Köpte någon billig på NetOnNet, kompletterade med en en kanalfläkt och ett par rör för att få lite rotation på luften. Högst amatörmässigt. Men eftersom CTR:en ser till att "säkra" huset så gjorde jag enklast möjliga med kondensavfuktaren.J Johanna Carlsson1 skrev:
CTR:en körde uppåt 200 timmar per månad under sommaren, och runt 100 timmar per månad under vintern. Då var den dock inte inställd mot MGI utan fast fukthalt. Med MGI som styrning så sjunker antal timmar under vintern betydligt.
CTR:en drar cirka 1kw när den avfuktar, gissar att den drog runt 1500kwh per år.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Kan du lägga en minut på att mäta?J Johanna Carlsson1 skrev:Inte en aning, vi har bott här i endast 2 månader och ska nu hyra ut huset i 2 år då vi ska iväg på jobb. Vi kommer bo hemma 2 månader nästa sommsr också.
Vi vill gärna ha in en avfuktare för husets skull och vår egna så vi inte får framtida problem. Men har inte lust att betala 55 tusen.. så vi inväntar nog nästa firmas offert😝
Har pratat med en annan firma som sagt max 35 inkl sorptionsavfuktare från Trygghetsvakten. Så hoppas detta stämmer även när de varit här och kikat.J Josth skrev:
Tack så mycket! Och kul att du hittat en bra lösning för ditt hus 😀E eigenvalue skrev:Köpte någon billig på NetOnNet, kompletterade med en en kanalfläkt och ett par rör för att få lite rotation på luften. Högst amatörmässigt. Men eftersom CTR:en ser till att "säkra" huset så gjorde jag enklast möjliga med kondensavfuktaren.
CTR:en körde uppåt 200 timmar per månad under sommaren, och runt 100 timmar per månad under vintern. Då var den dock inte inställd mot MGI utan fast fukthalt. Med MGI som styrning så sjunker antal timmar under vintern betydligt.
CTR:en drar cirka 1kw när den avfuktar, gissar att den drog runt 1500kwh per år.
Jag såg att ni inte ville göra jobbet själva, men har ni redan plastat golv så är det superenkelt att installera själv. Och en sorptionsavfuktare kan ni hitta för 10-12000kr som är bra. Det är bara en elektriker som behöver lösa ett uttag och jfb då.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
13 366 kr inkl moms
Läs mer
Ska man inte installera massa rör i grunden också?Davidbagare skrev:
Han sa att han tyckte det behövdes mer plast.
Men vi inväntar nästa firmas offert och tar beslut därifrån.
Ta in lite fler offerter.
Hej! Jag väcker lite liv i denna tråden och slänger upp lite bilder.
Mättes 2 ggr under sommaren. Vid ena tillfället 22.4 och andra 21.1. I november 21.3 förra året 21.3.
Vi står inför en skada som behöver åtgärdas i vårt hus som köptes för ett år sen och i samband med detta måste vi frilägga en av våra altaner och sen återmontera med nya trallbrädor eftersom de gamla ev inte går återanvända. Markfirma frågade såklart hur krypgrunden mådde och då sa jag att RH mätts till dessa nivåer.
Dränering är inte gjord sedan huset byggdes 83.
Vid besiktningen är markförhållanden ingen risk för huset och krypgrunden behövde enligt besiktning enbart avfuktas med avfuktare. Inga vidare undersökningar rekommenderades.
Nu har vi lite jobbiga tankar om att återbygga upp altanen och samtidigt bygga ut den när markfirman sa att dränering låter som ett måste i telefon.. För en dränering måste vi riva båda våra ganska nya altaner på totalt 100 kvm och under dessa finns även stenläggning som måste rivas upp.
Förra ägarna och även förr förra ägarna säger att tomten är enormt självdränerande då huset är byggt på uppsprängt berg.. och att det aldrig funnits tankar på dränering.
Har dock förstått att de fuktfläckar på grundmuren ev kan bero på att dräneringen inte fungerar som den ska. (Bilderna där man ser fukt på grundmuren till vänster är tagna efter flera dagars kraftigt ösregn under sommarn ) Förstår också att huset inte alltid kmr ha avsaknad av dräneringsbehov.
Enligt ritningar finns det dränering runt huset, men jag är osäker på om det ligger runt urbyggnaden på ca 25 kvm. Det vi kan se runt utbyggnaden är platonmatta.
Enligt fuktfirma finns inga avvikande dofter i dagsläget och den mikrobiella påväxt som finns var de inte alls oroade över.. ( under sanden i gamla den av grunden ligger en plastduk) I nya delen finns bara grus/sten.
Mottager gärna tips och råd kring hur vi bör tänka..
En dränering är ju väldigt bra och göra om det verkligen behövs, men hur vet man om man verkligen måste?
En markfirma är väl alltid taggade på att dränera tänker jag!
Trevlig helg !!
Mättes 2 ggr under sommaren. Vid ena tillfället 22.4 och andra 21.1. I november 21.3 förra året 21.3.
Vi står inför en skada som behöver åtgärdas i vårt hus som köptes för ett år sen och i samband med detta måste vi frilägga en av våra altaner och sen återmontera med nya trallbrädor eftersom de gamla ev inte går återanvända. Markfirma frågade såklart hur krypgrunden mådde och då sa jag att RH mätts till dessa nivåer.
Dränering är inte gjord sedan huset byggdes 83.
Vid besiktningen är markförhållanden ingen risk för huset och krypgrunden behövde enligt besiktning enbart avfuktas med avfuktare. Inga vidare undersökningar rekommenderades.
Nu har vi lite jobbiga tankar om att återbygga upp altanen och samtidigt bygga ut den när markfirman sa att dränering låter som ett måste i telefon.. För en dränering måste vi riva båda våra ganska nya altaner på totalt 100 kvm och under dessa finns även stenläggning som måste rivas upp.
Förra ägarna och även förr förra ägarna säger att tomten är enormt självdränerande då huset är byggt på uppsprängt berg.. och att det aldrig funnits tankar på dränering.
Har dock förstått att de fuktfläckar på grundmuren ev kan bero på att dräneringen inte fungerar som den ska. (Bilderna där man ser fukt på grundmuren till vänster är tagna efter flera dagars kraftigt ösregn under sommarn ) Förstår också att huset inte alltid kmr ha avsaknad av dräneringsbehov.
Enligt ritningar finns det dränering runt huset, men jag är osäker på om det ligger runt urbyggnaden på ca 25 kvm. Det vi kan se runt utbyggnaden är platonmatta.
Enligt fuktfirma finns inga avvikande dofter i dagsläget och den mikrobiella påväxt som finns var de inte alls oroade över.. ( under sanden i gamla den av grunden ligger en plastduk) I nya delen finns bara grus/sten.
Mottager gärna tips och råd kring hur vi bör tänka..
En dränering är ju väldigt bra och göra om det verkligen behövs, men hur vet man om man verkligen måste?
En markfirma är väl alltid taggade på att dränera tänker jag!
Trevlig helg !!
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden