50mm avlopp, räcker det för badkar/dusch?

Angående din bjälklagskonstruktion så lär det inte vara några problem med hållfastheten. Skruva och limma golvspånet så kommer det sitta som berget. Jag antar att du menar att du lägger remsor av spånskiva uppe på golvspånet som du lägger rören i. Ett badkar som väger några hundra kilo eller något ton är pjutt i dessa sammanhang. Faktiskt....

Innan du lägger i dom nya bjälkarna föreslår jag att du har klart för dig var du skall ha hål för avloppet - det kan vara svårt eller omöjligt att få till detta i efterhand beroende på hur du lägger kortlingarna.

Har pratat med lite olika rörmokare, alla säger att 50mm räcker (ska egentligen vara 75mm). Utloppet från badkaret är bara 32mm så jag ser inte problemet där.

Fasting65 Fasting65 skrev:
Generellt sett - NEJ! Utan att vara alltför insatt i ditt hus konstruktion kan jag nog nästan garantera att du inte kan borra ett 110 mm hål i ett 170-225 mm-bjälklag.

Du får helt enkelt dra avloppsröret ovan eller under bjälklaget. Drar du det ovan bjälklaget och utmed en vägg kan du ju tillverka en nisch och göra en hylla i badrummet.

Dessutom kan du samtidigt dra vatten i nischen.

En vägghängd toa samt handfatets avlopp kan då gå ut snyggt i väggen istället för från golvet.

Det blir väldigt lättstädat på så vis.
C common skrev:
Ingen som har ett svar? Är också intresserad av att veta. Kom igen nu!

• Öppet golv med synliga avloppsrör och verktyg under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på en trägolvstruktur med synligt bjälklag och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Insyn i en husgrund med synliga avloppsrör, träbjälkar och markeringar för renovering.
    Skapa konto
  • Rörinstallation i träbjälklag med synliga avloppsrör i grått och orange och ett borrverktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Plattjärnsförstärkning funkar

C common skrev:
Bygga under är helt uteslutet. Det gäller nämligen ett badrum på andra våningen. Under finns vårat vardagsrum!

Har funderat en del på kortlingar och förstärkninga. Just nu lutar det åt att dra 50 mm (det bör hålla) till handfat och badkar genom bjälklaget och 110 mm till toalett dolt bakom en vägg.

Vad tror ni om det?

Ska försöka få upp lite ritningar imorgon, det är två bjälkar jag ska igenom.

• Delvis upprivet trägolv som exponerar bjälklag och isolering, med synliga verktyg och en skyddsplast på marken.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med synliga avloppsrör i grått och terrakotta i ett upprivet golv med träbjälkar och isolering.
    Skapa konto
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Platjärnsförstärkning starkare än förut

R Roger_B skrev:
Enligt www.traguiden.se:

Hål med större diameter än 40 mm bör placeras med centrum mitt i bjälken (h/2 = neutrallagret), dock inte närmare upplag än dubbla höjden hos bjälken (> 2h) och inte nära fältmitt, där böjmomentet är störst. Håldiametern får inte överstiga halva bjälkens höjd (h/2). "

Har själv borrat hål i golvbjälkarna (220mm) för 75mm avloppsrör till en golvbrunn på vår övervåning. För att vara på säkra sidan (vet man inte så tar man till lite extra) så skruvlimmades plywood på båda sidorna av bjälkarna. Detta är min egen lekmannakonstruktion, dvs inga garantier.

• Delvis demonterat trägolv med synlig balkstruktur och isoleringsmaterial samt verktyg.
    Skapa konto
Krilleman
Årets trådlyft?!

Jag gillar dina plattjärnsförstärkningar, jag har gjort precis på samma sätt några gånger.

MEN

Jag gillar inte att du kör med 88,5º 110x75 gren och 88,5° böj på dina 50mm rör.
Sen behöver du även bättra på infästningen av alla rör. Mer stöd/infästning behövs generellt.

Du skulle dessutom behöva förstärkning vid passagen av 50mm röret också!

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag gillar inte att du kör med 88,5º 110x75 gren och 88,5° böj på dina 50mm rör.
Vad skulle han haft istället? Varför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.