7 163 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Avgörande val av husleverantör
Vi byggde för 4 år sedan, och började precis som du med husleverantörer. (Det blev förresten Fiskarheden - varken särskilt bra eller dåligt till slut.) Mitt tydliga råd till dig är att snickaren som bygger är 100 gr mera avgörande för resultatet än husleverantören. Skulle jag göra om, skulle jag lägga all tid på att först hitta en bra snickare, som i sin tur vet vilka bra elare, rörisar, etc som ska anlitas. När den perfekta snickaren är hittad, kan man gå vidare med var materialet ska komma från - brädgården eller husfirman.N Niklas Lindén skrev:
Man kan ju iof använda stålreglar eller skenor.N Niklas Lindén skrev:
De sa jag inte att någon gör.
Men skulle aldrig använda osb eftersom plyfa är så mycket bättre material än osb.
Alternativt 2 lager gips för att få mer fördelar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du skrev:N Niklas Lindén skrev:
"Ställ dig brevid en 70 vägg med enkelgips och beundra skevheten." (min fetstil)
Då måste man väl anta att du menar att regeldimensionen har betydelse för skevheten!
Lövsta trähus låter dig göra allt precis som du vill..
De har bra leverantörer, och där är det t.ex råspont som standard överallt..
De gör färdigt rördragning och sätter eldosor i ytterväggarna i fabrik för att det skall bli effektivt för hantverkarna.. Detta kostar inget extra så du kan förbereda för allt, spottar i fönster osv även om du inte vill ha det just nu.
De är dessutom väldigt prisvärda.. De slog vallsjöhus, mjöbäcksvillan, myresjöhus, osv osv på fingrarna.. Dock kör vi generalentreprenad.
De har bra leverantörer, och där är det t.ex råspont som standard överallt..
De gör färdigt rördragning och sätter eldosor i ytterväggarna i fabrik för att det skall bli effektivt för hantverkarna.. Detta kostar inget extra så du kan förbereda för allt, spottar i fönster osv även om du inte vill ha det just nu.
De är dessutom väldigt prisvärda.. De slog vallsjöhus, mjöbäcksvillan, myresjöhus, osv osv på fingrarna.. Dock kör vi generalentreprenad.
Håller helt med.N Nikorasu skrev:Vi byggde för 4 år sedan, och började precis som du med husleverantörer. (Det blev förresten Fiskarheden - varken särskilt bra eller dåligt till slut.) Mitt tydliga råd till dig är att snickaren som bygger är 100 gr mera avgörande för resultatet än husleverantören. Skulle jag göra om, skulle jag lägga all tid på att först hitta en bra snickare, som i sin tur vet vilka bra elare, rörisar, etc som ska anlitas. När den perfekta snickaren är hittad, kan man gå vidare med var materialet ska komma från - brädgården eller husfirman.
Det är avgörande även för nerverna..
Gjorde precis som ni, började med husleverantörer.N Nikorasu skrev:Vi byggde för 4 år sedan, och började precis som du med husleverantörer. (Det blev förresten Fiskarheden - varken särskilt bra eller dåligt till slut.) Mitt tydliga råd till dig är att snickaren som bygger är 100 gr mera avgörande för resultatet än husleverantören. Skulle jag göra om, skulle jag lägga all tid på att först hitta en bra snickare, som i sin tur vet vilka bra elare, rörisar, etc som ska anlitas. När den perfekta snickaren är hittad, kan man gå vidare med var materialet ska komma från - brädgården eller husfirman.
Håller absolut med dig ang snickare MEN, en minst lika viktig del är att läsa på om FÖRSÄLJARNA för husleverantören på olika forum....