D dalldalldall skrev:
Har en Daikin luft/luft- ftxtm40r2v1b som är inne på 3dje vintern. Tycker den fungerar lite sämre, utetemp nu längst ner i Skåne -3. Inställd på värme o fläkt o 22 g. Kollade just nu, 20 minuter går den, sen avfrostar den i 14 minuter. Just avfrostningen känns väldigt lång. Fuktigheten ute vet jag ej, nån som har samma maskin? Gammalt hus hyfsat isolerat, innetemp hinner sjunka 2 g innan den startar igen.
Hur gick det med denna ? Avfrostningarna alltså jag har en xrh40 från 2022 som beter sig exakt likadant ända från den blev installerad och gör så än idag.

Anders Nilsson6509 Anders Nilsson6509 skrev:
Hur gick det med denna ? Avfrostningarna alltså jag har en xrh40 från 2022 som beter sig exakt likadant ända från den blev installerad och gör så än idag.
Vi har nog redan pratat på fb om detta tror jag. Vet inte vad jag skall göra, enligt installatören tyder inget på fel eftersom utblås temp är bra, retar mig på avfrostningen. Det är 2 eller 3 vintern jag har min nu, har inte ens tänkt på att den värmer sämre förrän denna vintern, kan detta årets vinter vara så mycket fuktigare så det påverkar?

D dalldalldall skrev:
Han rådde mig att bryta strömmen(om det hjälper vet jag ej). Ingen golvmodell här. Kör på o ser hur den fungerar.
Det han avsåg är en sk. 'norsk reset' (göra den helt strömlös - vänta några minuter och sedan koppla in den igen) för att få maskinen att starta helt ifrån början i strömlöst läge och förhoppningsvis tappat tillfällig data i sin RAM-minne som kanske blivit tokigt satta under driften.

Varför flera minute och inte kort omstart beror på att det kan ta ett tag innan data i tex. RAM försvinner pga. att det är uppladdade kondingar i nätaggregat tar en stund på sig att ladda ur - särskilt den sista 0.5V som mycket väl kan räcka för att RAM inte skall tappa data.

Norsk Reset skall man inte underskatta när det gäller att lösa problem av vag och långsökt natur, särskilt inte när datorer och microkontrollers är med i bilden......

D dalldalldall skrev:
Vi har nog redan pratat på fb om detta tror jag. Vet inte vad jag skall göra, enligt installatören tyder inget på fel eftersom utblås temp är bra, retar mig på avfrostningen. Det är 2 eller 3 vintern jag har min nu, har inte ens tänkt på att den värmer sämre förrän denna vintern, kan detta årets vinter vara så mycket fuktigare så det påverkar?
Ja det kanske stämmer.pratat med en kille som påstår att Daikin vet om dessa problem.det lär finnas ett kit där de byter lite delar även styrkortet oxh sensorer.sen kan man själv styra fläkthastigheten

Hur fungerade den nu när det var riktigt kallt?
Då borde innetemp sjunka mer än 2 C under avfrostn, om det tog lika lång tid.

Jag har jättemycket problem med min pump
Avfrostningen blir längre och längre värme gången blir kortare och kortare
Speciellt vid +5-7 till -6-8 sår den in i konstigt grej och det blir kallare och kallare inomhus ända sättet att enda sättet att bryta det här på Är att stäng av huvudbrytaren i cirka 30 minuter sen funkar igen vad blir likadan senare

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.