A
H hullan skrev:
Alltså det röret ni ser som kommer lutande och ansluter från höger är från en vask i ett annat rum... Om jag skaffar ett tvättmaskinsvattenlås behöver jag ju ha någon mellankoppling så att jag fortfarande kan koppla på detta avloppsrör från vasken i ett annat rum
mer bilder

Här kommer samma bild fast zoomad. Ni ser att det ansluter ett lutande rör från höger till den stående stammen med mina tre tillopp. Detta kommer från en vask i ett rum bredvid.

Säger bilden er något?

Avloppsledningar under diskbänk, synliga rör, vatteninstallation, kakelgolv, en ventil, svart slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
H hullan skrev:
Här kommer samma bild fast zoomad. Ni ser att det ansluter ett lutande rör från höger till den stående stammen med mina tre tillopp. Detta kommer från en vask i ett rum bredvid.

Säger bilden er något?

[bild]
om du inte behöver de tre översta insticken så skulle jag ta bort dessa och montera den tidigare visade delen där istället

electroluxaren skrev:
om du inte behöver de tre översta insticken så skulle jag ta bort dessa och montera den tidigare visade delen där istället
Tack electroluxaren, för att du är tålmodig med min okunskap :)

Jag är dum på sådant här så det kommer fler dumma frågor

Nej jag behöver inte de 3 så tar gärna bort dessa. Exakt vilken del menar du då? menar du hela satsen med rör-vattenlås-spillkopp och bara stoppa ner detta rakt ner i röret som blir kvar när jag tar bort de 3 "insticken" ?
Jag får i så fall ha någon gumminippel/förminskning emellan som tätar mellan det nya röret från vattenlåset då va?

Som sagt ha överseende - vi har varit utan tvättmaskin i en vecka nu och jag vill verkligen få det korrekt och rätt

A
H hullan skrev:
Tack electroluxaren, för att du är tålmodig med min okunskap :)

Jag är dum på sådant här så det kommer fler dumma frågor

Nej jag behöver inte de 3 så tar gärna bort dessa. Exakt vilken del menar du då? menar du hela satsen med rör-vattenlås-spillkopp och bara stoppa ner detta rakt ner i röret som blir kvar när jag tar bort de 3 "insticken" ?
Jag får i så fall ha någon gumminippel/förminskning emellan som tätar mellan det nya röret från vattenlåset då va?

Som sagt ha överseende - vi har varit utan tvättmaskin i en vecka nu och jag vill verkligen få det korrekt och rätt
javisst hela kittet spilkop rör och det finns kanske en tätning kvar du kan använda då de verkar vara 40mm rör

electroluxaren skrev:
javisst hela kittet spilkop rör och det finns kanske en tätning kvar du kan använda då de verkar vara 40mm rör
Ja men då blir det kanske en bra lösning. De tre insticken behöver jag som sagt inte, förutom min nya maskin är den understa till den gamla elpannan som ändå ska slängas ut om en månad.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tänk så krångligt det var att bara byta tvättmaskin. Jag tyckte det stora jobbet var att forsla ner aset för trappan och få upp den på stativet.

Den enkla delen var i min värld att koppla på vatten och avlopp... sedan började jag titta i manualen och övertänka saker...

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Men har du ett verkligt problem med hävertverkan eller är det ett hjärnspöke att det kanske kan finnas/komma?
Dom maskiner jag har/haft har alltid haft en fördröjning mellan utpumpningens slut och nytt vattenintag just för att luften ska hinna in över böjens högsta punkt.

D Dilato skrev:
Men har du ett verkligt problem med hävertverkan eller är det ett hjärnspöke att det kanske kan finnas/komma?
Dom maskiner jag har/haft har alltid haft en fördröjning mellan utpumpningens slut och nytt vattenintag just för att luften ska hinna in över böjens högsta punkt.
Nä det är ett rent hjärnspöke... jag har inte ens startat maskinen än... jag bara reagerade på att samsung i manualen rekommenderar 60-90cm höjd. Sedan började jag kika på fler tillverkares manualer som verkade köra med samma (LG, Whirlpool)

Samtidigt så verkade det som att det viktiga var att den initiala höjden på slangen var högre än trumman - men att det spelar mindre roll vart vattnet sedan mynnar ut. Så jag tänkte att sitter den i klämman där bak så är där en första hög punkt på slangen...

Men som sagt rent hjärnspöke - och jag vill gärna inte fördärva maskinen

A
D Dilato skrev:
precis men jag har varit med om motsatsen oxå i synnerhet om det går trögt i avloppet

A
H hullan skrev:
Nä det är ett rent hjärnspöke... jag har inte ens startat maskinen än... jag bara reagerade på att samsung i manualen rekommenderar 60-90cm höjd. Sedan började jag kika på fler tillverkares manualer som verkade köra med samma (LG, Whirlpool)

Samtidigt så verkade det som att det viktiga var att den initiala höjden på slangen var högre än trumman - men att det spelar mindre roll vart vattnet sedan mynnar ut. Så jag tänkte att sitter den i klämman där bak så är där en första hög punkt på slangen...

Men som sagt rent hjärnspöke - och jag vill gärna inte fördärva maskinen
du kan inte fördärva maskinen men få felkoder för vattennivå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.