Har lyckats gräva av detta rör som kommer från våran trekammarbrunn. Röret är 120mm i diameter och vart jag än söker hittar jag varken rör eller skarvmuff i den diametern... Finns det någon som har koll på vart jag kan hitta skarvmuff och rörbit att köpa som är liknande?? Kommer en väldigt liten mängd vatten från det så det är väl någon typ av vattendränering?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yepp det fortsätter och givetvis vill jag skarva det så det blir som förr. Hittar dock som sagt inga rör/muffat med denna diametern... Enda jag verkar hitta är 110mm eller 160mm men inga som är räfflade såhär och har diametern 120mm som detta rör är. Hittar förövrigt inget rör alls på 120mm som kan vara under mark oavsett vart jag söker.....
Du vet inte vart jag hittar ett sådant rör och tillhörande muffar??
Du vet inte vart jag hittar ett sådant rör och tillhörande muffar??
Att det finns öppningar i röret , det ska det vara för annars kommer inte vattnet ner till bäddenA adde321 skrev:
Och som Stickan56 frågar , är du säker på att det är 120 och inte 110 , har du provar med en 110 muff
eller jämfört med ett 110 avloppsrör så det inte är en synvilla vid mätning , kanske det har flisat sig i
ytterändan så det ser större ut
"diket" jag grävt ur är 75 - 80cm brett så jag ser ju iofs bara ändarna på vardera sida av diket där ändarna är avgrävda. Men kikar jag in i rördelarna på vardera sida så ser det som sagt likadant sålångt jag kan se iaf. Är 120mm något gammalt typ av måttoch man har gått över till 110mm rör som standard eller? För som sagt jag hittar ju varken rör som är 120mm diameter eller någon form av skarvmuff i den diametern..
Yepp det är små skåror/hål i röret. Och stensäker att det är 120mm. Det är helt runt så ej deformerat + att jag kan trä in ett vanligt slätt oranget avloppsrör som är 110mm i diameter in i detta rör vilket jag provade för att se att det verkligen var 120mm. Försökte även att skarva röret med hjälp av en sådan skarvmuff som är 110mm i dia som är till slätt avloppsrör och det var omöjligt :/
Det går inte att skarva med en bit 110mm rör?A adde321 skrev:Yepp det är små skåror/hål i röret. Och stensäker att det är 120mm. Det är helt runt så ej deformerat + att jag kan trä in ett vanligt slätt oranget avloppsrör som är 110mm i diameter in i detta rör vilket jag provade för att se att det verkligen var 120mm. Försökte även att skarva röret med hjälp av en sådan skarvmuff som är 110mm i dia som är till slätt avloppsrör och det var omöjligt :/
Jag har aldrig hört talas om 120mm plaströr.
Men hur gör jag med mellanrummet som blir runtom 110mm röret? Vattnet lär ju söka sig under röret och sippra ut där det är kapat? Finns det någon form av silikon eller fog som tål att ligga under jord?R rävlyan skrev:
Får nog helt enkelt försöka med det för ingen verkar veta av något 120mm rör och som sagt hur hag än söker finns inte nå sådant rör att hitta jobbiga blir bara att hitta en bra lösning att täta springan som uppstår runt 110mm röret annars kommer vattnet bara leta sig ut under tror jag.N NoOne2k skrev:
Jo det är ju någon form av grusbädd där rakt under röret, den brer ju dock inte ut sig utan den är ju bara säg 20?cm bred. Och varför fortsätter röret vidare? Röret på bilden är ju "fortsättningen" av röret som går vidare bort från brunnen.R rävlyan skrev: