Håller på att bygga upp väggarna i mitt blivande badrum när jag upptäcker att när jag satt upp HumidBoard skivan bakom där toalettstolen skall stå så är det bara 19mm till kanten på "gummiringen" som sitter på avloppsröret. Och då är det ju inte ens kakel på väggen än. Kommer detta ens gå att få dit en toalettstol?
Vad gör jag om det inte kommer få plats en stol? Vems är felet? Har haft en rörmockare här som lagt om avloppen, och en annan firma som varit här och gjutit/spacklat... Tycker ju att båda dessa hantverkare borde ha haft koll....
Tacksam för svar omgående....
Vad gör jag om det inte kommer få plats en stol? Vems är felet? Har haft en rörmockare här som lagt om avloppen, och en annan firma som varit här och gjutit/spacklat... Tycker ju att båda dessa hantverkare borde ha haft koll....
Tacksam för svar omgående....
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Ja rörfirman har ett standardavstånd de skall följa (kommer inte ihåg just nu vilket avstånd som gäller). Är det alltså en befintlig vägg som bara skall få skiva och kakel på sig, eller är väggen byggd eller utreglad efter rörinstallationen?
Du kan kolla med olika hemsidor för WC tillverkare. En standardstol går inte att sätta så nära väggen. men det finns ROT modeller som tillåter ett mindre avstånd än standard. Jag kollade det för några månader sedan när jag bytte stol i vår källartoa. Där satt röret om jag minns rätt ca 20mm från vägg.
Det finns också varianter med excenter kopplingar (alltså en rörstump som har kopplingar som är förskjutna några cm i sidled), men de bygger en del på höjden, och jag tror att de måste monteras en bit ned i golvet om man skall få dit en stol.
Vad gäller bilning så finns det förhoppningsvis inga slingor i närheten av stolen, där skall vara fritt.
Du kan kolla med olika hemsidor för WC tillverkare. En standardstol går inte att sätta så nära väggen. men det finns ROT modeller som tillåter ett mindre avstånd än standard. Jag kollade det för några månader sedan när jag bytte stol i vår källartoa. Där satt röret om jag minns rätt ca 20mm från vägg.
Det finns också varianter med excenter kopplingar (alltså en rörstump som har kopplingar som är förskjutna några cm i sidled), men de bygger en del på höjden, och jag tror att de måste monteras en bit ned i golvet om man skall få dit en stol.
Vad gäller bilning så finns det förhoppningsvis inga slingor i närheten av stolen, där skall vara fritt.
När rörkillen var här så satt reglarna uppe.... Men han måste ju fattat att det skulle dit ett par skivor.... Ingen utregling eller liknande....Får kika på det där med ROT-modeller.... Grejen är ju bara ett efter kakling är det väl typ 10mm kvar...Min tanke var oxå det där med excenterrör, det finns sådanna alltså?
Helt rätt är det ingen slinga just vid toalett stolen, det jag tänkte på var om man var tvungen att dra ut hela Röret som är längsgående med väggen....
Om jag behöver fixa det där med excenterkopplingen, det som behövs då är att bila upp runt avloppsröret, få det kapat, sätta på excenterröret och spackla igen???? Är detta något som rörmockaren/golvläggarna bör stå för? Jag menar de skall väll göra rätt från början????
Helt rätt är det ingen slinga just vid toalett stolen, det jag tänkte på var om man var tvungen att dra ut hela Röret som är längsgående med väggen....
Om jag behöver fixa det där med excenterkopplingen, det som behövs då är att bila upp runt avloppsröret, få det kapat, sätta på excenterröret och spackla igen???? Är detta något som rörmockaren/golvläggarna bör stå för? Jag menar de skall väll göra rätt från början????
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Det låter ju onekeligen som något rörkillen skall stå för. Försök att kolla vad som är rätt avstånd någonstans.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Det där kollade jag idag eftersom jag hade lite samma rädsla att jag satt avloppet för nära. GVK säger iaf minst 60mm från vägg. 120 känns lite väl långt ifrån, då hamnar ju brusefotöljen mitt på golvet...
Edit. från kanten alltså. Blir ju ytterligare 50 mnm till centrum och då är ju 120mm inte så farligt
Edit. från kanten alltså. Blir ju ytterligare 50 mnm till centrum och då är ju 120mm inte så farligt
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 492 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 492 inlägg
Finns ett antal tillverkare som saluför exentrar till WC! Alt från 7-30mm i sidled! Passar i både slätände och muffände 110!
Dessa exentar ska monteras INNAN tätskikt utföres!
Dessa exentar ska monteras INNAN tätskikt utföres!
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
cederbusch skrev:Det där kollade jag idag eftersom jag hade lite samma rädsla att jag satt avloppet för nära. GVK säger iaf minst 60mm från vägg. 120 känns lite väl långt ifrån, då hamnar ju brusefotöljen mitt på golvet...
OK... men vad skrev jag och nino då...
Om avloppsröret är 110mm så blir ju detta 65mm från vägg till kanten vilket då är godkänt.
nino skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:
Sorry - måste ha haft en mindre hjärnblödning... 120 mm skulle det ju vara från färdig vägg till centrum avlopp.
Rörmokarna verkar dock vara ett släkte som inte tänker längre än dit näsan räcker. När jag byggde om hemma så sade jag att jag ville ha vattenrören utdragna 200 mm över golvet så att dom skulle komma ut i ett skåp och inte under. När jag kommer hem på kvällen ser jag att dom dragit ut dom 200 över reglarna. Då skulle det sedan på 22mm spån och 2-3cm flytspackel. Detta slutade med att rören kom ut precis i badrumsskåpets golv.
Rörmokarna verkar dock vara ett släkte som inte tänker längre än dit näsan räcker. När jag byggde om hemma så sade jag att jag ville ha vattenrören utdragna 200 mm över golvet så att dom skulle komma ut i ett skåp och inte under. När jag kommer hem på kvällen ser jag att dom dragit ut dom 200 över reglarna. Då skulle det sedan på 22mm spån och 2-3cm flytspackel. Detta slutade med att rören kom ut precis i badrumsskåpets golv.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jag vet hur det är...vojma skrev:Sorry - måste ha haft en mindre hjärnblödning... 120 mm skulle det ju vara från färdig vägg till centrum avlopp.
Brukar förklara som när jag förklarar för ett barn... och det handlar inte bara om rörläggare utan om alla underentreprenörer man ska få att göra vissa saker...
Rita och berätta brukar vara ganska bra också...
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg