Ett kondensbelagt ventilationsrör med otät skarv där det droppar vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En old ventilationsrör med synlig otät skarv omgiven av isolering och träbjälkar i en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otät rörskarv med kondensdropp, omgiven av isolering och spindelnät, i trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör med kondens och en otät skarv som läcker vatten, beläget i ett hörn med synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt avluftningsrör med otät skarv och synlig silicon i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad skiss av ett ventilationssystem med problematisk skarv som orsakar kondens och läckage i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, vi har en gammal rör som sitter i väggen hela väg från källaren och ut i taket och det ska vara en avluftnigsrör. Problemet med den att i källaren där röret går ihop med andra rör, fryser lite grann under vintertid och det bildas kondens och redan nu när det varit minus grad på nätter så är det kondens i röret. En skarv är otät, det droppar vatten därifrån. Jag satt silicon runt skarvet men missade nånstans då det var så himla trångt och svårt att komma åt.
Hur som helst, när vi byggde om köket så satt vi en vakuumventil under diskbänken.
Jag undrar om det skulle räcka med den nya vakuumventil eller måste vi ha båda. Jag funderar på att ta bort det galmla röret helt. Det är bara problem med den hela tiden.
Kan man göra på annat sätt? Jag vill helst ta bort den gamla röret som sitter i väggen.
//Nina
 
R
Det går att prova om det fungerar , täpp till röret på taket med ett par plastpåsar , det får inte börja gurgla i vattenlås eller handfat när det spolas på toa , då är det under bänken för litet ,undrar om det inte kommer att lukta lite skit under diskbänken när det spolas på toa , kan bli lite pys ut och håll koll på om det blir fuktigt på väggarna intill avluftaren
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det går att prova om det fungerar , täpp till röret på taket med ett par plastpåsar , det får inte börja gurgla i vattenlås eller handfat när det spolas på toa , då är det under bänken för litet ,undrar om det inte kommer att lukta lite skit under diskbänken när det spolas på toa , kan bli lite pys ut och håll koll på om det blir fuktigt på väggarna intill avluftaren
Jag få testa det. Men undrar om man kan dra ut ny rör i toan, bredvid toalettstolen och sätta en större vakuumventil?
 
R
Klart det går att sätta en ventil varsomhelst på avloppet . lämpligt då att kapa det som går upp på taket . Men det kan lukta lite när det ev. puffar vid spolning av toa , glöm då inte att täta till röret på taket , annars regnar det in inte bra
Men allra bäst att ha det ut på taket
N ninhuo skrev:
Problemet med den att i källaren där röret går ihop med andra rör, fryser lite grann
Hur kan det frysa i källaren eller är det en miss från mig var det fryser , hur går rören sedan ut , till eget avlopp eller kommunalt
 
Rörinstallation med kondens problem, tjockare svart rör med förgreningar i svart och grått, dålig packning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av rörinstallation i källare med kondensproblem och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Klart det går att sätta en ventil varsomhelst på avloppet . lämpligt då att kapa det som går upp på taket . Men det kan lukta lite när det ev. puffar vid spolning av toa , glöm då inte att täta till röret på taket , annars regnar det in inte bra
Men allra bäst att ha det ut på taket

Hur kan det frysa i källaren eller är det en miss från mig var det fryser , hur går rören sedan ut , till eget avlopp eller kommunalt
Det får ut i kommunal och vi har varmt i källaren, det blir kondens där förgrening svart/grå/svart till vänster som kommer ut från tjockare svart rör. Och förmodligen pga temperatur skillnad så har packningen blivit dålig och därför droppar det. Men mystiskt att det fryser. Vi haft hantverkare hit men ingen vill göra något åt det. Det finna teorier att just där möts kall och varm luft och blir mycket kondens och när det är riktigt kallt ute så fryser det och att det är dåligt isolerat i väggen. Det är fullt och tjock isolering i väggen, det ser jag där jag har sågat upp.
 
R
Är du säker på att det ventilerar ut , så inte kommunala avloppet är ventilerat så kall luft dras in , en del avloppsverk börjar att använda luftvärmepumpar och suger varmluft från avloppen i gatan , då kan det frysa i rören
 
R rävlyan skrev:
Är du säker på att det ventilerar ut , så inte kommunala avloppet är ventilerat så kall luft dras in , en del avloppsverk börjar att använda luftvärmepumpar och suger varmluft från avloppen i gatan , då kan det frysa i rören
Ingen aning. Den där delen där vi har toan nu byggdes ut för 15-20 år sedan och röret som i väggen och ut i taken just nu var inte så då vi flyttade in för 1,5 år sedan. Röret fanns men det slutade under plåttaket och där satt en sån vakuumventil och det var helt fel. Den frös på vinter och tinade på våren i alla år. Vi hittade den då vi skulle byta plåttaket och det var en fuktskada på trä och innertaket. Hantverkaren sa att det är fel och drog ut röret.
 
R
Då satt avluftningkalltsventilen i kallt utrymme och frös fast i packningen som ska täta för dålig lukt , helt normalt , hur går röret i dag , fortfarande samma sträcka fast med förlängning ut på taket
 
Före-bild av ett byggprojekt som visar en upprivet golv nära ett fönster med rör och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet golv med träbalkar och isolering syns nära ett gult hus och ett fönster, en vakuumventil är installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett husgrunds hörn där en vakuumventil tidigare varit monterad, med synliga rester och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med öppnat golv, exponerad isolering och rörledningar, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv visande isolering och ett ventilationsrör där en vakuumventil satt tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N ninhuo skrev:
Ingen aning. Den där delen där vi har toan nu byggdes ut för 15-20 år sedan och röret som i väggen och ut i taken just nu var inte så då vi flyttade in för 1,5 år sedan. Röret fanns men det slutade under plåttaket och där satt en sån vakuumventil och det var helt fel. Den frös på vinter och tinade på våren i alla år. Vi hittade den då vi skulle byta plåttaket och det var en fuktskada på trä och innertaket. Hantverkaren sa att det är fel och drog ut röret.
R rävlyan skrev:
Är du säker på att det ventilerar ut , så inte kommunala avloppet är ventilerat så kall luft dras in , en del avloppsverk börjar att använda luftvärmepumpar och suger varmluft från avloppen i gatan , då kan det frysa i rören
Här är bilder hur det var innan. Så de satt en vakuumventil där tidigare.
 
  • Renoveringsarbete med öppet golv och synliga rörledningar samt byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Då satt avluftningkalltsventilen i kallt utrymme och frös fast i packningen som ska täta för dålig lukt , helt normalt , hur går röret i dag , fortfarande samma sträcka fast med förlängning ut på taket
Precis, den går ut genom taket och så är det en sån plåthatt på den. Hittar ingen bild just nu.
 
R
Som synes så ligger röret på den kalla sidan , isolering under som skyddar mot värmen och den som lindats på hjälper inte , för klent i den miljön under taket , där blir säker på gränsen eller under till minusgrader .
Kan du känna i röret uppe på taket åt vilket håll det drar , en tändsticka , cigaretttändare , rök av något slag så syns det . , kan gå att få ordning på det men måste kollas lite
 
R rävlyan skrev:
Som synes så ligger röret på den kalla sidan , isolering under som skyddar mot värmen och den som lindats på hjälper inte , för klent i den miljön under taket , där blir säker på gränsen eller under till minusgrader .
Kan du känna i röret uppe på taket åt vilket håll det drar , en tändsticka , cigaretttändare , rök av något slag så syns det . , kan gå att få ordning på det men måste kollas lite

Jag är inte säker men tror att det är mer isolering på ovan sida, har för mig att det fylldes på.

Jag kan kolla imorgon när det är ljust om vilket håll det drar. Jag är hemskt tacksam för all hjälp, råd och tips. Du Rävlyan alltid svarat på mina frågor. Det går faktiskt framåt med murstocken och rörinkoppling :). Kommer att skicka bild i den andra tråden. Med vänlig hälsning, Nina
 
R rävlyan skrev:
Som synes så ligger röret på den kalla sidan , isolering under som skyddar mot värmen och den som lindats på hjälper inte , för klent i den miljön under taket , där blir säker på gränsen eller under till minusgrader .
Kan du känna i röret uppe på taket åt vilket håll det drar , en tändsticka , cigaretttändare , rök av något slag så syns det . , kan gå att få ordning på det men måste kollas lite
Taktegel belagt med ett tunt lager snö sedd från ett fönster med speglingar av rummets interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Redan vinter:( det måste dra baklänges på något sätt , så kylan kommer ner i röret , det kan aldrig isa på utsidan ,
( det blir kondens på rörets utsida som fryser ) om inte frysgrader kommer ner i röret på något vis
 
R rävlyan skrev:
Redan vinter:( det måste dra baklänges på något sätt , så kylan kommer ner i röret , det kan aldrig isa på utsidan ,
( det blir kondens på rörets utsida som fryser ) om inte frysgrader kommer ner i röret på något vis
Det blir så bara när det blir kallt och sen när det blir riktigt kallt så fryser röret i källaren. Jag har aldrig varit med om det förr. Måste kolla med tändsticka eller som du tipsade och se bar det drar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.