9 575 läst · 42 svar
10k läst
42 svar
Avfuktare drar rejäla mängder el
Jag har 100 kvm krypgrund, innan jag grävde ur grunden och plastade in hade jag runt 95% och mögelväxt på sommarhalvåret.
Efter inplastningen och avfuktare i ett år så är grunden torr och jag behöver bara köra avfuktare juni-sep.
Jag har dock inställt på 75% som gräns, är 14 grader varmt i grunden så torrt och fint.
Har du testat att höja gränsvärdet och låta den vara avstängd 1 månad? För att se vad som händer?
Efter inplastningen och avfuktare i ett år så är grunden torr och jag behöver bara köra avfuktare juni-sep.
Jag har dock inställt på 75% som gräns, är 14 grader varmt i grunden så torrt och fint.
Har du testat att höja gränsvärdet och låta den vara avstängd 1 månad? För att se vad som händer?
Har du också stängt igen ventilationen? Öppnar du den när du inte kör avfuktaren då?T Tennis-star skrev:Jag har 100 kvm krypgrund, innan jag grävde ur grunden och plastade in hade jag runt 95% och mögelväxt på sommarhalvåret.
Fick du något serviceprotokoll som visar att den ger rätt värden? De brukar mäta luftflödena, justera ventiler=rätt temp/flöde, mäta temperatur(ska nog ligga runt 70-90 grader) så får de ut en verkningsgrad. Då vet de om de behöver byta värmeelement eller om inte rotorn snurrar(men tror man ser det ganska lätt på den modellen)D Davidloge skrev:
Modellerna håller i en evighet men en del ström jämfört med kondensavfuktare.
Vem har påstått att du behöver en krypgrundsavfuktare öht?
De flesta som jag vet om har haft ett hus på samma plats i 10-tals tom 10tals år utan tillstymmelse till behov för att de är byggda på rätt ställe och på rätt sätt
Men rätt som det är kommer en tjomme från Anticimex och skall besiktiga grunden och påstår att det behövs en avfuktare och som av en händelse har han en kompis som gör denna installationen. självklart helt i onödan.
Men jag har även varit med om motsatsen då hela huset stinker mögel för att det är fuskbygg på gammal sjöbotten eller annan utfyllnad. där har brukaren dessutom stängt av avfuktaren för att "den behövs ju inte om jag inte är hemma"
att eftersträva 50% i grunden när den relativa fuktigheten är högre är ju bara hål i huvudet, det är ju tusen gånger bättre att huset får följa den relativa fuktigheten utan förhöjda värden någonstans.
som i de flesta fallen follow the money, vem tjänar på en krypgrundsavfuktare?
De flesta som jag vet om har haft ett hus på samma plats i 10-tals tom 10tals år utan tillstymmelse till behov för att de är byggda på rätt ställe och på rätt sätt
Men rätt som det är kommer en tjomme från Anticimex och skall besiktiga grunden och påstår att det behövs en avfuktare och som av en händelse har han en kompis som gör denna installationen. självklart helt i onödan.
Men jag har även varit med om motsatsen då hela huset stinker mögel för att det är fuskbygg på gammal sjöbotten eller annan utfyllnad. där har brukaren dessutom stängt av avfuktaren för att "den behövs ju inte om jag inte är hemma"
att eftersträva 50% i grunden när den relativa fuktigheten är högre är ju bara hål i huvudet, det är ju tusen gånger bättre att huset får följa den relativa fuktigheten utan förhöjda värden någonstans.
som i de flesta fallen follow the money, vem tjänar på en krypgrundsavfuktare?
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag har en sorptionsavfuktare (Acetec PD-250) i krypgrunden (ca 95 m²) sedan 2013. Marken var redan plastad, men jag satte igen ventilerna. Satte också in en enkel energimätare för att ha koll på hur mycket den gick. Hittar tyvärr inte mina noteringar från mätaren, men har för mig att årsbehovet var 1000 - 2000 kWh så länge jag kollade. Mätaren är paj sedan flera år men avfuktaren verkar fungera. Har hygrostaten inställd på 66 % rf och har med andra hygrometrar konstaterat att luftfuktigheten i grunden ligger kring 70 % rf.
Häromåret tyckte jag den drog onödigt mycket och skaffade en kylavfuktare också (Woods DSC50FM). Båda är alltså inkopplade, men jag har ställt kylavfuktarens hygrostat på så vis att sorptionsavfuktaren bara går när kylavfuktaren inte orkar med.
Följder:
* Sommarelbehovet sjönk ca 200 kWh/månad när man jämför elräkningarna.
* Relativa fukthalten har sjunkit till ca 65 % rf.
Temperaturen i grunden är ca 9-10 °C som kallast på vintern och ca 18 °C som varmast på sensommaren. Jag tror att jag minskat elanvändningen ca 1 000 kWh/år tack vare kylavfuktaren.
Häromåret tyckte jag den drog onödigt mycket och skaffade en kylavfuktare också (Woods DSC50FM). Båda är alltså inkopplade, men jag har ställt kylavfuktarens hygrostat på så vis att sorptionsavfuktaren bara går när kylavfuktaren inte orkar med.
Följder:
* Sommarelbehovet sjönk ca 200 kWh/månad när man jämför elräkningarna.
* Relativa fukthalten har sjunkit till ca 65 % rf.
Temperaturen i grunden är ca 9-10 °C som kallast på vintern och ca 18 °C som varmast på sensommaren. Jag tror att jag minskat elanvändningen ca 1 000 kWh/år tack vare kylavfuktaren.
Finns det mycket organiskt material i grunden som kan mögla? Jag hade också ställt in tröskelvärdet till ett högre värde.
Störst risk för fuktskada har man under augusti. Ett alternativ kan vara att stänga av avfuktaren mellan oktober och juni, och ha den på 65% resterande tiden.
Störst risk för fuktskada har man under augusti. Ett alternativ kan vara att stänga av avfuktaren mellan oktober och juni, och ha den på 65% resterande tiden.
Medlem
· Västernorrland
· 10 924 inlägg
Fast alla ni som har sånt här. Vad händer om ni slår av allt, öppnar upp ev gluggar och låter det fläkta naturligt? Blir det kraftiga mögelangrepp på en dag eller vad ? Att det kan bli lite angrepp spelar ju egentligen ingen roll om det finns naturliga perioder av naturlig torka och det självdör. Känns liksom som det står och går sånt här helt i onödan på sina håll. Man är rädd i onödan typ......Är det dessutom ett nyare hus och grundläggningen är någotsånär ordentligt gjord så ska det ju inte vara nå problem.
Snabb uppdatering från Casa Maalox:
Efter att denna tråd startades så har jag har fixat lite med inställningarna på min EvoDry 12P. Har nu höjt till RF70% från 60%. Visade sig även att jag (idiotiskt nog?) inte kört på ett läge som tar hänsyn till temperatur utan bara RF. Kan återkoppla om någon dag med skillnad i förbrukning.
@Jonatan79 räknar kallt med att du tar notan för min eventuella mögelsanering i vår?
Efter att denna tråd startades så har jag har fixat lite med inställningarna på min EvoDry 12P. Har nu höjt till RF70% från 60%. Visade sig även att jag (idiotiskt nog?) inte kört på ett läge som tar hänsyn till temperatur utan bara RF. Kan återkoppla om någon dag med skillnad i förbrukning.
@Jonatan79 räknar kallt med att du tar notan för min eventuella mögelsanering i vår?
Haha, du kan få köpa min mögelförsäkring, 500kr/månad, jag tar swish!Maalox skrev:Snabb uppdatering från Casa Maalox:
Har inte förstått varför man ska ha dyra sorbtionsavfuktare i krypgrunden.
Kondensavfuktare är billigare och drar mindre ström. Dom är dessutom effektivare ju varmare det är, dvs när mögelrisken är högst.
Skulle det bli minusgrader i grunden behövs ingen avfuktning heller.
Och energin blir kvar i grunden i form av värme om den kör mycket.
Kondensavfuktare är billigare och drar mindre ström. Dom är dessutom effektivare ju varmare det är, dvs när mögelrisken är högst.
En sorbtionsavfuktare blåser också runt varm luft och höjer därmed temperaturen lite, de är byggda föfr långvarig drift, de fungera bra i kallare utrymmen. De blåser också ut luft vilket leder till ett litet undertryck så inte ev lukt kan leta sig up samt förhindra fuktig luft trängas upp. En kondensavfuktare har väldigt dålig verkningsgrad vid 10 grader.rotbackarn skrev:Har inte förstått varför man ska ha dyra sorbtionsavfuktare i krypgrunden.
Men vist det kan fungera hyfsat med kondensavfuktare om man har koll på sin krypgrund och beroende på miljön i krypgrunden.