Enk Projektet skrev:
För energibolagen måste det vara hur enkelt som helst att kolla att det stämmer.....en elmätare på varje grupp efter trafon som sedan samkörs mot alla abonnemang på den slingan......
Det låter ju rimligt. Samtidigt så finns det ju ett antal trådar med folk som dels har fått fruktansvärt mycket högre förbrukning efter byte av mätare (vilket indikerar att man kan få en felaktig mätare utan att elleverantören reagerar). Dessutom finns det exempel på folk som stängt av huvudbrytaren och trots det blivit fakturerade trots att de rimligtvis inte kunnat förbruka någon el.

Men jag håller med. Risken att åka fast är nog inte försumbar.
 
Nyfniken skrev:
Hur menar du nu?
Dom får inte in energiskatt. Dvs skattebrott. Det borde vara så. (y)
 
el_richard skrev:
Dom får inte in energiskatt. Dvs skattebrott. Det borde vara så. (y)
Skatten är ju på såld el, inte på stulen. Inte kräver man snattare på moms?
 
Enk Projektet skrev:
För energibolagen måste det vara hur enkelt som helst att kolla att det stämmer.....en elmätare på varje grupp efter trafon som sedan samkörs mot alla abonnemang på den slingan......
Kan det inte bli en del skumma förluster i långa markkablar, men det kanske är mer markförlagda högspänningsnät som är problemet. Tänkte att det kanske kan vara svårt och mäta och jämnföra förbrukningar.
 
Några "skumma" förluster blir det knappast, man har rätt bra kunskap om förluster i kablarna.
 
Risken att åka fast är rätt stor ja.

Som sagt så loggas det i princip vad varje Trafo skickar ut till x antal hushåll etc. Där emellan görs en sammanställning. Några fjuttiga A här och där är nog inget som upptäcks.

Nu ska vi nämna att Elmätarna idag går att logga sekund för sekund flera år bakåt i tiden. Man kan se när Någon har skruvat ut en huvudsäkring etc mm. När Detta skedda osv. Har man då X Kwh och det plötsligt sjunker för egen förbrukning eller att De två värdera inte stämmer överens så kan man koppla om i nätet för att minska området man letar i. Dvs man kopplar över något kvarter till en annan trafo. Är värdera samma eller skiljer sig åt så vet man ju vilka kvarter det isf rör sig om.

Har man väl gjort det så kan man sätta mätning i Elskåpet på gatan. Har 5 hus då X antal Kwh och man sedan jämför mot elmätarna så ska ju detta stämma överens. Gör det då inte det så är det bara att mäta varje hushåll för sig.

Det görs även stickkontroller både ute i Elskåpen och även i Elcentralerna/mätarblocken i lägenhetshus mm. Även om det inte må göras så ofta då det tar tid att gå igenom. Men med dagens teknik så går det bara fortare och fortare.

Att Elbolagen ska stänga av strömmen måste det faktiskt gå rätt långt för dock. Så att missa en räkning eller två är inget de stänger av strömmen för. Dock efter en tid så kommer anslutningen plomberas och ett kravbrev läggas på lådan. Anledningen till varför det kan vara svårt för att få plombera en anslutning är tex att det kan vara fara för någons liv. Tex om denna har andningsapparater hemma mm.

Jag har plomberat anslutningar både för folk som inte betalar och folk som avleder ström.

ang mätarna så är det relativt liten del som mäter fel. Har dock råkat ut för några som skenat iväg och andra som stått still. Detta märks efter en tid då förbrukningen är orimlig då ett bostadsområde idag är sig rätt så likt så har grannhusen X Kwh så ska inte ett annat ha Y Kwh. Det förs stickprov dvs man plockar ner ett gäng mätare från mätarblocken som skickas på kontroll.
 
Redigerat:
Men inte loggas väl förbrukningen vid princip varje Trafo? Trafon som jag matas ifrån hänger på en 20Kv ledning synlig på en stolpe. Vi är 6 hushåll som får våran ström därifrån. Inte kan jag tänka mig att det sitter en elmätare på "min" trafo. Eller rättare sagt, det är jag helt säker på.
 
Redigerat:
Sitter det inte ett fördelningskåp på stolpen där ledningarna till hushållen är kopplade, där sitter mätaren, i alla fall har "vår" nätägare mätning på alla lågspänningstrafos.
 
Jodå... det kan bli riktigt skumma förluster om trådskaparen skrider till verket
 
elmont skrev:
Sitter det inte ett fördelningskåp på stolpen där ledningarna till hushållen är kopplade, där sitter mätaren, i alla fall har "vår" nätägare mätning på alla lågspänningstrafos.
Kabeln går direkt från säkringsapparaten ner i marken en bit och sen fortsätter den som luftledning vidare till varje hushåll. Så tycker jag det ser ut överallt här i byn.Kan inte förstå var mätaren isåfall skulle sitta. Men detta ska jag ta reda på
 
Sitter det ingen "låda" nere på stolpen har dom nog inga mätare. Här sattes dom upp när man bytte mätare och vädersäkrade nätet.
 
En stolptrafo måvara lite speciell. Kanske inte finns mätare på alla men oftast rör det sig bara om ett fåtal kunder några hus och en bonde. Det går ju logga på HSP sidan med, fast det kräver lite mer så troligen loggar man endast det man tillverkar, köper och säljer.
Och bara för att nämna så är Elmätarna Larmade! Öppnar man de så ser Energi bolaget det.
 
Lugn jag ska ej avleda el,som många sagt är det inte värt att få skyhöga dagsböter och skämmas i byn,men ärligt är risken stor?Bor i samhälle med blandat bostäder och småindustri,en elektriker som upptäcte att plomberingen saknas sa att man inte skulle märka något då industriernas laster med asynkronmotorer,svetsmaskiner och lysrör gör att 120kWh aldrig skulle synas.Jag fuskar inte med något eftersom jag anser att allt skatte,bidragsfusk e.t.c. bara drabbar de svagaste i samhället,brukar tänka att mitt ev fusk kanske gör att cancersjuka femåringen till ensamma mamman inte får bidrag för en sista sommar på kollo eller pengar till elrullstol,så borde skattefuskare och bidrags fuskare tänka generellt.
 
Alla bra historier börjar med "Elektrikern sa...", "Snickaren sa..." etc. :D
 
Nyfniken skrev:
Alla bra historier börjar med "Elektrikern sa...", "Snickaren sa..." etc. :D
Är det inte de tråkiga historierna som brukar börja så? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.