D
Kul att tråden engagerat och tack för alla svar!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På det stora hela, nej. Du kommer inte att gå plus på 4,5 ha och fastigheten styckas så för att tilltala en annan målgrupp än dig, hästägare.
När du säger att man inte kan gå plus, menar du att kostnaderna för att bruka så lite mark (oavsett hur/med vad) kommer att vara större än eventuella intäkter, så att man de facto går back på att äga marken? Eller menar du det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa en sådan fastighet för en förhållandevis stor peng (hur stor vet jag inte än, men gissningsvis mer än själva markpriset)? Det sistnämnda är jag absolut medveten om och jag har inga illusioner om att gå plus på själva jordbruksdelen av fastigheten, utan frågan är om det ändå går att generera viss inkomst från marken, och i så fall i runda slängar hur mycket. M.a.o., är det en ekonomisk post som är värd att ta med i kalkylen när jag räknar på om det är värt det eller ej?
 
D
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag är inte vild och galen, men har viss erfarenhet av att driva småskaligt jordbruk och söka EU-stöd.
Till att börja med kan du scrolla förbi de inlägg som beskriver sånt som görs på åkermark, t ex odla vall för att sälja hö. Du skriver att det finns betesmark, men ingen åker.
Sen kan du scrolla förbi även den som tipsar om att söka EU-stöd, för det kan du inte göra. Minimum är 4 hektar inägomark, alltså åker eller bete.

Så vad ska du göra, som går att göra med betesmark? Glöm den ekonomiska aspekten helt och hållet, gör något som du tycker är kul. Skaffa getter eller får som kan beta marken, och köp in vinterfoder? Plantera fruktträd eller bärbuskar, det borde funka på oplöjd betesmark, är det mycket stadsnära kan du ha självplock av frukt och bär för betalande kunder! Starta vildmarkscamping i skogen?
Men vad du gör, inga affärer med hästfolk, typ arrendera ut bete eller hyra ut stallplatser! !
Bra poäng! Något som kanske inte riktigt framgick från mitt första inlägg är att jag definitivt ser en tjusning i att äga ett litet stycke mark och kunna bedriva någon form av hobbyjordbruk - det finns ju en anledning till att vi vill flytta ut på landet trots allt. Så när jag skrev att jag huvudsakligen är intresserad av tomten för bostad, så betyder det inte att jag helst skulle vilja slippa resten av marken. Frågan är bara hur mycket det är värt att betala för den, och då funderade jag som sagt på om eventuell avkastning från marken är värt att ta med som en (icke försumbar) post i kalkylen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Dloc skrev:
När du säger att man inte kan gå plus, menar du att kostnaderna för att bruka så lite mark (oavsett hur/med vad) kommer att vara större än eventuella intäkter, så att man de facto går back på att äga marken? Eller menar du det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa en sådan fastighet för en förhållandevis stor peng
Jag menar främst det senare, att andra kommer att värdera marken högre för andra ändamål (hästar) att den aldrig kommer att gå att räkna hem för jordbruk.

Sen är det också så att man behöver något 100-tal ha eller mer för att jordbruk alls ska löna sig; stordriftsfördelarna är mycket stora när det kommer till maskiner. Sen kan man förstås odla några ha med en 50 år gammal traktor och så, men om man någonsin går annat än back utan att man ens räknar sin egen tid håller jag för osannolikt.

Men allt är inte pengar. Vill man odla lite potatis och morötter, ha lite höns eller getter eller liknande kan det förstås ha ett värde i sig, men jag tror inte man ska försöka mäta det i pengar – det blir man bara deprimerad av.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om stadsnära och årlig inkomst prioriteras vill jag rekommendera odlingslotter/kollonilotter
 
Bär och frukt odling bör nog funka om det blir lagligt med gårdsförsäljning av vin och öl. I annat fall är det nog som alla säger för små arealer tyvärr
 
D Dloc skrev:
Frågan är bara hur mycket det är värt att betala för den, och då funderade jag som sagt på om eventuell avkastning från marken är värt att ta med som en (icke försumbar) post i kalkylen.
Du får ta kostnaden för marken på nöjeskontot helt enkelt! Vad är det värt för dig personligen att äga ett antal hektar mark att göra vad du vill med (inom lagens gränser)?
Nöjeskontot lär bli mindre om marken är belägen i ren landsbygd, långt från stan, men det kanske inte är ett alternativ för er? Kan ju finnas barn som vill gå kvar i samma skola, eller så.
 
D Dloc skrev:
Frågan är bara hur mycket det är värt att betala för den, och då funderade jag som sagt på om eventuell avkastning från marken är värt att ta med som en (icke försumbar) post i kalkylen.
Vi gjorde den resan på 90-talet, flyttade från ett villaområde ut på landet. Köpte en jordbruksfastighet på 52 ha med skog och åkermark därför att vi ville leva och bo i den miljön. Åkermarken är utarrenderad men i det stora hela så handlar det om småsummor. Här fanns också en del förrådsbyggnader som vi rustat upp och en stor ladugård där vi nu i vår bytt tak på halva ladugården, kostnad 100. 000 kr. Ingen ROT eller RUT för jordbruksfastigheter.

Vad har vi fått för pengarna? Det bästa som kan köpas för pengar, livskvalitet. Vi bor mitt i naturen, omgiven av vår egen skog som ingen kan omvandla till kalhygge. Ingen insyn från vare sig grannar eller allmänhet, egen väg ner till huset på ca 200 m. Framsidan, stora gärden (våra) där naturens skiftningar över årstiderna bjuder på ett skådespel som aldrig blir tråkigt.

Här finns inga allmänna kommunikationer men det tar endast 20 minuter med bil till centrum av en större stad.

Om du har ekonomi så våga satsa men glöm eventuella inkomster, det kommer ändå inte att nå sådana summor att det har någon väsentlig betydelse.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Du kan ju söka bygglov för flera fastigheter och stycka av marken en efter en tills allt är sålt. :giggle:
 
D
Torbjärn Torbjärn skrev:
Du kan ju söka bygglov för flera fastigheter och stycka av marken en efter en tills allt är sålt. :giggle:
Om det hade gått att stycka av ett antal småhustomter på, säg, 2000 kvm/st för att delfinansiera köpet hade det absolut varit ett attraktivt alternativ. Jag tror dock det blir svårt att få bygglov eftersom det huvudsakligen handlar om jordbruksmark.
 
B
D Dloc skrev:
Hej! För att gå rakt på sak undrar jag om någon har erfarenhet av mindre jordbruksfastigheter och om det finns för möjligheter till ekonomisk avkastning från dem?

Bakgrunden till frågan är att jag har letat tomt under en tid och nu har det äntligen dykt upp ett objekt som ser väldigt intressant ut (vi vill ut på landet, men ändå ha stadsnära läge, osv osv). Det handlar om en kommande avstyckning som jag har fått förhandsinfo om. Gissningsvis ca 5ha, fördelat på ca 1.5 ha skog, 3 ha hagmark/slåttermark och en "tomt" på ca 0.5 ha med ett fallfärdigt ödehus.

Säljaren kommer troligen marknadsföra det som potential till hästgård, och jag tror tyvärr att det finns en risk att priset drar iväg rejält, betydligt mer än vad man normalt sett skulle ge för jordbruksmark. (Det är som sagt stadsnära.) Det jag huvudsakligen är ute efter är själva hustomten för att riva och bygga nytt, alternativt renovera upp. Men ska jag komma åt tomten måste jag alltså punga ut med några extra miljoner för 4.5 ha jordbruk som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till! :)

För att se om det trots allt är en kalkyl som skulle kunna gå ihop funderar jag därför på om det finns några möjligheter till ekonomisk avkastning av den extra marken. Det bästa (ur ett ekonomiskt perspektiv) hade så klart varit att stycka fler småhustomter, men det blir förmodligen svårt med tanke på att det är brukbar jordbruksmark. Det lilla skogspartiet är väldigt kuperat och svårt att bygga på.

Man kan så klart arrendera ut som betesmark, men jag gissar att det kommer röra sig om småbelopp i så fall. Finns det något annat man kan göra för att få avkastning från marken? Vilda och galna idéer välkomnas! :)
styckas den mindre blir den småhus, då den är en jordbruksfastighet bör du ha någon firma med någon form av verksamhet, då kan firman stå för underhållet på ekonomibyggnaderna. För jordbruksfastighet gäller om jag fattade banken rätt att 60% av värdet kan belånas utan att det räknas in i din skuldkvot.
 
Kolla om det är lämpligt att odla humle för ölbryggning.

Annars är även min erfarenhet att det inte går att räkna hem en liten gård så som jordbruk. Visst, du skulle kunna bygga en anläggning för frigående höns och sälja ägg, men här snackar vi ju investeringar som inte är ringa och dessutom arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.