7 255 läst · 44 svar
7k läst
44 svar
Attefallshus måste placeras 6 meter från tomtgräns
Så när de inte kunde stoppa det på ett sätt så valde de en annan väg.Lena Elisabet skrev:
Då är det inte enbart avståndet till fastighetsgräns kommunen har synpunkter på om jag förstår rätt? Vad är det för regler du hänvisar till som säger att 1,8 m i köket är ok?Lena Elisabet skrev:
Är det ett komplementbostadshus du ska bygga?
Det är inte så att väg och gångväg är precis i tömtgräns medans vägområdet faktiskt sträcker sig in på din tomt och du då inte egentligen förfogar över den sista biten närmast gränsen utan det tillhör kommun/trafikverket etc? Sen vet jag inte om just såna regler gör att man måste anpassa byggnader som ändå är på "lagom" avstånd från vägområdet eller om det plussas på?
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Attefallsreglerna säger bara 4,5m från tomtgräns. Sedan får man antagligen inte bygga på själva vägområdet, det är väl någon form av nyttjanderätt som väghållaren har. Men vägområdet kan väl knappast sträcka sig 4,5 m in på tomten.J Jensa86 skrev:Det är inte så att väg och gångväg är precis i tömtgräns medans vägområdet faktiskt sträcker sig in på din tomt och du då inte egentligen förfogar över den sista biten närmast gränsen utan det tillhör kommun/trafikverket etc? Sen vet jag inte om just såna regler gör att man måste anpassa byggnader som ändå är på "lagom" avstånd från vägområdet eller om det plussas på?
Jag har läst på boverkets sida och jag kopierar in citat:M MetteKson skrev:
"I BBR hänvisas i de allmänna råden enbart till standardens dimensionerande mått och inredningslängder. I standarden SS 91 42 21 finns vidare hänvisningar till andra standarder. BBR hänvisningen till SS 91 42 21 gäller inte dessa vidare hänvisningar.
Om det i BBR finns angivna mått så gäller dessa mått oavsett mått i standarden. Här kommer ett exempel för att åskådliggöra detta. I BBR finns angivna mått för inredningslängd för matlagning i bostäder med en BOA om högst 35 m2. I allmänt råd i BBR står att inredningslängden bör vara minst 1,80 meter bred. Dessutom finns i allmänt råd i BBR angivet allmänt att dimensionerande mått och inredningslängder som är lämpliga vid utformningen av bostaden finns i SS 91 42 21. Men då det i BBR finns angivna mått på 1,80 meter för inredningslängden så gäller dessa i bostäder med en BOA om högst 35 m2, inte de mått som finns i standarden om inredningslängder."
Jag tycker att det står väldigt tydligt vad som gäller.
J Jensa86 skrev:Det är inte så att väg och gångväg är precis i tömtgräns medans vägområdet faktiskt sträcker sig in på din tomt och du då inte egentligen förfogar över den sista biten närmast gränsen utan det tillhör kommun/trafikverket etc? Sen vet jag inte om just såna regler gör att man måste anpassa byggnader som ändå är på "lagom" avstånd från vägområdet eller om det plussas på?
Vi har ingen väg eller vägområde på vår tomt.
Lena Elisabet skrev:Jag har läst på boverkets sida och jag kopierar in citat:
"I BBR hänvisas i de allmänna råden enbart till standardens dimensionerande mått och inredningslängder. I standarden SS 91 42 21 finns vidare hänvisningar till andra standarder. BBR hänvisningen till SS 91 42 21 gäller inte dessa vidare hänvisningar.
Om det i BBR finns angivna mått så gäller dessa mått oavsett mått i standarden. Här kommer ett exempel för att åskådliggöra detta. I BBR finns angivna mått för inredningslängd för matlagning i bostäder med en BOA om högst 35 m2. I allmänt råd i BBR står att inredningslängden bör vara minst 1,80 meter bred. Dessutom finns i allmänt råd i BBR angivet allmänt att dimensionerande mått och inredningslängder som är lämpliga vid utformningen av bostaden finns i SS 91 42 21. Men då det i BBR finns angivna mått på 1,80 meter för inredningslängden så gäller dessa i bostäder med en BOA om högst 35 m2, inte de mått som finns i standarden om inredningslängder."
Jag tycker att det står väldigt tydligt vad som gäller.
Ok, jag missförstod dig.
Jag tog av någon anledning för givet att det rörde sig om takhöjd, därav min fråga.
Det sjuka är att jag har lagt ned runt 40 000 kr på alla ritningar, kontrollansvarig och energiberäkningar och jag vet fortfarande inte om vi får lov.....
Ska det vara så här ?
Ska det vara så här ?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Kommunen kommer inte kunna stoppa er ansökan om ni uppfyller lagens krav.Lena Elisabet skrev:
Tyvärr saknar kommunernas tyckande och riktlinjer lagstöd många gånger. Ni borde kunna få hjälp av er KA att se till att ni uppfyller lagkraven (om ni inte redan gör det) , sen är det bara och köra. Får ni frågor så besvarar ni dom med hänvisning till lagtext.
Sen finns utvägen att söka startbesked för komplementbostadshus fritidshus. Då kommer ni undan tillgänglighetsregler, köksstorlek mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Trist. Stå på dig och be dem hänvisa till vilken paragraf de lutar sig mot. De kommer, om de inte ändrar uppfattning, neka startbesked. Detta har förmodligen inte handläggaren/inspektören delegation på utan det bör vara bygglovschefen alternativt nämnden i din kommun. Förmodligen borde det då uppdagas att du följer gängse regler och krav. Kolla om delegationsförteckningen i din kommun med andra ord.