R rävlyan skrev:
Redan vinter:( det måste dra baklänges på något sätt , så kylan kommer ner i röret , det kan aldrig isa på utsidan ,
( det blir kondens på rörets utsida som fryser ) om inte frysgrader kommer ner i röret på något vis
Jag har av en slump hittat en bild på ett annat gammalt hus. Det är en toa på andra våningen och avliftnisröret med vakuumventil sitter ingen in toan.

Kan inte det vara alternativ för oss?

Toalett med handfat och ett synligt avloppsrör och vakuumventil ovanför toaletten i ett hörn, nära en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R rävlyan skrev:
Klart det går att sätta en ventil varsomhelst på avloppet . lämpligt då att kapa det som går upp på taket . Men det kan lukta lite när det ev. puffar vid spolning av toa , glöm då inte att täta till röret på taket , annars regnar det in inte bra
Men allra bäst att ha det ut på taket

Hur kan det frysa i källaren eller är det en miss från mig var det fryser , hur går rören sedan ut , till eget avlopp eller kommunalt
Alltså nu tänker jag att det kan regna i i röret för att det finns skydd för det och nu när jag tittade in i röret så är det kondens i röret alltså det är fuktigt och rinner ner. Jag var nyss på den där lilla taket och kollade. Det blåser ut rätt bra, tände en lite bit av kartong och släkte den innan jag skulle testa och se var röken tar vägen. Det visade sig att det kommer ut rätt bra och luften dras inte in.
 

Bästa svaret

R
Troligtvis ligger röret i den kalla delen ovanför den mesta isoleringen och då blir det nog ett kallras som överväger den uppgående varma luftströmmen , dessa kallras kan vara bra kraftiga , och få lite hjälp av vinden .samt kanske ett litet baksug i kommunala avloppet
Det du visar är en variant att tänka på , men kopplar ni om så se till att täta det uppåtgående på ett bra sätt både uppe och nere
annars kan det bli kondens som rinner ner i vägg eller på golv
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Troligtvis ligger röret i den kalla delen ovanför den mesta isoleringen och då blir det nog ett kallras som överväger den uppgående varma luftströmmen , dessa kallras kan vara bra kraftiga , och få lite hjälp av vinden .samt kanske ett litet baksug i kommunala avloppet
Det du visar är en variant att tänka på , men kopplar ni om så se till att täta det uppåtgående på ett bra sätt både uppe och nere
annars kan det bli kondens som rinner ner i vägg eller på golv
Ja, logiskt är ju så att kallluft far ner och varm upp och sen kallraset möter varmluft i källaren och då blir det så. Jag tror att det är för kallt i väggen och röret som sitter i väggen är inte isolerat på annat sätt. Jag skulle helst ta bort hela röret och dra ut det som på bilden. Åh känner bara att det är så mycket extra jobb och varför ingen hantverkare kunde säga eller göra något. Vi haft fler hantverkare hit och ingen visste något eller erbjöd åtgärder. //Nina
 
R
Inte ovanligt med olika hantverkare ,""""" inte mitt bord jag bryr mig inte """" sorgligt nog så i dag finns inte den allmänna kunskap som fanns för 40 år sen och då brydde man sig och hade ett brett kunnande , så såg man något så sa man till .
Men åter till ditt . kan du komma åt röret i väggen , det verkar på vara lite svårt utan att bryta upp något .
Så ta och sätt 3-4 plastpåsar över röret på taket med tapa eller gummisnoddar , och prova om det räcker med den du har i köket , jag tror det , så har du hela vintern på dig att fundera på vad det ska bli
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Inte ovanligt med olika hantverkare ,""""" inte mitt bord jag bryr mig inte """" sorgligt nog så i dag finns inte den allmänna kunskap som fanns för 40 år sen och då brydde man sig och hade ett brett kunnande , så såg man något så sa man till .
Men åter till ditt . kan du komma åt röret i väggen , det verkar på vara lite svårt utan att bryta upp något .
Så ta och sätt 3-4 plastpåsar över röret på taket med tapa eller gummisnoddar , och prova om det räcker med den du har i köket , jag tror det , så har du hela vintern på dig att fundera på vad det ska bli
Tusen tusen tack för alla dina goda råd! Jag uppskattar enormt att du tar dig tid, läser och ger goda råd och jätte bra lösningar på våra bekymmer med huset.
 
R rävlyan skrev:
Inte ovanligt med olika hantverkare ,""""" inte mitt bord jag bryr mig inte """" sorgligt nog så i dag finns inte den allmänna kunskap som fanns för 40 år sen och då brydde man sig och hade ett brett kunnande , så såg man något så sa man till .
Men åter till ditt . kan du komma åt röret i väggen , det verkar på vara lite svårt utan att bryta upp något .
Så ta och sätt 3-4 plastpåsar över röret på taket med tapa eller gummisnoddar , och prova om det räcker med den du har i köket , jag tror det , så har du hela vintern på dig att fundera på vad det ska bli
Nu är vi på tredje dygnet sedan jag tänkte röret och det luktar ingenting konstigt. Så vi kanske ändå klarar oss med den avluftningsventil som finns under diskho :) :) :)
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.