Hej!

Har ett garage med lågt i tak och en balk i mitten som bör upp 120x45 reglarna som vilar på den.
Garaget har måtten 600x540cm och har ett låglutande tak ca 5% lutning dvs ca 32kvm garage

Jag skulle vilja bli av med mittbalken och sätta en garageport där avväxlingen är idag.
Således blir balken i vägen. Den blir ivägen avsett då jag vill lyfta en bil där.

Någon som har tips på hur avväxla detta?

Ett alt jag tänkt på är att sätta in en till 120x45 brevid de beftinliga idag men då kanske jag måste förstärka väggen och pallar det spännvidden?

Någon som har några ider om hur lösa detta?

• Garageinteriör med cyklar, arbetsbänk, verktygslåda och synliga takbjälkar. En dubbeldörrig garageport syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
R robber skrev:
Hej!

Har ett garage med lågt i tak och en balk i mitten som bör upp 120x45 reglarna som vilar på den.
Garaget har måtten 600x540cm och har ett låglutande tak ca 5% lutning dvs ca 32kvm garage

Jag skulle vilja bli av med mittbalken och sätta en garageport där avväxlingen är idag.
Således blir balken i vägen. Den blir ivägen avsett då jag vill lyfta en bil där.

Ett alt jag tänkt på är att sätta in en till 120x45 brevid de beftinliga idag men då kanske jag måste förstärka väggen och pallar det spännvidden?

Att du dubblar takstolarna kommer inte att ersätta balken..

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Jag har väldigt svårt att se hur du ska klara av att ta bort balken utan att helt bygga om takkonstruktionen, balken håller upp en betydande del av vikten från taket.

Nya självbärande takstolar eller nya högre balkar (limträ eller lättbalk kanske) som klarar hela spannet ser jag som enda alternativen.

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att du dubblar takstolarna kommer inte att ersätta balken..
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har väldigt svårt att se hur du ska klara av att ta bort balken utan att helt bygga om takkonstruktionen, balken håller upp en betydande del av vikten från taket.

Nya självbärande takstolar eller nya högre balkar (limträ eller lättbalk kanske) som klarar hela spannet ser jag som enda alternativen.
Tack för inlägget.
körde lite copilot och där fick jag fram att limmträbalkar som är ca 300cm höga ska fungera men då behöver jag nog förstärka väggarna.

Rickard.
Jag får inte Träguiden att lira med min telefon men du kanske kan hitta här om lättbalk kan funka, lite mer lättsam produkt än limträ och mer hanterbar att sätta mer av dom.
Vad som behöver göras med väggarna kan jag inte svara på men det känns inte osannolikt att något behöver göras, dom ser lite klena ut.
(Och då har du nästan byggt ett helt nytt garage)

https://www.traguiden.se/konstrukti...akbalkar-av-lattbalk-med-boardliv-i-ett-fack/

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag får inte Träguiden att lira med min telefon men du kanske kan hitta här om lättbalk kan funka, lite mer lättsam produkt än limträ och mer hanterbar att sätta mer av dom.
Vad som behöver göras med väggarna kan jag inte svara på men det känns inte osannolikt att något behöver göras, dom ser lite klena ut.

[länk]
Tack, ska kolla väggarna är reglar av 70x45 så inte direkt kralliga rackare.
Plockepinn hus från 70talet.

Hej
Tryck in lite isolering i väggarna och skruva dit plywood som innervägg, då blir det starkare.
Räkna på vad det ger att ta bort balken och skruvlimma dit 120x45.
Är du fullifaen lyfter du taket lite och skruvlimmar dig 220x45 om det räcker beräkningsmässigt.
Lycka till
/W

Om jag skulle bygga en ny vägg i garaget likt bilden markerat med rött och den väggen växlade av balken? Vad tror ni om den iden?

Vad skulle man då behöva för dimmensioner på virket?

• Planritning av garage med en röd bil och rödmärkt vägg visar föreslaget byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, du har inte angett något avstånd på väggen, så det blir svårt att säga.

Men om du använder dig av
[länk]
Kan du få exempel på lämpliga dimensioner både med och utan vägg.
Varje fyrkant på bilden är 50cm. Väggen blir ca 650cm inkl en dörröppning och tänker mig att bredden på väggen blir ca 200cm.

Ska kolla länken.

Mvh

Tack för alla inlägg, lite mer info nedan

Takarea: ca 540cm x 600cm ca 33kvm
Lutning ca 5% (plattak)
Befintlig järn H balk 600x20x10cm
Takåsar 12st á ca 540x120x45

Du säger att du behöver bli av med de 200mm balk för att få utrymme för en lyft.
Det i kombination med dina takbalkar på 120mm som slutar strax ovan dörren gör att det ju inte finns mycket marginal öht till att gå upp i dimension på balkarna.

Absolut enklaste lösningen vore nog att riva taket och lägga om det med lämpligt dimensionerade balkar.
Då kan du slippa mellanvägg och även överväga att gå upp en aning i höjd genom att höja bärlinorna något.

Balkar kommer du behöva nya oavsett och 35m2 råspont och takpapp blir ju ingen stor kostnad i sammanhanget. Arbetet kommer nog gå snabbare och enklare också.

• Gilla
robber
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du säger att du behöver bli av med de 200mm balk för att få utrymme för en lyft.
Det i kombination med dina takbalkar på 120mm som slutar strax ovan dörren gör att det ju inte finns mycket marginal öht till att gå upp i dimension på balkarna.

Absolut enklaste lösningen vore nog att riva taket och lägga om det med lämpligt dimensionerade balkar.
Då kan du slippa mellanvägg och även överväga att gå upp en aning i höjd genom att höja bärlinorna något.

Balkar kommer du behöva nya oavsett och 35m2 råspont och takpapp blir ju ingen stor kostnad i sammanhanget. Arbetet kommer nog gå snabbare och enklare också.

Idag är det 1200mm träbalkar som vilar på 2000mm metallbalk så från taket bygger det totalt ned 320mm.

Ja bygga om taket med rätt balkar vore nog det bästa men då skulle man söker behöva se över väggarna med etc.
Har redan griniga grannar som anmärker på allt vi gör och iaktar med kikare så bygga om är inget alternativ tyvärr.

R robber skrev:
Hej!

sätt in nya balkar på ömse sidor om nya porten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.