Det hade varit intressant med en ByggaHus-wiki där användarna kan skapa eget innehåll om allt som har med ägande av lägenheter, hus och fastigheter att göra.

Lite som en konsoliderad konsensus-version av forumet där man har en wiki-sida om hur man luftar element istället för hundratals forumtrådar som frågar hur man gör.

En klurig webbutvecklare kan säkert göra så att om nån är i begrepp att starta en tråd där titeln innehåller ”lufta element” så blir man försiktigt tillfrågad om man kanske istället för att skapa tråden vill läsa artikeln om att lufta element på wikin.

Wikin kan ju då innehålla allt från byggbeskrivningar (det är nog viktigt att friskriva redaktionen från ansvar i och med att det är användargenererat innehåll) och gör-det-själv-tips till guider om isoleringsmaterial, trädgårdsplanering eller vad som helst.
 
Jag hade gärna läst en artikel och jämförelse om snyggare solcellsanläggningar där solcellerna är integrerade/gömda. För- och nackdelar, installationskostnader, att tänka på osv..
 
En undersökning av verktyg som är värda att laga/ fixa till. Till exempel en ny chuck till en borrmaskin, ny sladd till cirkelsågen, nytt svärd till häcksaxen.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 batteridrivna lövblåsar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sju batteridrivna lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den lövblås som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Lövblåsarna vi tävlar ut är alltså:
Bosch ALB 36
Husqvarna 320iB
Makita UB001GZ
Ryobi RY36BLXA-0
Stiga SAB 700 AE
Stihl BGA 57
Stihl BGA 86

Läs mer om de batteridrivna lövblåsarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 5 november.

Lycka till!
Jag skulle gärna läsa om hur man skapar egna tillbehör. E. g. bockar, snickarbord, mallar och annat smart som kan behövas när man pysslar med huset.
 
Jag skulle gärna se en bank med "hur gör man". En skola med filmsnuttar som berättar hur du enklast/bäst lyckas med olika moment. T.ex. spackla skarvar, hur du målar ett rum med färgspruta, etc. Gärna innehållande tips & trix... Givetvis ska filmerna berätta hur du gör enligt gällande regler och normer.
 
Heij83
Jag bjuder gärna på ett hemma hos reportage nu i vår när vi är färdiga med vårt hus.
Hur blev det färdiga resultatet, vad som har varit lätt/svårt, vad hade vi gjort annorlunda, skulle vi göra samma sak idag?

Vi har en tomt med 5 ekar och en jäkla massa björkar så en lövblås hade varit till stooor hjälp.
Har Makita batterisystem idag ;)
 
  • Tvåvåningshus under renovering med byggnadsställningar och bråte runtomkring.
Redigerat:
Test om bästa handdammsugaren!

Repotage om hydroponisk odling. Har själv provat ett par gånger, men skulle vara superkul att läsa mer om. Årstider/solljus/växtlampor/vilka växter/kryddor/märken på utrustning/bygga eget etc. Skulle vara riktigt rolig vårläsning innan säsongen drar igång.

Gör-det-själv-artikel om vad man kan göra med sin hyresrätt. Vad har man rätt att göra själv, när måste hyresvärden godkänna. Lättare ingrepp för att fräscha upp utan att lägga ner för mycket pengar etc. Skulle vara intressant.

Kunna gömma trådar från "Deltagit" (Har man någon gång skrivit i dem mest aktiva trådarna kommer dem att konstant toppa listan, och gör deltagit-fliken ganska mycket sämre.)

En recensionsdel på forumet? Verktyg/varmvattenberedare/vad som helst där folk kan recensera och så kan folk leta sig dit och samtidigt ställa frågor eller fylla på med information.
 
Skapa en ny sidtyp som kallas något i stil med Medlemmarnas egna projekt där det finns möjlighet att lägga upp bilder beskrivningar på egna byggen. Låt medlemmen som startat sidan kunna uppdatera med nya avsnitt under projektets gång. Koppla en forumtråd till sidan så kan frågor och diskussion hållas levande där.

Skapa också några olika statusar på projekten så det blir enklare att sålla bland pågående projekt, färdiga projekt och projekt som inte uppdaterats under de senaste 3 månaderna.

Ibland vill man bara se det färdiga resultatet av någon användares bygge utan att behöva scrolla igenom evighetsdiskussioner kring definitionen av fackmannamässigt utförda våtrum eller hur man kan hitta kryphål med attefallshus :)
 
Skulle gärna läsa mer om;
- upcycling, alltså hur vi kan använda våra gamla prylar på nya sätt. Tråkigt att köra saker till tippen i onödan.

- tidstypiska renoveringar, alla årtionden och århundraden är intressanta.

- byggnadshistoria, hur har vårt sätt att bygga ändrats och vad vi har lärt oss. Varför förändringarna skett är också av intresse, tillgång osv.

- inget att läsa om kanske men en funktion där vi medlemmar som delar projekt kan interagera med varandra. Skulle kunna vara en funktion där man matchas med andra som också t.ex. renoverar en källare eller ett garage. Kan vara bra att ha någon att bolla idéer med.
 
Skulle gärna sett att det fanns en hitta hantverkare sektion. Medlemmarna som anlitat företaget skriver omdömen, gärna med trådar/bilder som referenser. Behöver inte vara några komplicerade formulär eller offertsystem. Namn på företaget, vilket geografiskt område de utför arbeten inom, kontaktuppgifter och länk räcker gott och väl.

Men Reco finns ju
Långt ifrån alla hantverkare är anslutna till Reco, recensenten är anonym, bilder saknas

Men offerta/servicefinder/osv finns ju
Långt ifrån alla hantverkare är anslutna till dessa tjänster av naturliga skäl. Bra hantverkare lever gott på rekommendationer. Kvar är bottenskrapet...
 
I och med att elen bara blir dyrare och dyrare. Jag skulle vilja se ett test på uppvärmningssystem. Pannor och pumpar. När är det bra med det ena eller andra. Vad tjänar man genom att byta ut ett äldre system och vilka är utmaningarna.
 
Redigerat:
Just nu när alla köper någon from av elbil så är det jätteintressant att läsa om laddboxar, solceller och vilka lösningar som är mest effektiva i kw samt pris.

testa företag och hantverkare. Be om en offert och se om de levererar rätt information i offerten. Finns det dolda avgifter eller information som vilseleder oss kunder. Vad ska vi se upp för och vilka frågor bör vi ställa i offertförfrågan.

Tog in offerter för takbyte och det skiljer sig ca 100 000kr på den dyraste och den billigaste. Frågade det dyra företaget varför det skiljer sig så mycket på exakt samma material och arbete och fick svaret. Jag ringer dig om en stund, samtalet kom 5 min senare med en ny offert där 45 000kr helt plötsligt hade försvunnit. Alltså vore intressant med ett test kring sånt, vad ska vi kunder ha med oss i offertförfrågan och vad kan vi göra för att påverka priset.

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sju batteridrivna lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den lövblås som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Lövblåsarna vi tävlar ut är alltså:
Bosch ALB 36
Husqvarna 320iB
Makita UB001GZ
Ryobi RY36BLXA-0
Stiga SAB 700 AE
Stihl BGA 57
Stihl BGA 86

Läs mer om de batteridrivna lövblåsarna här: https://www.byggahus.se/test-lovblas-2021-basta-batteridrivna-lovblasen-bast-i-test

Tävlingen pågår till och med fredag den 5 november.

Lycka till![/QUOTE]
 
  • Gilla
Vicman@
  • Laddar…
1. Hade gärna sett fler tester av detta slag. Svårt att googla fram vettiga sidor som gör testet - man vi aldrig vilka som står bakom dessa sajter och om de är helt oberoende.

2. Hade varit fantastiskt att ha ”gör det själv”-guider för oss som gillar att bygga saker själva. Jag är t.ex. på jakt efter en bra guide för att bygga grind/plank/dörr men det är lite tunt för just denna typ av byggnationer på nätet.

3. Om möjligt, få till en prisjämförelsesektion på sajten där man kan jämföra material/verktyg/byggnationer/konstruktioner från de ledande byggvaruhusen. Precis som Prisjakt/Pricerunner jämför produkter inom många kategorier.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 batteridrivna lövblåsar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har sju batteridrivna lövblåsar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den lövblås som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Lövblåsarna vi tävlar ut är alltså:
Bosch ALB 36
Husqvarna 320iB
Makita UB001GZ
Ryobi RY36BLXA-0
Stiga SAB 700 AE
Stihl BGA 57
Stihl BGA 86

Läs mer om de batteridrivna lövblåsarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med fredag den 5 november.

Lycka till!
 
Hej
Jag har två 100 åriga lönnar på min gård, lika gamla som huset och de vräker ner löv. En lövblås skulle göra livet lite lättare.

Jag föreslår att ni kompletterar byggahus med en ordlista. Det är så många byggtekniska eller branschspecifika begrepp och ord, att man som glad amatör kan blir lite handlingsförlamad. Quizen är jättebra grund, kanske kan den infon finnas i särskild flik?
Sen har jag nyligen lagat ett sprucket välvt spännpapptak. Det hade varit suveränt med vägledning kring hur man gör. Tipsar gärna andra, såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.