14 114 läst · 132 svar
14k läst
132 svar
Avgift för att titta
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Det där skriver du ju mest för att provocera?!AndersMalmgren skrev:
Jag har svårt att tro att du är så dum att du tror att 10p fysik räcker för att behärska eletrikeryrket.
Läser du 10p konsthistoria kan du också mer än en elektriker, sålänge vi pratar konsthistoria.
Men hur hanterar ni spilltid och övrigt tid som inte kan debiteras ut till kund? Jobbar ni så många timmar per dag tills ni får ihop 8 debiterbara timmar eller fördelar ni ut all tid på kunderna?SueCia skrev:
Jag har en bekant som är hantverkare och han jobbade tidigare på en firma som hade precis samma resonemang som du har. Hantverkarna tvingades debitera alla tid även om det var spilltid eller annat som inte var relaterat till en enskild kund. Situationen var helt absurd och han försökte lösa det genom att lägga timmarna på företagskunder och inte privatkunder och till slut fick han nog och slutade.
Det är inte konstigare att alla som säljer tjänster får räkna med att beläggningsgraden inte är 100% och det löser man genom att lägga en timkostnad som täcker odebiterbar tid också.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Det var lite med glimten i ögat, men absolut så kan en civ.ing som gått tex elektro mer än en elektriker, inte så konstigt egentligen. Själv är jag bara en simpel dataingenjörFotografen skrev:
Du kan ju inte ha olika principer för olika arbete !!SueCia skrev:
Förmodligen olika taxa för större och mindre jobb men samma princip ska gälla.
Tittar på jobbet, ger kunden en offeret, då är det upp till kunden att ta tjänsten eller inte. Om det är mindre jobb då gör man upp per telefon. Inte åker ut först och sen debitera för det utan att tala om det för kunden i förhand.
Det är verkligen lurenderi.
Detta måste helt klart vara ett rent trollinlägg 😀SueCia skrev:Motivera, tycker du elektriker ska ha samma taxa som städare? Eller snickare? Varför?
Elektriker har mycket mer utgifter än vad snickare har till att börja med. Snickare kommer riktigt långt på bara sina basverktyg, sen hyr dom in maskiner när det behövs, maskiner som kunden betalar hela hyran för.
Elektriker står för sina egna instrument, verktyg och måste räkna hem dessa någon gång.
Utöver det ska ju självklart lönen för elektriker / rörmokare vara högre än för snickare, inget konstigt med det.
Men kul var det
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
eh, det är ju just felsökning och problemlösning som en ingenjör kan bättreSueCia skrev:
edit: "Elektrikern" som gjort installationen hemma hos mig har även designat delar av elektroniken i JAS, duger för mig helt enkelt
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Självklart inte jag har givetvis odebitetbar tid, en bra månad har jag noll, en genomsnittsmånad har jag 5, i februari hade jag 14 timmar odeb, då får man lov att förklara sig.mr_bygg skrev:Men hur hanterar ni spilltid och övrigt tid som inte kan debiteras ut till kund? Jobbar ni så många timmar per dag tills ni får ihop 8 debiterbara timmar eller fördelar ni ut all tid på kunderna?
Jag har en bekant som är hantverkare och han jobbade tidigare på en firma som hade precis samma resonemang som du har. Hantverkarna tvingades debitera alla tid även om det var spilltid eller annat som inte var relaterat till en enskild kund. Situationen var helt absurd och han försökte lösa det genom att lägga timmarna på företagskunder och inte privatkunder och till slut fick han nog och slutade.
Det är inte konstigare att alla som säljer tjänster får räkna med att beläggningsgraden inte är 100% och det löser man genom att lägga en timkostnad som täcker odebiterbar tid också.
Målet är alltid 0timmar odeb, skulle aldrig få fortsätta jobba med 30% odeb.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Klart jag kan, har jag ett stort jobb som ska göras och det är fler firmor som får titta på det o länna pris så är det självmord att fakturera den tiden.Matstj skrev:Du kan ju inte ha olika principer för olika arbete !!
Förmodligen olika taxa för större och mindre jobb men samma princip ska gälla.
Tittar på jobbet, ger kunden en offeret, då är det upp till kunden att ta tjänsten eller inte. Om det är mindre jobb då gör man upp per telefon. Inte åker ut först och sen debitera för det utan att tala om det för kunden i förhand.
Det är verkligen lurenderi.
Det är inte riktigt samma sak att åka ut till en privatkund på servicejobb, kolla vad som är fel och sen hämta material.
Detta kan te sig svårt att förstå för folk som sitter på kontor utan att behöva hålla på med timredovisning.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Läser många såna här inlägg där folk har åsikter om fakturor på småjobb. Jag undrar spontant, varför fixar ni inte jobbet själva om ni sen inte är beredda att betala för hjälpen? Klart hantverkare ska ha möjlighet att fakturera 8 timmar per dag om dom jobbar 8 timmar. De 10 minuter du ser är när han är hos dig. Tror du att stället där han hämtar material och eventuella specialverktyg finns runt hörnet där du bor? Han har väl en bit att åka och den resan gör han för din skull, för att du ska få hjälp med ditt problem. Väldigt enkelt att ringa efter hjälp men mycket gnäll sedan när man som hjälpbehövande ska göra rätt för sig.
Gör jobbet själv nästa gång föreslår jag så ser du vilken tid det tar med allt. Inklusive köpa rätt material och ha tag i rätt verktyg.
Alltid alltid detta gnäll på den hjälp folk får. Hoppas folk slutar som hantverkare så får ni klara er själva i framtiden! Sluta gnäll eller gör jobbet själv alltså!!
Gör jobbet själv nästa gång föreslår jag så ser du vilken tid det tar med allt. Inklusive köpa rätt material och ha tag i rätt verktyg.
Alltid alltid detta gnäll på den hjälp folk får. Hoppas folk slutar som hantverkare så får ni klara er själva i framtiden! Sluta gnäll eller gör jobbet själv alltså!!
Din "elektriker" är mer att jämföra med en all hantverkare från öst då han verkar syssla med det mesta och behöva en himla massa tid för att få till det bra..AndersMalmgren skrev:
Jag har haft med en hel del ingenjörer som bygger flygmaskiner och tillhörande system att göra, vissa är riktiga universalgenier som kan "allt", andra har spetskompetens på något område men är helt vilse utanför detta. Hoppas din kompis är av rätt sort.AndersMalmgren skrev: