Stickan56
Är det ute i infiltrationsbädden eller på väg till den?
Oavsett det skulle jag kapa till en bit vanligt 110-rör skarva ihop och tejpa med silvertejp.
Håll koll på nivån i brunnen och vart du har infiltrationen.:)

Stickan

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad finns det för risk om jag skarvar i ett 110mm dränrör istället och ej tätar skarven så det eventuellt/mest troligt rinner ut vatten ur kapet ändå och sedan lägger ny duk över och fyller igen diket? Det är nämligen ett elkabeldike jag grävt till garaget vi bygger så det ska ju fyllas igen nu till veckan bara jag hittar rätt lösning med denna skarvning :p

Stickan56 Stickan56 skrev:
Är det ute i infiltrationsbädden eller på väg till den?
Oavsett det skulle jag kapa till en bit vanligt 110-rör skarva ihop och tejpa med silvertejp.
Hålla koll på nivån i brunnen.

Stickan
Tyvärr har jag ingen koll på exakt vart den bädden ligger på tomten :/ och tidigare ägare har inte varit så duktiga på att göra rätt för sig i annat så tvivlar att den finns uppmärkt i nå papper. Eller är det krav från kommunen att den ska vara väldokumenterad?

Håller verkligen silvertejp bra och tätt när den hamnar under jord då?

R
Ser på fotot att det är en duk ovan röret och du säger slitsar i det , då är det det röret som ska släppa ut
vattnet från 3-kammaren , det verkar som att du har en s.k långbädd för infiltrationen och då är det bara ett rör som går ut , stoppa in ett 110 dräneringsrör och täta med vanliga plastpåsar mellan
Det kommer att rinna lite mellan , men om ett år finns det inget mellanrum kvar , är tätt av småskit

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
A adde321 skrev:
Tyvärr har jag ingen koll på exakt vart den bädden ligger på tomten :/ och tidigare ägare har inte varit så duktiga på att göra rätt för sig i annat så tvivlar att den finns uppmärkt i nå papper. Eller är det krav från kommunen att den ska vara väldokumenterad?

Håller verkligen silvertejp bra och tätt när den hamnar under jord då?
Det är ju mest för att fixera ändarna om det är läckage gör inte så mycket.
Du borde åtminstonde veta var bädden slutar för där borde det sticka upp ett rör.

Stickan

Trodde röret du pratade om enbart varit någon annan form av avluftning för avloppet, då vart man lite smartare på det :) det blir till att skarva i med 110mm rör idag som ni båda säger och sen bara fylla igen på samma sätt som det var innan. Tusen tack för hjälpen

Claes Sörmland
A adde321 skrev:
Eller är det krav från kommunen att den ska vara väldokumenterad?
Ja, är det ett lagligt anlagt avlopp så finns det ett avloppstillstånd hos kommunen. I ansökan till detta så lämnade anläggaren in en karta som visar hur anläggningen är placerad på tomten. I detta fall rör det sig ju om en infiltrationsbädd/dike och den ska vara inritad ordentligt.

(Men det finns ju en hel del svartavlopp ute i landet.)

• Gilla
adde321
  • Laddar…
Det är ett infiltrations bädd efter avloppsreningen.
Du kan skarva med ett vanligt slätt 110 orange rör, gräv undan så du kan sticka in det någon 1/2 meter och sedan skjut in det några dm i det andra röret.
Det gör inget att de läcker i skarven det skall det göra.

En sådan här slang leder bort vattnet från brunnen till en sandbädd täckt av singel, om det kommer små mängder vatten som från ett enskilt hus tar det kanske mer än 100 år innan filtret är fyllt, är det väl tilltaget och rätt gjort fungerar det för evigt!

Se bara till att sand inte kan komma in i röret, det är därför det ligger en duk över röret så så fyllnadsmassor inte rinna in uppeifrån.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Mest troligt är röret 128mm det är en standarddimension för dräneringsslang.

• Gilla
adde321 och 2 till
  • Laddar…
B busholle skrev:
Mest troligt är röret 128mm det är en standarddimension för dräneringsslang.
Här är en länk till dräneringsrör

https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-ovriga/dranering/ror/2372175-6

110 mm rör passar invändigt.
Normalt leder man bort vattnet i släta 110 rör för att sedan trä på dräneringsröret när man kommit in på infiltrationsbädden.

Gör som jag sa innan skarva med en slät bit rör, täck det med en bit fiberduk lägg tillbaka massorna o glöm bort fadäsen med att gräva av det.
Varför blev det avgävt?

Glöm inte att meddela här att det är klart, annars fortsätter tråden i all oändlighet. :)

• Gilla
adde321 och 1 till
  • Laddar…
Nu är röret fixat med ett slätt 110mm avloppsrör och åtgärdat övrigt med duk etc så som ni förklarat. Återigen, tusen tack för hjälpen

Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.