika bänkarmaturer finns hos alla leverantörer idag, men det kräver ofta ganska ingående kunskaper för att välja rätt modell och rätt trafo, och ska man dessutom kunna dimma så blir det ofta ännu krångligare.
Infällda LED spottar och olika bänkarmaturer finns hos alla leverantörer idag, men det kräver ofta ganska ingående kunskaper för att välja rätt modell och rätt trafo, och ska man dessutom kunna dimma så blir det ofta ännu krångligare.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 523 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 523 inlägg
En bygglovs-wiki som kanske främst berör frågor som man kan möta som privatperson som administrerar ett bygglov, kanske även tips på hur det funkar att ta över ett bygglov vid köp av fastighet.
Jag skulle vilja se fler "gör det själv" artiklar som utvecklas till företrädare med vettiga kommentarer och inlägg från de kunniga här på forumet. Tycker det kan vara svårt att sålla när det finns 10 olika trådar om samma sak men det står viktiga "att tänka på och ej missa" i alla av dem.
Skulle vara roligt med en kategori i forumet med bara färdiga projekt där det är guidat hur personen/personerna har gått tillväga.
Allt från te x hemmabyggda hyllor, garderober till större projekt så som renoveringar och husbyggen.
Hade varit väldigt intressant att se hur alla har gått tillväga med sina projekt samt att få idéer och inspiration till sina egna projekt!
Allt från te x hemmabyggda hyllor, garderober till större projekt så som renoveringar och husbyggen.
Hade varit väldigt intressant att se hur alla har gått tillväga med sina projekt samt att få idéer och inspiration till sina egna projekt!
Jag skulle vilja att det skrivs mer om restaurering och hur man underhåller gamla byggnader på ”rätt sätt”.
Jag har ett boningshus byggt i båle/skiftesverk och ett uthus i korsvirke. En artikel med någon som är duktig på dessa byggnader hade varit intressant som kontrast till alla nya fina hus och all ny teknik.
Jag har ett boningshus byggt i båle/skiftesverk och ett uthus i korsvirke. En artikel med någon som är duktig på dessa byggnader hade varit intressant som kontrast till alla nya fina hus och all ny teknik.
Hur man skapar ett "smart hem" inom olika prisnivåer och olika avancerade. Allt ifrån nybyggd hus med ipad i väggarna till Ikea Trådfri med magnetkontakt.
Det hade också varit intressant med mer redaktionella debattinlägg. Alltså för er del skulle det handla mer om att starta en debattredaktion för debattinlägg av den mer klassiska sorten. Jag skulle exempelvis gärna se en debattväxling mellan de som tycker att vi ska ha ännu bättre fuktskydd i badrum på svenskt manér och någon med ett mer europeisk förhållningssätt till fukt och våtrum.
Det hade också varit intressant med mer redaktionella debattinlägg. Alltså för er del skulle det handla mer om att starta en debattredaktion för debattinlägg av den mer klassiska sorten. Jag skulle exempelvis gärna se en debattväxling mellan de som tycker att vi ska ha ännu bättre fuktskydd i badrum på svenskt manér och någon med ett mer europeisk förhållningssätt till fukt och våtrum.
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Jag skulle dels vilja ha en sida som beskriver hela processen med vad som ska till vid större projekt/husbyggen. Som en guide, det är mycket man som lekman kan missa (jag lovar). Sedan en tråd med ”så blev det” med inspirationsbilder på all projekt. Gärna en länksamling på husbloggar, det jagade vi som tusan när vi var i början på vårt projekt och vi hittade ingen bra sida för det.
Spelar ingen roll vilken skruvdragare jag vinner. Den kan inte vara sämre än den jag har
Spelar ingen roll vilken skruvdragare jag vinner. Den kan inte vara sämre än den jag har
Säkerhet tycker ja behövs lyftas mer på detta forum, som byggnadsarbetare så vet jag hur farligt det är att bygga/renovera hus.
Och det är tyvärr inte så ovanligt när man tittar i forumet när folk bygger fantastiska hus eller renoverar att det slarvas mycket med just säkerheten.
Tyvärr har man varit med om väldigt många olyckor på byggen som tur är ingen dödsolycka, och i dom flesta fall är det slarv med säkerheten som är den bidragande faktorn till skador.
Som tex skärskador som kanske är den vanligaste skadan kan undanröjas med en handske som tål skärskador.
Eller fallskador det finns fina och inte så dyra paket för taksäkerhet.
Och skyddsglasögon vem använder det hela tiden närvarande bygger.
Som sagt det finns väldigt mycket man kan göra skriva tipsa om när det gäller hur man ska bygga säkert.
Och det är tyvärr inte så ovanligt när man tittar i forumet när folk bygger fantastiska hus eller renoverar att det slarvas mycket med just säkerheten.
Tyvärr har man varit med om väldigt många olyckor på byggen som tur är ingen dödsolycka, och i dom flesta fall är det slarv med säkerheten som är den bidragande faktorn till skador.
Som tex skärskador som kanske är den vanligaste skadan kan undanröjas med en handske som tål skärskador.
Eller fallskador det finns fina och inte så dyra paket för taksäkerhet.
Och skyddsglasögon vem använder det hela tiden närvarande bygger.
Som sagt det finns väldigt mycket man kan göra skriva tipsa om när det gäller hur man ska bygga säkert.
Något som ständigt förekommer i olika ämnen är frågor rörande kostnader för olika arbeten tex badrumsrenovering, utbyggnad mm.
Jag önskar en funktion där användarna kan lägga in olika offertpriser de fått och vad slutpriset blev. Sen är det bra om man kan se i vilken kommun det är och datum. Jag önskar också ritningar på olika projekt, tex om man vill bygga friggebod mm.
Till våren börjar mitt stora altanbygge i en slänt där vi ska ha en utomhusbastu. Då passar det bra med en ny skruvdragare att testa.
Jag önskar en funktion där användarna kan lägga in olika offertpriser de fått och vad slutpriset blev. Sen är det bra om man kan se i vilken kommun det är och datum. Jag önskar också ritningar på olika projekt, tex om man vill bygga friggebod mm.
Till våren börjar mitt stora altanbygge i en slänt där vi ska ha en utomhusbastu. Då passar det bra med en ny skruvdragare att testa.
Ni har redan en guide om vad man bör tänka på vid val av växthus, men jag önskar även en steg-för-steg guide om byggande av växthus och då framförallt hur man bör/kan anlägga grunden.
Som nybliven husägare som ständigt upptäcker nya överraskningar i huset hade jag också önskat en "köpa hus för dummies"-guide kring vad man bör titta mer specifikt på utöver husskikt, svaga punkter i huset och trädgården, fönster mm. Som lägenhetsägare är det lätt att stirra sig blind på ytskikt.
Som nybliven husägare som ständigt upptäcker nya överraskningar i huset hade jag också önskat en "köpa hus för dummies"-guide kring vad man bör titta mer specifikt på utöver husskikt, svaga punkter i huset och trädgården, fönster mm. Som lägenhetsägare är det lätt att stirra sig blind på ytskikt.
Jag vill inte vinna någon maskin utan en sådan har jag råd att köpa själv.
Däremot skulle jag gärna vilja läsa artiklar om smarta hem som inte är någons tråd. Vilka system som finns, vilka som går att kombinera etc.
När jag ändå skriver så tycker jag att bygga hus ska handla om just hus, garage etc. Dit hör inte elbilen eller katter för är man intresserad av det finns det andra forum
Däremot skulle jag gärna vilja läsa artiklar om smarta hem som inte är någons tråd. Vilka system som finns, vilka som går att kombinera etc.
När jag ändå skriver så tycker jag att bygga hus ska handla om just hus, garage etc. Dit hör inte elbilen eller katter för är man intresserad av det finns det andra forum
Intervjua yngre/nyare arkitekter om deras projekt. Hur dom ser på hus, trender, tankar, tips på hur man ska tänka själv.
Tex
https://gatun.se/projekt/kedjehus-i-kl-tr-fr-geners-knsla-i-kompakt-boende
Tex
https://gatun.se/projekt/kedjehus-i-kl-tr-fr-geners-knsla-i-kompakt-boende
Jag fastnar ofta för trådar där någon beskriver ett moment eller visst arbetsområde på ett kunnigt o bra sätt (exv. 'Perfekt silikonfog varje gång'). Emellanåt spretar trådarna iväg, det är inte alltid jag hittar tråden när jag behöver den och sen är det alltid en del scrollande fupp och ned för att hitta rätt inlägg i tråden.
Kunde man redigera dessa 'så gör man trådar', komplettera med konstruktiva bilder o samla dessa under en egen rubrik? Vore värdefullt för oss alla hemmaproffs!
Kunde man redigera dessa 'så gör man trådar', komplettera med konstruktiva bilder o samla dessa under en egen rubrik? Vore värdefullt för oss alla hemmaproffs!
Jag skulle gärna vilja läsa mer om smart förvaring och hur man maximerar utrymmet bäst. Inte i hus (som det finns mycket tips om på olika ställen) utan i garage och förråd. I garage och förråd har man oftast en massa verktyg och andra pryttlar i olika storlekar och former som inte riktigt passar storleksmässigt i en vanlig "byrålåda". Att slänga ner allt några stora lådor kan alla göra men hur hittar man allt igen och vet vad man har?
Samma med soptunnorna som man har ute. Hur "gömmer" man dom på enklast och snyggast sätt? Går det att förvandla detta fula måste till något fint?
Samma med soptunnorna som man har ute. Hur "gömmer" man dom på enklast och snyggast sätt? Går det att förvandla detta fula måste till något fint?