Krilleman
Denna varianten av avlopp finns också med 50mm och heter då 8080905
Säljs bla av dinvvsbutik

mbild_96_8080806.jpg
 
Jo, jag har också använt den "enklare", dvs den nedre bilden i ditt inlägg.
Men hade jag vetat om att de andra fanns, när jag gjorde mitt hade jag använt en sådan, för att slippa hålla på med montageband osv.
Då man klämmer fast skivmaterialet med hjälp av muttern på det gängade röret, tror jag, för jag hittar inte några högupplösta bilder på tingesten.
 
krilleman_215 skrev:
Denna varianten av avlopp finns också med 50mm och heter då 8080905
Säljs bla av dinvvsbutik

[bild]
JOW skrev:
Jo, jag har också använt den "enklare", dvs den nedre bilden i ditt inlägg.
Men hade jag vetat om att de andra fanns, när jag gjorde mitt hade jag använt en sådan, för att slippa hålla på med montageband osv.
Då man klämmer fast skivmaterialet med hjälp av muttern på det gängade röret, tror jag, för jag hittar inte några högupplösta bilder på tingesten.
Ja alltså det är sjukt svårt att se hur den tingesten ser ut på riktigt. Men det är alltså gängor på röret som sticker ut ur väggen?!

Några funderingar.
- Klarar den av tjockleken av OSB+Gips+Matta.
- Kan man få erfoderlig tätning med manchett/tätskikt eller så?

Detta med badrum känns som en djungel då man inte riktigt kan alla regler och vad som är bäst till vad! :/ Tur detta forum finns!
 
  • Gilla
nitram66
  • Laddar…
Krilleman
Jag kan inte minnas att jag sett denna avloppsanslutning i 75mm. Så efter lite påläsning är det som följer. Båda varianterna är med 50mm avlopp. Dock olika längd på själva gängan kan man säga. Båda är 600 höga.
Enligt Faluplast:
ART NR 60001 RSK NR 808 09 05
Normi Väggavlopp, enkelt utf. ym 120 mm
ART NR 60101 RSK NR 808 08 06
Normi Väggavlopp, enkelt utf. ym 75 mm

http://www2.faluplast.se/cgi-bin/write/dokument/VAGGAVL.pdf

En gissning är att ym står för yttermått och man köper då den som passar bäst för sin tjocklek på vägg...
På rskdatabasen står det: avsättning 75mm och på andra avsättning 120mm.

Men eftersom du ska ha ditt avlopp i ett badrum blir det lättare med manschetten på den tidigare länkade vattenlåsvinkeln!
 
Redigerat:
Tackar så hemskt mycket krilleman_215... Jag har också starkt övervägt den enkla varianten just för tätskiktets skull. Patentband går att använda. Så det får bli sådana!

Tackar allihopa för hjälpen!!
 
Mikael_L
Såhär gjorde jag.
Jag sågade två spår i en regelbit och sen sticksågade jag och grejade ut hål för Väggbockfixturen.
Iom att jag ändå har korsreglat med liggande 45x45 så finns var det enkelt att få dit denna anordning sen.

Som man sen kan se i en bild senare blev jag ändå tvungen att ta bort lite mer trä i underkant för att öht kunna montera fixturerna. Så det blev inte alls hål där, utan mer ett öppet U.

Och avloppsröret fixerade jag med lite patentband. Om jag velat vara extra noggrann kunde jag väl ha dragit i lite silikon eller PU-lim mellan röret och träregeln innan bandet skruvades dit, men jag gjorde inte det.
 
  • bh120812#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120812#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120812#03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120812#04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pompadom och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L:

Det dära var underbart vackert gjort, kommer sno din idé med att såga ett spår i en regel och att bocka plåten! Måste bli precis hur stabilt som helst! :D
 
Krilleman
Uponors väggskena 4cc har bockade kanter från fabrik.
 
Skulle verkligen rekommendera att du kollar med sotarn ang skorstenen då varje sotningsdistrikt har sina synpunkter på hur saker och ting skall utföras. När jag kollade för min del så fick (vid renovering) inte skorstenen byggas in öht.

Mattias
 
Mikael_L
krilleman_215 skrev:
Uponors väggskena 4cc har bockade kanter från fabrik.
Ja precis, det behövde inte bockas något, då det redan är gjort. Men det stora hålet för avloppsröret fick jag minsann såga upp själv. :) Jag vill minnas att det blev med ett mycket fintandat stickssågsblad för metall.

Däremot är det en uponor väggskena cc160 det där, RSK 1869943.
Varför uponors väggskena cc160 har hålen på cc80 vet jag inte. :x, men det passade mig minst lika bra.

Hålbilden för vattananslutningar + avloppansättningen har jag tagit från teknikhandboken, där det var föreslaget. Det har iaf funkat bra för mig, anslutningsslangarna räckte osv.
Sök på forumet på "teknikhandboken" endast i inlägg skrivna av mig får ni veta var ni kan beställa den billigast.
 
krilleman_215 skrev:
Uponors väggskena 4cc har bockade kanter från fabrik.
Ahaa, sedära sånt lyx har man inte på LKs väggskenor, borde bli sjukt mycket stabilare endast av bockningen!

Mattiaz skrev:
Skulle verkligen rekommendera att du kollar med sotarn ang skorstenen då varje sotningsdistrikt har sina synpunkter på hur saker och ting skall utföras. När jag kollade för min del så fick (vid renovering) inte skorstenen byggas in öht.

Mattias
Ska kolla upp det på måndag då, den var dock inbyggd till 1/4 tidigare, nu är den dock inbyggd 3/4! Men tack för tipset, ska kollas upp!

Mikael_L skrev:
Ja precis, det behövde inte bockas något, då det redan är gjort. Men det stora hålet för avloppsröret fick jag minsann såga upp själv. :) Jag vill minnas att det blev med ett mycket fintandat stickssågsblad för metall.

Däremot är det en uponor väggskena cc160 det där, RSK 1869943.
Varför uponors väggskena cc160 har hålen på cc80 vet jag inte. :x, men det passade mig minst lika bra.

Hålbilden för vattananslutningar + avloppansättningen har jag tagit från teknikhandboken, där det var föreslaget. Det har iaf funkat bra för mig, anslutningsslangarna räckte osv.
Sök på forumet på "teknikhandboken" endast i inlägg skrivna av mig får ni veta var ni kan beställa den billigast.
Skulle gissa att de har hålen cc80 så att det går få hålen precis var man vill mellan två reglar på cc600, och skenan är väl lite längre så den går förskjuta i sidled!

Jag har tagit hålbilden av Aspen Viskan kommoden jag köpt, väldigt specifika platser för anslutningarna! :)
 
Jag blir galen...
Har precis beställt en sån där vattenlåsvinkel som diskuteras ovan (50/40-32x88), samt 2 st gummi/kombinippel på sigro. http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/purus-gummikombinippel-foer-plastroer-svart-4340-mm.php och http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/purus-gummikombinippel-foer-plastroer-svart-4540-mm.php
Men båda dessa gumminipplar är för liten för den slätända som ska sticka ur väggen. Och jag kan inte förstå vilken nippel jag ska beställa istället. Slätändan som sticker ut har invändigt mått 50mm och utvändigt 54mm.

Imorgon skulle snickaren behöva snickra igen väggen så om nån påläst läser detta ikväll så skulle jag bli mer än glad om ni kan dirigera mig till en passande nippel. Annars vet jag inte om jag vågar sätta dit den med risk att jag inte hittar nån. Då får det bli en vanlig muff istället fast det känns lite mindre rätt....

Edit. Vänta nu... är det så enkelt som att jag ska ha den som heter 50/40... Det står "ska anslutas i muffänden på 50mm plaströr eller slätända 58ma rör"
Jag trodde att nipplarna såg lite annorunda ut om dom ska täta mot slätända eller om dom ska täta mot muffända där det redan sitter en tätläpp... Men där kanske jag har misstagit mig?
Jag har en sån här hemma som jag provade och det kändes iallafall väldigt tätt.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.