Märkte i källaren att elleverantören ej plomberat kopplingslåda efter inkommande huvudledning dock frånskiljare innan kopplingslådan som går vidare till elmätaren.Ger ju möjlighet att låta en 5kW byggfläkt gå kontinureligt i källaren under vintern, problemet är väl att elleverantör är samma som fjärrvärme leverantören..Antagligen skulle man reagera på att jag efter en tid fick anmärkningsvärt lägre fjv förbukning med 5x24kWh"gratis"/dygn så tanken får stanna på planeringsstadiet inte värt höga dagsböter för denna fulkoppling.Någon som har en annan åsikt?
 
Du kan bli dömd för Olaga Elavledning.
 
Ska vi vara petiga betecknas brottet som "olovlig kraftavledning" och definieras i brottsbalken kap 8, § 10. Om brottet bedöms som grovt kan straffet maximalt vara fängelse i fyra år. Som jämförelse kan nämnas att misshandel eller vållande till annans död maximalt ger två års fängelse.

Så känner du dig bekväm med att begå ett brott som samhället, om brottet anses grovt, bedömer ha ett högre straffvärde än misshandel och vållande till annans död, så är det bara att koppla in byggfläkten. Om du däremot fungerar som de flesta av oss är det nog bäst att låta bli.
 
Mikael_L
sagan1 skrev:
Märkte i källaren att elleverantören ej plomberat kopplingslåda efter inkommande huvudledning dock frånskiljare innan kopplingslådan som går vidare till elmätaren.Ger ju möjlighet att låta en 5kW byggfläkt gå kontinureligt i källaren under vintern,
Så om jag glömmer låsa dörren till huset och du promenerar förbi så ser du det som en möjlighet att gå in och förse dig med vad du tycker dig behöva?

OK, bra att veta ...
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo skrev:
Ska vi vara petiga betecknas brottet som "olovlig kraftavledning" och definieras i brottsbalken kap 8, § 10. Om brottet bedöms som grovt kan straffet maximalt vara fängelse i fyra år. Som jämförelse kan nämnas att misshandel eller vållande till annans död maximalt ger två års fängelse.

Så känner du dig bekväm med att begå ett brott som samhället, om brottet anses grovt, bedömer ha ett högre straffvärde än misshandel och vållande till annans död, så är det bara att koppla in byggfläkten. Om du däremot fungerar som de flesta av oss är det nog bäst att låta bli.
Hmm, visst finns det "Grovt vållande till annans död" och "grov misshandel", som kan ge högre maxstraff?
Likväl som ordet "grovt" före "olovlig kraftavledning" också ger högre maxstraff?

Bara en liten undran ...
 
  • Gilla
305
  • Laddar…
Olaga kraftavledning måste ju vara ett av de sämre brotten att ägna sig åt. Risken är hög att åka fast och det är ett rejält straff i förhållande till en relativt liten vinst. 3600 kr i månaden är väldigt lite pengar att riskera fängelse för.
 
Mikael_L skrev:
Hmm, visst finns det "Grovt vållande till annans död" och "grov misshandel", som kan ge högre maxstraff?
Likväl som ordet "grovt" före "olovlig kraftavledning" också ger högre maxstraff?

Bara en liten undran ...
Javisst, grovt vållande till annans död eller grov misshandel, max sex år i buren. När det gäller misshandel kan brottet även bedömas som "synnerligen grovt", vilket kan ge upp till tio är med fri kost och logi.

I någon mening kan man ju tycka att jag jämför äpplen med päron när jag jämför grova brott med "normala" brott. Det jag ville visa på var dock enbart hur allvarligt samhället faktiskt ser på olovlig kraftavledning.

För korrekthetens skull kan nämnas att olovlig kraftavledning av normalgraden, dvs ej grovt, ger max ett år i buren. För att ytterligare "lugna" TS skulle jag tippa på att hans byggfläkt, om nu TS i övrigt har skött sig, troligen inte ger mer än böter... :confused:
 
Mikael_L
+ att man sen är med i belastningregistret.
Vilket inte är någon klackspark idag, när snart sagt alla vill ha utdrag därifrån.



Risken för upptäckt vid olaga kraftavledning har nog minskat lite nuförtiden iom de fjärravlästa mätarna.
Men samtidigt tror jag att elleverantörerna har garderat upp med lite annat i kontrollväg för att möta den nya situationen. T.ex. att man mer aktivt jämför effekt ut från transformatorn mot debiterad från alla anslutna mätare.
En ren gissning, dock.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Risken för upptäckt vid olaga kraftavledning har nog minskat lite nuförtiden iom de fjärravlästa mätarna.
Men samtidigt tror jag att elleverantörerna har garderat upp med lite annat i kontrollväg för att möta den nya situationen. T.ex. att man mer aktivt jämför effekt ut från transformatorn mot debiterad från alla anslutna mätare.
En ren gissning, dock.
Det är nog en utmärkt bra gissning. Vad jag förstår har man mycket goda övervakningsmöjligheter, och dessutom i realtid.
 
Risken till upptäckt har troligen ÖKAT för man mäter hur mycket varje trafo levererar, och man vet ju även vilka som får sin ström från en viss trafo. Skulle det diffa allt för mycket är det knappast nått större problem att se vart som förbrukningen har ändats. Tidigare hade man rätt dålig koll på hur mycket dom enskillda transformatorerna belastades.
 
Mikael_L skrev:
Risken för upptäckt vid olaga kraftavledning har nog minskat lite nuförtiden iom de fjärravlästa mätarna
Ja risken att någon ser tjuvkopplingen kanske har minskat men totalt sett tror jag att risken för upptäckt ökat. Tidigare kunde du ju "köra förbi" mätaren under några månader varje år och därmed minska årsförbrukningen "lite lämpligt". Nu, med mer eller mindre realtidsmätning, blir det ju svårare. Och har man något vett i huvudet lär man väl ha plockat bort sina fulkopplingar innan man släppte in någon för att avläsa mätaren.
 
Kompis flyttade in i hus som det tidigare bodde en familj i. Eftersom han skulle resa utomlands i ett antal månader under sommaren, stängde han av elen med huvudbrytaren. Hemkommen till huset kom det ett meddelande från elleverantören att de ville inspektera hans elanslutning till nätet, då förbrukningen inte överensstämde med det som beräknats. Så koll har de på sina kunders förbrukning.
 
För energibolagen måste det vara hur enkelt som helst att kolla att det stämmer.....en elmätare på varje grupp efter trafon som sedan samkörs mot alla abonnemang på den slingan......
 
Samt skattebrott...
 
el_richard skrev:
Samt skattebrott...
Hur menar du nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.