14 748 läst · 22 svar
15k läst
22 svar
Avlopp felplacerat??? Hjälp tack...
Hej....
Bifogar bilder på hur det ser ut.... Fick höra att ett alternativ var att sätta dit en bakåtspolande WC.... Men hur roligt är det att se röret på baksidan då????
Kan någon kunnig förklara för mig hur man skall göra med den exentriska grejen isf???
Den måste väl bygga en liten bit på höjden??? De flesta WC-stolarna, från ifö iaf går ju röret i toaletten ner till endast 20mm över golvytan.... Går det bygga med det exentriska så man får i WC:n ändå???? Eller måste man bila upp och sätta den excentriska i golvet??
Det jag skulle vilja ha är ett svar på hur exakt man gör för att lösa det...
Bifogar bilder på hur det ser ut.... Fick höra att ett alternativ var att sätta dit en bakåtspolande WC.... Men hur roligt är det att se röret på baksidan då????
Kan någon kunnig förklara för mig hur man skall göra med den exentriska grejen isf???
Den måste väl bygga en liten bit på höjden??? De flesta WC-stolarna, från ifö iaf går ju röret i toaletten ner till endast 20mm över golvytan.... Går det bygga med det exentriska så man får i WC:n ändå???? Eller måste man bila upp och sätta den excentriska i golvet??
Det jag skulle vilja ha är ett svar på hur exakt man gör för att lösa det...
Att det går, kanske.... Men säger inte regler minst 40mm från färdig vägg???
Säg att kaklet bygger ca10mm. Då är det 10mm kvar...
Men som du säger... Enligt den WC:n jag skickade med så bör det ju funka med 6-8mm tillgodo... Är det godkännt att göra på detta vis? Är 40mm bara ett standardmått eller krävs det för tätskicktet eller nått????
Men som du säger... Enligt den WC:n jag skickade med så bör det ju funka med 6-8mm tillgodo... Är det godkännt att göra på detta vis? Är 40mm bara ett standardmått eller krävs det för tätskicktet eller nått????
Denna tex sätts väl ändå efter tätskikt, den går ju ner i befintligt rör.krilleman_215 skrev:
http://www.jafo.eu/products.php?groupid=18&pro_id=203
Jag har för mig att 40mm är för att garantera att tätskiktet ska ha en hygglig chans att bli bra och korrekt.Tompa_gus skrev:Att det går, kanske.... Men säger inte regler minst 40mm från färdig vägg???
Det går säkert att minska avståndet en del och kompensera med att vara jättenoggrann. Men det kan möjligen sen anses vara ej fackmannamässigt ifall ett försäkringsbolag ska ersätta en skada.
Ja, det här är alltså saker jag tror, inte vet.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 492 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 492 inlägg
Nej, den ska sitta ovan flytspackel så tätskiktet går upp en bit på stossen, sätter man den efter kaklet kan ju vatten rinna emellan avloppsröret och tätskiktet... 2.10.1 i säkervatten http://säkervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdfStefan N skrev:
Nytt för säkervatten är ju att den även omfattar avlopp numera!
Funkar alla tiders, gummit på stossen som tätar mot stolens avlopp blir ett par cm högre än stolen, när klinker/plastmatta lagts!Tompa_gus skrev:
Det ska vara 60mm fritt mellan avlopp och vägg för det ska vara godkänt enligt säkervatten!Mikael_L skrev:Jag har för mig att 40mm är för att garantera att tätskiktet ska ha en hygglig chans att bli bra och korrekt.
Det går säkert att minska avståndet en del och kompensera med att vara jättenoggrann. Men det kan möjligen sen anses vara ej fackmannamässigt ifall ett försäkringsbolag ska ersätta en skada.
Ja, det här är alltså saker jag tror, inte vet.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Gammal avloppsbrunn - behöver hjälp !
Vatten & Avlopp -
Hjälp! Avloppet från badrummet på ovanvåningen går ner i köket
Vatten & Avlopp -
Hjälp läckage mellan handfat och avloppet
Badrum -
Hjälp läckage mellan handfat och avloppet
Badrum -
Hjälp!! Kan man ha 40 mm som avloppsrör till handfat?
Vatten & Avlopp