40 230 läst · 50 svar
40k läst
50 svar
Attefallshus under 300 000
Hej,
i mitt tidigare inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/attefallshus-under-300-000.439797/ dokumenterade jag markarbete samt grundläggning för Attefallet och nu fortsätter jag med projektet. Det sista som återstår är gjutningen av plattan och som jag nämde tidigare kommer jag blanda betongen själv. Det beror inte på snålhet det är snarare de preferenser som jag måste anpassa mig till. Själva plattan ligger 2 höjdmeter från vägen var betongbilen skulle kunna stå. Som bekant vet vi att betongen kommer inte rinna uppåt så jag behöver en pumpbil också. Om jag skulle ta hit dessa 2 bilar så är vägen blockerad ca 1 timme som används flitigt av granar. Givetvis skulle jag kunna pussla ihop det om det hade varit det enda alternativ men jag tyckte att blanda själv är inte så hemskt.
jag delade plattan till 3 lika stora delar och gjöt 1/3 om dagen (tog 6 timmar var)
Blandade 1 del cement 2 delar gjutsand 1,5 del ballast 8-12. Men andra ord hade jag inga färdigblandade påsar från bygghandel. Allt betong 3,3 kubik gick på 5000kr.
I bakrunden syns tombolan från Jula som jag köpte för några år sedan för 1495kr.
Har haft den länge och när den var relativ ny bytte jag drivremen och när jag tog av kapan ville jag verkligen gråta. Så mycket formsprutat plast har jag aldrig sett tidigare. Det enda som var av metal var motoraxel och direkt på den drivrem. Inte ens remskiva fans!! MEN DEN LEVERERAR!!!
Det som jag upplevde ganska jobbigt när jag byggde garaget 3 år tidigare var terängen runt om som var ojämt, var svårt att gå på, byggställning snett etc.
Tanken nu är att färdigställa marken runt omkring med marksten, plantera häck och bygga trappa innan jag smäller upp huset. Ni som har möjlighet att göra marken i ordning innan själva bygget REKOMMENDERAR jag starkt detta. Att bygga i sånt miljö senare var som dans på rosor.
prislappen för grunden är 58000kr
detta ingår
utstakning
lägeskontroll
startbesked från komunnen
grus 0-18
makadam 8-12
flis 2-5
sand 0-4
cement
kantelement
frigolit 20cm
armering
vattenrör 25 m
avloppsrör
draneringsrör
markkabel 50m
datakabel 50m
hyrkostnad för bergborr+kompressor
inköp av 8 st spräckkilar
duschbrunn
marksten
marksten stora (trappa)
20 st thujor
i mitt tidigare inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/attefallshus-under-300-000.439797/ dokumenterade jag markarbete samt grundläggning för Attefallet och nu fortsätter jag med projektet. Det sista som återstår är gjutningen av plattan och som jag nämde tidigare kommer jag blanda betongen själv. Det beror inte på snålhet det är snarare de preferenser som jag måste anpassa mig till. Själva plattan ligger 2 höjdmeter från vägen var betongbilen skulle kunna stå. Som bekant vet vi att betongen kommer inte rinna uppåt så jag behöver en pumpbil också. Om jag skulle ta hit dessa 2 bilar så är vägen blockerad ca 1 timme som används flitigt av granar. Givetvis skulle jag kunna pussla ihop det om det hade varit det enda alternativ men jag tyckte att blanda själv är inte så hemskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
jag delade plattan till 3 lika stora delar och gjöt 1/3 om dagen (tog 6 timmar var)
Blandade 1 del cement 2 delar gjutsand 1,5 del ballast 8-12. Men andra ord hade jag inga färdigblandade påsar från bygghandel. Allt betong 3,3 kubik gick på 5000kr.
I bakrunden syns tombolan från Jula som jag köpte för några år sedan för 1495kr.
Har haft den länge och när den var relativ ny bytte jag drivremen och när jag tog av kapan ville jag verkligen gråta. Så mycket formsprutat plast har jag aldrig sett tidigare. Det enda som var av metal var motoraxel och direkt på den drivrem. Inte ens remskiva fans!! MEN DEN LEVERERAR!!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det som jag upplevde ganska jobbigt när jag byggde garaget 3 år tidigare var terängen runt om som var ojämt, var svårt att gå på, byggställning snett etc.
Tanken nu är att färdigställa marken runt omkring med marksten, plantera häck och bygga trappa innan jag smäller upp huset. Ni som har möjlighet att göra marken i ordning innan själva bygget REKOMMENDERAR jag starkt detta. Att bygga i sånt miljö senare var som dans på rosor.
Logga in
Skapa konto
prislappen för grunden är 58000kr
detta ingår
utstakning
lägeskontroll
startbesked från komunnen
grus 0-18
makadam 8-12
flis 2-5
sand 0-4
cement
kantelement
frigolit 20cm
armering
vattenrör 25 m
avloppsrör
draneringsrör
markkabel 50m
datakabel 50m
hyrkostnad för bergborr+kompressor
inköp av 8 st spräckkilar
duschbrunn
marksten
marksten stora (trappa)
20 st thujor
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Under de kalla och ickebyggbaradagar skapade jag 3D model och utifrån den ritade jag 2Dbyggritningar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Detta är exempel på mina byggritningar. Jag ritade de i SolidWorks och det finns säkert många brister om någon sakkunig tittar på de. Hur som helst det gick fint fint att bygga enligt dem
Nu kan jag beställa fönster, dörrar och allt virke. Det börjar klia rejält i fingrarna.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Bästa svaret
Plintar kan vara bra men vid Attefallshus vill man ofta maxa höjden för att få rymd på loftet, och då är plintar inge bra.V vintersolen skrev:
Logga in
Skapa konto
Byggde ställningen av skitvirke som fanns hemma. Försökte göra det av klena dimensioner för att komma ner i vikten. Måste kunna flytta den själv. På bilden syns syllen. Nu sätter jag igång på riktigt!
Logga in
Skapa konto
Långsida 1 rest! Långsida 2 på backen!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla väggar på bilder ovan klarade jag på en dag ensam. Det var bara vid resningen som jag tog hjälp av 2 garanar. Jag hade inte klarat allt detta på en dag om jag hade inte gjord vissa förberedelser innan. Alla reglar kapade och jackade jag i förväg. Över och underliggare var märkta och förborrade för enklare och snabare montering. Med andra ord alla delar var numrerade och märkta så det gick ruskigt snabb. Det var som att bygga med en byggsats, typ LEGO. Jag spenderade 2 lördagar i garaget och förberede allt som gick.
Logga in
Skapa konto
det mest utmanande i detta skede var att lyfta upp limträbalken som är 6500x450x90 och väger nästan 200kg.
Planen var att lyfta det med kranbilen men jag var 4 dagar för tidigt (allt gick snabbare än jag hade räknad ) och då skulle jag forlora 4 regnfria byggdagar. Ringde kompisar och granar och nästkommande dag fick jag arbetslag på 7 man plus jag. Hela lyften var klar på 20 min och mycket enklare än jag trodde
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Glömde skriva att stomme är 145 och takstolar 220
Sedan tillkommer 45 läkt på insidan och 70 på takstolar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spikade råspont 120x20 och inga jävla råspontluckor! Enstaka plankor. Båda sidorna klarade jag på en dag. Just denna vecka tog jag semester. Nu återstår bara papp och läkt på taket och sedan kan börja regna.
Använde Biltemas spikpistol för 1500kr. Inte en enda dubbelslag. Helt otroligt! För 3 år sedan spikade jag med samma pistol garaget och så vit jag minns då och då var jag tvungen mekka lite med pistolen. Jag tror det beror på vilka spikar man har men jag hade samma fabrikat då som nu.
Logga in
Skapa konto
Som takpapp använde jag nonvowen TYVEK. Ni får gärna kommentera valet av takpapp. Eftersom TYVEK andas - precis som GORATEX behöver man inte bygga luftspalt på insidan. En annan fördel är att det är mycket enklare att lägga på taket. Det räcker att häfta det med häfthammare i överlappen. Hur smidigt som helst!
Redigerat:
Det är klart att plintar är biligare men man kommer lite högre upp och jag betraktar det som nackdel. Platta på mark är dyrare men känslan går inte att jämföra. Det är stum och stabil. Ingen påväxt underifrån etc och etc.V vintersolen skrev:
Lösvirkesbyggare
· Borlänge
· 5 inlägg
Ser riktigt fint ut! bygger själv hus på 63 kvadrat och samma som du med platta på mark dock inte snedtak inne eller loft, imponerad över hur fort det går har tagit mig 4 år från jävlandes med bygglov till slutspurten som man ligger i nu! Min kostnad ligger dock på runt 450 000 samt kommer det tillkomma mera