E
Aembla skrev:
Nu har jag pratat med rörisen, han var väldigt trevlig och lovade att ordna allt och även sätta dit toan när han var klar. Det blir alltså ingen uthängning, eftersom han kommer så snabbt och fixar sitt misstag. Vi får väl se om det blir någon fortsättning....
Ett stort tack till alla som har tagit sig tid att hjälpa mig, ni är guld värda!

Jag har också lärt mig ett och annat, till exempel vad en stos är för något. Det blev ett mycket lättare samtal med rörisen när jag kunde sättta ord på vad som var fel. Tack!
Bra om ni kommer överens. Men kom ihåg att det är du som har "bollen". Utförandet är felaktigt men ingen katastrof om rörmokaren får dit stolen och det inte är för nära våtzonen. Men ett reducerat pris ska du nog begära.

Ta för säkerhet kontakt med försäkringsbolaget men dom brukar sällan betala ut ett pris som man är nöjd med ändå vid fuktskada.

Alternativet är en långdragen kostsam tvist som sällan någon part mår bra av.

jag jobbar i frankrike sa ror till toa ar annorlunda hemma men den som har kakla och foga ar eller amator och en daligt eller blind....den person kunde atminstone kakla ordentligt bakom toa.......har ni nan som aker till frankrike snart sa kop en hangande toa sa kommer du kunna fa den hojd du vill pa toastolen och du kan gomma elande bakom toa i en fin kakel ram. jag sande r med bild pa vad jag menar doch ej fardigt skall montera wc senare....
denna forsta pris ar ok https://www.bricodepot.fr/claira/pa...2cm-avec-volume-de-chasse-de-3-6-l/prod42955/
den ar battre https://www.bricodepot.fr/claira/bati-support-mural-cuvette-carenee-clean-lensemble-/prod31991/

lycka till

• Ofärdigt badrum med kaklad vägg och en öppning för en hängande toalettinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis kaklad vägg bakom framtida installation av hängande toalett, med synliga rör och ojämnt fogarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tank77 skrev:
Men för helvete, vad är det för jävla klåpare det finns ute i landet??

Att man inte ens reflekterar över att röret är alldeles för nära väggen eller som i detta fall kloss emot, sjukt ju.

Sen så är röret alldeles för lågt också, kommer att rinna ut i sidorna om man spolar.

Om jag hade fått tag i hantverkaren hade han fått en pungspark!!

Och åter igen, det ska INTE vara någon silikon i vägg/golvvinkel. Endast i vägg/väggvinkel och där är det egentligen bara nödvändigt om det är träbjälklag.
nej har set med gips vaggar och sten vaggar att fog spricker efter ett tag sa silicon ar tycker jag det basta alternativ vagg vaggvinkel och vagg golv

P
Hur ska du kunna göra rent bakom toan, inte bara nere vid golvet utan också på baksidan av cisternen? Gamla toastolar har ofta mögel och jox bakom cisternen.

• Gilla
Topen
  • Laddar…
Inte långt ifrån att denna tråd firar 10 år..

• Gilla
Bo Rås och 3 till
  • Laddar…
sYph sYph skrev:
Inte långt ifrån att denna tråd firar 10 år..
Haha ok njag läste den nu, spännande. Blir säkert 10 år!

• Gilla
BO76
  • Laddar…
P
Men hur gick det då?

A Aembla skrev:
Nu har jag pratat med rörisen, han var väldigt trevlig och lovade att ordna allt och även sätta dit toan när han var klar. Det blir alltså ingen uthängning, eftersom han kommer så snabbt och fixar sitt misstag. Vi får väl se om det blir någon fortsättning....
Ett stort tack till alla som har tagit sig tid att hjälpa mig, ni är guld värda!

Jag har också lärt mig ett och annat, till exempel vad en stos är för något. Det blev ett mycket lättare samtal med rörisen när jag kunde sättta ord på vad som var fel. Tack!
Läste allt utom datum. En 10 år gammal tråd! Konstigt att den läggs som rubrik.
Dessutom utan upplösning. Hur blev det till slut? Löste hantverkaren problemet?
Svårt att tro. Den som bygger så där tar nog inte ansvar.

• Gilla
Asani
  • Laddar…
haha fyfan. "Det blir som det blir"-mentaliteten är stark med denna

T tank77 skrev:
Men för helvete, vad är det för jävla klåpare det finns ute i landet??

Att man inte ens reflekterar över att röret är alldeles för nära väggen eller som i detta fall kloss emot, sjukt ju.

Sen så är röret alldeles för lågt också, kommer att rinna ut i sidorna om man spolar.

Om jag hade fått tag i hantverkaren hade han fått en pungspark!!

Och åter igen, det ska INTE vara någon silikon i vägg/golvvinkel. Endast i vägg/väggvinkel och där är det egentligen bara nödvändigt om det är träbjälklag.

Om man bottnar med vanlig klinker fog före man drar silikon är det ingen fara. Då kan vattnet baki vägg ta sig förbi.
Men i byggbibeln står det ju att rent konstruktionsmässigt så skall det ej vara silikon i golv/väggvinkel. Endast i vägg/vägg

T
P Pirreparre skrev:
Om man bottnar med vanlig klinker fog före man drar silikon är det ingen fara. Då kan vattnet baki vägg ta sig förbi.
Men i byggbibeln står det ju att rent konstruktionsmässigt så skall det ej vara silikon i golv/väggvinkel. Endast i vägg/vägg
Det dumma är att i BKR:s branchregler så står det sedan 2015:

Mjukfogning bör bland annat normalt utföras
• I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år före plattsättning
• I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid vägg- vinklar då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skiv- konstruktion
• Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrkarm/foder, fönsterkarm/foder, och tröskel • I tak/väggvinklar. I takvinkel får inte fog av silikon användas, då den försvårar målningsarbeten
I golv/väggvinkel då värmegolv är installerat.

Mjukfogning ska inte utföras
• I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar uppvik av plastmatta på golv
• Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn
I normalfallet golv/väggvinkel, då värmegolv inte är installerat och ingen rörelse väntas Det är en fördel om entreprenör och beställare går igenom och kommer överens om var mjukfogar ska förekomma innan arbetet påbörjas.

Har aldrig varit med om att golv har spruckit i golv/väggvinkel om där är värmegolv.

https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2016/07/BBV.pdf Sida 23.

T tank77 skrev:
Det dumma är att i BKR:s branchregler så står det sedan 2015:

Mjukfogning bör bland annat normalt utföras
I golv/väggvinkel då värmegolv är installerat.

Håller med dig... jag har aldrig varit med om något som spruckit ännu iaf...

Jag läser ordet "bör" väldigt högt för mig själv och skiter i mjukfogen till 99%.

Råkade dock nyligen ut för att jag blev tvungen att lägga en då någon platta blev skuren för liten och någon flisade sig.
Kunden hade 139st 30x60 rektifierade granitkeramik till väggarna och det var exakt det antalet som skulle behövas så jag kunde inte göra om de som blev för små eller flisade lite utan fick då dölja detta med silikon... som jag sa till dem...

S skuggan_pm skrev:
Silicon.
Sanitets-silikon avsett för våtutrymme

Lucky2015
A Aembla skrev:
Hej
Jag tänkte ringa till hantverkarna och fråga: "ska det verkligen se ut så här" men hejdade mig precis eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska säga mer. Tänkte höra om någon skulle vilja hjälpa mig avgöra om det är fel gjort eller om jag är ute och cyklar? Trodde inte att det skulle vara så svårt att sätta dit toan, har sett andra göra det och det ser inte så farligt ut, bara ställa på och skruva fast. Men när jag skulle ställa på den tog röret i toan i kanten på avloppet och bara stog och gungade 5 cm ovanför golvet. Köpte en standardtoa för att det inte skulle vara några problem med mått och liknande, men det verkar inte ha hjälpt. Jag tycker avloppet sitter alldeles för nära väggen, de har ju inte ens kunnat kakla bakom det. Vore tacksam för kommentarer!
Avståndet mellan avloppsrör och vägg ska vara minst 60 mm. Avståndet mellan rör och tätskiktet på angränsande vägg eller golv ska vara minst 60 mm. Rör ska sticka ut 100 mm från vägg. Efter montage av tätskikt kan röret kapas till önskad längd, förutsatt att tätskiktets anslutning till röret inte skadas

Vore intressant att se resten av badrummet, rördragningar, golvbrunn, tröskel, osv. Ser det ut sådär vid toaletten blir man liksom lite nyfiken på resten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.