Tjenare!
Har tänkt att dra ett 50mm avloppsrör ur väggen i badrummet till kommoden.
Det jag nu har börjat fundera på är några saker:
- Hur långt ut förbi gipset måste avloppet sticka ut så erfoderlig tätning kan fås, tätskikt & ytskikt blir matta.
- Hur ska avloppsröret fästas så att det inte kommer att röra på sig.
Bifogar bilder hur jag gjort i lilltoan, men osäker om detta är nog då tätskikt ska anslutas i badrummet senare!
Har tänkt att dra ett 50mm avloppsrör ur väggen i badrummet till kommoden.
Det jag nu har börjat fundera på är några saker:
- Hur långt ut förbi gipset måste avloppet sticka ut så erfoderlig tätning kan fås, tätskikt & ytskikt blir matta.
- Hur ska avloppsröret fästas så att det inte kommer att röra på sig.
Bifogar bilder hur jag gjort i lilltoan, men osäker om detta är nog då tätskikt ska anslutas i badrummet senare!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Det finns en speciell stos för handfatsanslutning. Den är i princip en slätända som sticker ut ur väggen, i den sätter man en gumminippel som anpassar diametern till vattenlåset. Den släta änden får sticka ut 4 - 5 cm mer än man räknar skall behövas. Efter kaklingen sågar man av den jäms med kaklet, och dit med gumminippeln.
Anslutningen finns dels som vinklad. dels som rak.
Anslutningen finns dels som vinklad. dels som rak.
Jag har sett en gumminippel på den lokala VVS-firman, men där fick jag höra att man stoppade in den i en vanlig 50x88 graders böj. Antar att hon som jobbade där var sommarvikarie och inte riktigt visste vad hon pratade om?
Du har inte en länk till en sådan handfatsanslutning ? Eller bild?
Du har inte en länk till en sådan handfatsanslutning ? Eller bild?
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
En sådan här: http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/pp-vattenlasvinkel-5040-32-mm.php Det finns också gummimuffar där på en annan sida. Har dock för mig att det var lite otydligt vilken som passar. Prylarna finns även på Bauhaus,
lorens: så sa min röris med, eller snarare där jag köper detaljer.
Dock så var jag envis och hävdade att jag skulle ha sådana dedikerade böjar, likaså till vägghängd toalett.
Sen så kom det fram att det var något problem vid någon besiktning att det hade varit svårt att få till det med tätskiktsmanschetten pga att röret stack ut så lite ur väggen.
Så då är det ju bättre med dessa som sticker ut längre som man sedan kapar.
Så jag hävdar ju att man skall använda sådan som hempularen länkade till, men jag är ju lekman.
Angående fastsättning, såhär gjorde jag, patentband/montageband eller vad det nu heter:
Dock så var jag envis och hävdade att jag skulle ha sådana dedikerade böjar, likaså till vägghängd toalett.
Sen så kom det fram att det var något problem vid någon besiktning att det hade varit svårt att få till det med tätskiktsmanschetten pga att röret stack ut så lite ur väggen.
Så jag hävdar ju att man skall använda sådan som hempularen länkade till, men jag är ju lekman.
Angående fastsättning, såhär gjorde jag, patentband/montageband eller vad det nu heter:
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "montageband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Ja se där, får man veta. Riktigt tur jag bara hunnit skruva OSB i lilltoan, då är det lika bra göra om även dära och göra rätt! Trist de inte ens vet på rörfirmor! :/ Men det är bara att stå på sig då och se till att få såna, och köpa gummimuffarna som passar till. Har beställt kommoder från Aspen, och där var vattenlåset typ 32mm så blir nog skitbra!hempularen skrev:
http://www.aspenbad.se/badrumsinredning/viskan/underdel/3/#/?artnr=30215
Ja precis, jag har själv funderat hur jag skulle få till det med manschett framöver därför jag ställde frågan här! Vilken tur att jag gjorde det. Ibland funderar jag varför jag är så envis och vill göra så mycket själv, badrum har jag juh aldrig gjort förr! :/JOW skrev:lorens: så sa min röris med, eller snarare där jag köper detaljer.
[bild]
Tycker att din lösning var SUPER ! Jag får dock ta och komma på något annat för både i lilltoan och i badrummet kommer avloppen upp vid skorstenen, så jag måste sätta fast det innan jag sätter OSB skivan på något bra sätt! Men det är minsta problemet, nu ska jag bara ta och byta ut till en sådan PP Vattenlåsvinkel!!
Logga in
Skapa konto
Ja det har jag, som det är nu så satte jag en lagom tjock brädbit mellan murstock och avlopp som jag satte fast med patentband. Men den sitter inte fast i murstocken så avloppet kan röra sig i sidled. Gör väl inget i lilltoan, men i badrummet där man ska ha tätskikt måste den sitta bättre!JOW skrev:
En idé vore väl att skruva fast en bräda i murstocken som jag sedan skruvar fast patentband i som håller avloppet på plats?!
Det får du mer än gärna göra!!Mikael_L skrev:
Det pinglade nåt i bakskallen att man inte får montera/regla dikt an skorsten, därav min fråga, men jag vet inte säkert.
I övrigt så bläddrade jag nyss i faluplast's katalog och såg en sådan här.
Det verkar smidigt, då jag antar att funktionen är att man skruvar fast den i skivmaterialet?
Då skulle man slippa hålla på med patentband och dylikt.
Det är tydligare bild på faluplast's hemsida/katalog.
Det verkar smidigt, då jag antar att funktionen är att man skruvar fast den i skivmaterialet?
Din länk kom bara till en tom sida! :/JOW skrev:Det pinglade nåt i bakskallen att man inte får montera/regla dikt an skorsten, därav min fråga, men jag vet inte säkert.