Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej.
Det är dyrt med hantverkare, i detta fall rörmokare.
Jag undrar om rörmokare överlag åker ut och tittar på arbeten, säger "jag har inte med mig grejor" och sen åker hem efter 10min och fakturerar en timme plus "service-bil" 225kr för dessa 10min.

Dagen efter kom samma rörmokare tillbaka och lagade ett droppande rör, vilket tog 2,5h.
Firman fakturerade 1h + 4h plus 2 x servicebil á 225kr, plus material. Kostnad 3600kr inkl rotavdrag, inkl moms.

Jag tycker inte de ska fakturera 1h för att titta. Istället kunde de ju bett om ett foto, eller sagt "det kostar även om vi bara ska titta".
 
Redigerat:
Klart han måste ha betalt för att kolla vad det är för fel.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Man kan tycka att han borde ha grejerna i bilen om det är hyffsat standard och ni sagt vad som är fel
 
  • Gilla
Matstj och 2 till
  • Laddar…
Aldrig haft o göra med en rörmokare som har grejer i bilen, undrar va som finns i dem? Men de är klart de måste få betalt för o kolla vad som är fel
 
Nej det är jäkligt märkligt att man ska ha betalt för bilen när det ändå aldrig finns det som behövs i den...
Att sen ta 250:-/jobb för bilen är också lite så där...
När jag tagit betalt för bil så tar jag betalt för den per 8h period, oavsett om jag varit dit 1 eller 15 gånger
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Man tar inte betalt för bilen på grund av att man har ett litet lager med rördelar. Utan tar betalt för bilen på grund av omkostnader. Leasing, service, försäkring, bränslekostnad och slitage.
Man behöver en bil för att ta sig fram och främst köra verktyg och utrustning. Själv fakturerar jag 45kr/mil ex moms för min bil.
Sedan är det klart att man som nino tar betalt för en 8 timmars period och inte fakturerar x2.
 
kimpano skrev:
Sedan är det klart att man som nino tar betalt för en 8 timmars period och inte fakturerar x2.
Ja, då var det ju synd att han inte kom tillbaka samma dag utan återkom först dagen efter. Att han fakturerat för 4h andra dagen berodde enligt firman på att han varit iväg och köpt grejor och det får man också betala för.
 
TS' erfarenhet är mer vanligt än ovanligt. Har precis råkat ut för samma - trots att jag då jag beställde jobbet talade om vilken detalj som var kass.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
S
oliva skrev:
Ja, då var det ju synd att han inte kom tillbaka samma dag utan återkom först dagen efter. Att han fakturerat för 4h andra dagen berodde enligt firman på att han varit iväg och köpt grejor och det får man också betala för.
Men herregud, vilken drömvärld lever du i?

Det är solklart att du som kund ska betala det hantverkaren utför för att hjälpa dig. Det inkluderar felsökning och inköp ifall det det måste handlas för ditt jobb.

Att du sitter och ifrågasätter att han ska ha betalt för felsökningen gör att man omöjligt kan lyssna på din version och ta den på allvar.

På det du beskrivit så låter det som att det gått åt för många timmar, men å andra sidan går det inte att lyssna på bara din version av historien då du verkar ha en skev uppfattning om hur hantverkare ska få ut sin lön. Jag är övertygad om att du förväntar dig att få betalt för samtliga timmar du arbetar.
 
  • Gilla
Müssli och 4 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
På det du beskrivit så låter det som att det gått åt för många timmar,.
Ja, om hela jobbet hade utförts vid samma tillfälle hade de gått åt färre timmar eftersom han tog betalt för 1h när han jobbade i 10min och de ovan skriver att man tar betalat för en servicebil per 8h. Själv sa han att det blev samma pris oavsett tiden så han visste inte själv hur firman fakturerar. Han skriver bara upp tiden.
Synd att du är så otrevlig. Det går inte lyssna på dig och ta dig på allvar.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
oliva skrev:
Ja, om hela jobbet hade utförts vid samma tillfälle hade de gått åt färre timmar eftersom han tog betalt för 1h när han jobbade i 10min och de ovan skriver att man tar betalat för en servicebil per 8h. Själv sa han att det blev samma pris oavsett tiden så han visste inte själv hur firman fakturerar. Han skriver bara upp tiden.
Synd att du är så otrevlig. Det går inte lyssna på dig och ta dig på allvar.

Nja jag och kimpano skrev att _vi_ tog betalt för bilen / 8h inte att _man_ gör det, det är helt upp till firman...
sen kan det ju vara så att resterade 50min gick till att åka till grossisten och hämta upp delarna som skulle användas hos dig.
Hur långt från dig är firman? kan det vara restid som gör att det blir mer än du tänkt?

Det kan vara svårt att avgöra vilka delar som går åt genom att titta på ett foto, endel tar betalt per påbörjad timme, endel per påbörjad halvtimme
 
Hur blir det med företages redovisning egentligen?
Säg om du lyckas pricka in 20st 10 minuters jobb på en dag, och fakturerar det som 20 timmar och 5000kr för bilen.

Rörmokare över lag verkar inte ha något alls i bilen, senast jag hade en hemma skulle de koppla in ett nytt handfat, först kom de vid halv 8 på morgonen, hade inget alls med sig, kollade en liten stund sen åkte han iväg och skulle hämta material, nu inföll det ju vid frukost så han var ju tillbaka vid 10 sen med ett rör och 4 vinkelkopplingar, tog 30 minuter att koppla allt klart, hade rörmokaren haft 2 meter rör och 4st kopplingar i bilen så hade ju jobbet varit klart vid 8 istället...
Men å andra sidan så var det ingen tjänstebilsavgift på fakturan.
 
oliva skrev:
Ja, om hela jobbet hade utförts vid samma tillfälle hade de gått åt färre timmar eftersom han tog betalt för 1h när han jobbade i 10min och de ovan skriver att man tar betalat för en servicebil per 8h. Själv sa han att det blev samma pris oavsett tiden så han visste inte själv hur firman fakturerar. Han skriver bara upp tiden.
Synd att du är så otrevlig. Det går inte lyssna på dig och ta dig på allvar.
Drömvärld?

Visst förväntar sig nog de flesta att man får betalt för de timmar man lägger ner. Men man förväntas också få ut så mycket som möjlighet av de timmarna, att man hela tiden förbättrar sin effektivitet och planerar. I många branscher är det skillnad mellan att företag lever vidare eller slås ut i konkurrensen.

Hantverkstjänster är notoriskt svåra att jämföra och det är nog enda skälet till att det här kan fortsätta. Annars hade det lags en hel del möda på t ex att se till att man alltid har ett bra grundlager av prylar i bilen (och att man hela tiden förbättrar det utifrån sin erfarenhet), att se till att samköra "titta på jobb"-rundorna (så att man kan erbjuda det kostnadsfritt eller till en låg kostnad), samordna inköp till jobben, pressa priserna åt sina kunder etc.

Men det behövs inte om man alltid utan problem kan fakturera vidare alla timmar till sina kunder, oavsett hur effektiv man varit under tiden. Det är dock inte till någon nytta för kunderna och heller inte för de hantverkare som är riktigt duktiga på detta. Rent objektivt borde en riktigt effektiv hantverkare som jobbar på det här sättet kunna skära priserna 15-20% eller mer gentemot sina konkurrenter vilket skulle ge dem en jättefördel om konkurrensen varit fungerande.

Men det behövs privatpersoner som ifrågasätter detta så att branschen utvecklas. Det betyder inte att man säger "jag tycker inte att du ska ha betalt för de timmar du lagt ned" utan att man säger "jag tycker att du verkar arbeta ineffektivt och det vill inte jag ta kostnaden för".

Skulle du vara beredd att betala du dubbelt pris för att klippa dig, med motiveringen att det tar dubbelt så lång tid för att frisören var tvungen att gå ut och köpa en ny sax innan han/hon kan sätta igång? Skall inte frisören ha betalt för de timmar han lagt ned för att du ska bli klippt?
 
  • Gilla
Storstadsbo och 9 till
  • Laddar…
Håller med om att "hur svårt kan det vara att ha ett standardlager" i bilen!
När jag jobbade som servicetekniker för 15 år sen hade vi "sublager" i bilarna. I detta lager hade vi beställningspunkter på reservdelarna så när vi hade tagit några reservdelar o lagret sjönk under ett visst antal beställdes det hem nytt per automatik. Vårt sublager trimmade vi in själva allt eftersom.
 
Exakt. Finns ju självklart många saker man kan göra för att hålla nere onödiga timmar.

Ett telefonsamtal om ett "standardjobb" kommer in. Måste man verkligen åka och titta, eller kan ett par bra mobilbilder räcka för att man ska se vad problemet är och sedan utifrån sin erfarenhet bedöma vad man ska ha med sig för grejer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.