Hej!

Det här blir mitt första "riktiga" inlägg på forumet. Ligger det fel, så får moderator naturligtvis flytta det.

Jag och min sambo/särbo bor sedan 6 år i en bostadsrätt i Stockholms innerstad.

Lägenheten var helt nyrenoverad av den tidigare ägaren (2014), så vi förutsatte väl lite slött att "allt var som det skulle". Så var det inte riktigt, vilket jag förmodligen får anledning att återkomma till i kommande trådar

Av en händelse råkade jag för ett tag sen läsa om, att det numera är krav på, att lägenheter som byggts eller renoverats fr o m 2010, ska ha vattenskydd inte bara under diskmaskinen, utan även såväl under kyl/frys som inne i diskbänksskåpet.

Vi har har endast vattenskydd under diskmaskinen. Inte under vår kombinerade kyl/frys, eller i diskbänksskåpet

Det här känns ju ytterst angeläget att åtgärda så fort det överhuvudtaget är möjligt. Helst igår.

Men dels är vare sig sambon eller jag typen som går omkring i blåställ hemma, och fixar ett nytt vägguttag med ena handen, och kaklar en vägg med den andra. Snarare tvärtom.

Till yttermera visso finns det ju en hel massa produkter på marknaden, om man googlar på t ex "Vattenskydd" eller "Diskbänksinsats".

Och produkterna finns i sin tur i en massa olika mått och storlekar, och det framgår inte alltid helt tydligt, vilka mått som avses. Inte heller har vi hittat någon tillräckligt tydlig beskrivning, som visar hur man monterar de aktuella produkterna.

Så vi har gått lite vilse i det här, och skulle behöva hjälp.

Vi undrar helt enkelt hur vi ska gripa oss an detta projekt, och vilka märken och produkter ni rekommenderar.

Tanken är - såklart - att 1. vårt kök med god marginal ska uppfylla de krav som försäkringsbolaget har, samt 2. att vi enkelt och snabbt ska bli uppmärksammade på eventuell fukt, gärna även om vi inte är på plats i lägenheten.

Jag bifogar 3 foton.

Två stycken visar insidan av vårt diskbänksskåp, som är en del av IKEA-köket "Veddinge Grå".

Det tredje visar nederdelen av vår kombinerade kyl/frys, som är en integrerad "Effektfull" från IKEA, monterad i "Metod" skåp försedd med "Veddinge Grå" dörr (jag TROR att det är detta:

https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-hoegskap-foer-kyl-frys-3-doerrar-vit-veddinge-gra-s89364761/

Ett tämligen stort problem - antar vi - är, att den integrerade kyl/frysen alltså redan är på plats.

Vi har således exakt samma problem som trådstartaren här:

https://www.flashback.org/t3066635

Att få in ett vattenskydd under kyl/frysen, lär väl inte låta sig göras med mindre än att kyl/frysen skruvas loss från de två fäsrpunkterna i framkanten och lyfts ut, så att vattenskyddet kan monteras, varefter kyl/frysen ställs på plats igen.

För oss två, som inte är ungdomar längre, saknar relevanta muskler och inte är särskilt händiga, så är det här ett projekt i paritet med att flyga till månen.

Finns det NÅGOT sätt att åstadkomma en korrekt och godkänd vattenskyddslösning, UTAN att flytta på kyl/frysen? Eller genom att endast dra ut kyl/frysen en liten bit?

Som framgår av fotot, är det av någon anledning "dubbla skåpsbottnar" i "Metod"/"Veddinge"-skåpet, som kyl/frysen är monterad i.

Det känns klart frestande att placera ett vattenskydd på den understa skåpsbotten, där det inte finns någonting som är i vägen.

Och kanske dessutom ett på själva golvet, under skåpet.

Samtidigt inser vi, att ett vattenskydd sannolikt måste sitta DIREKT under det den ska skydda, för att dels godkännas av försäkringsbolaget, dels kunna fungera som det är tänkt.

Detta om kyl/frysen.

Över till diskbänksskåpet:

Som synes härbärgerar det rätt mycket olika sladdar, ledningar och rör. Jag vet inte hur det ser ut hemma hos andra människor, men vårt skåp har inte så stora likheter med t ex det diskbänksskåp som IKEA visar, i sin produktbeskrivning för deras "Variera tätningssats":

https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-taetningssats-60282006/

(Svep eventuellt till höger på bilden, om inte diskbänksskåpet visas direkt)

Vi får liksom ingen mental bild av, hur det ska gå till att förvandla den här röran till ett 100% vattentätt utrymme. De "diskbänksinsatser" och "tätningssatser" som säljs hos bl a Stosett, Anticimex, försäkringsbolagen och, som sagt, IKEA, verkar förutsätta att diskbänksskåpet ser ut som vilket annat skåp som helst inuti, möjligen med undantag för något enstaka rör, som sticker upp ur ett elegant utskuret hål i skåpets botten.

Och så ser det, som synes, inte ut hos oss.

(När vi ändå håller på, får ni förresten mer än gärna kommentera rörhärvan i diskbänksskåpet, inte ur ett estetiskt perspektiv, utan ett fackmannamässigt. Ska det se ut såhär, liksom? Är det några allvarliga fel som har begåtts när dessa installationer gjordes, vilket alltså var före vår tid... ?)

Oavsett hur det går med vattensäkrandet av diskbänksskåpet och kyl/frysen, inser vi att det är bra - i vårt fall förmodligen helt nödvändigt - att kombinera det med fuktdetektor/vattenlarm på bägge ställena.

Och även där öppnar sig direkt en hel värld av olika typer av produkter; från dom billiga larmen som drivs av ett litet batteri och förhoppningsvis piper till om det utsätts för en rejäl skvätt vatten, till Smarta Hem-integrerade lösningar som kopplas in på Wifi, ibland via någon dyr "hub", och som både skickar mail och SMS, om den detekterar minsta antydan till fukt. Vi skulle vilja ha något slags mellanting, eller en kombination. Det viktigaste är, att det är enkelt och användarvänligt.

Vi behöver alltså råd, även vad gäller vattenlarm.

Jag, som tagit på mig att göra research i detta ämne åt min sambo och mig, har Aspergers syndrom, och min nivå av händighet kan beskrivas som "Kan med stor svårighet byta en glödlampa". Därför vore jag oerhört tacksam för tydliga och pedagogiska svar, gärna utan komplicerat fackspråk (alternativt att svårbegripliga termer förklaras).

Stort TACK på förhand!
 
  • Nedre delen av en integrerad IKEA "Effektfull" kyl/frys i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörlig och sladdar under diskbänk utan vattenskydd i ett köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av ett diskbänksskåp med synliga rör och ledningar, saknar vattenskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
T
Vad det gäller kylen så har jag ingen aning, men under vasken så kan ni nog köpa ett plastskydd, skära upp så att rören får plats samt sen sätta runt nåt grått klett som täcker runt rören mot plastskyddet. Så har i allafall rörkrökarna gjort i vårt skåp och de verkade ju faktiskt veta vad de sysslade med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Vad det gäller kylen så har jag ingen aning, men under vasken så kan ni nog köpa ett plastskydd, skära upp så att rören får plats samt sen sätta runt nåt grått klett som täcker runt rören mot plastskyddet. Så har i allafall rörkrökarna gjort i vårt skåp och de verkade ju faktiskt veta vad de sysslade med.
Tack för svar!

Ja, ungefär så har jag också förstått att det ska gå till.

Frågan är bara vilket plastskydd, vad "grått klet" är för något, hur i hela friden det "gråa kletet" ska kunna täcka hela det extremt stora hålet i skåpet. Och så vidare.

Vi har också funderat på att överlämna detta till en rörmokare, som ni uppenbarligen gjorde. Jag är dock en kontrollmaniker av rang, och vill vara säker på att plastskydd, klet etc är av en typ som är avsedda för ändamålet, tillika godkända ur försäkringssynpunkt.

Inser att det ter sig lite märkligt att vi först bor här i 6 år helt utan vattenskydd, och att jag nu har satt ribban på att försöka vinna försäkringsbolagets pris för "Bäst vattensäkrade kök i Sverige 2021".

Men så är jag. Ska det göras, så ska det göras ordentligt.
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 10 till
  • Laddar…
T
Tror att du drar ner plast på baksidan och sen förankrar det mot plasten på golvet. Det viktiga är ju att allt vatten ska rinna ut, inte ner, vilket nog går att lösa på flera bra vis.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Tror att du drar ner plast på baksidan och sen förankrar det mot plasten på golvet. Det viktiga är ju att allt vatten ska rinna ut, inte ner, vilket nog går att lösa på flera bra vis.
Hmmm.

Jag är väldigt trög i huvudet ibland, så jag förstår inte vad du menar.

Skulle du kunna förtydliga litegrann? "Drar ned plast på baksidan" - varifrån? "Baksidan", menar du då inne i skåpet eller på skåpet utsida? Varför ska det vara plast på golvet? Räcker det alltså inte med att vattentäta inne i skåpet?

Jo, jag är medveten om att detta säkert går att lösa på flera bra vis. Men jag känner inte till vilka dessa olika vis är - därav denna tråd. Och dessutom vill jag vara säker på resultatet blir i enlighet med försäkringsbolagens anvisningar.
 
T
Sån här plastmatta verkar man ju kunde skära till lite som man vill, sen täcka med någon deg. Jag är tyvärr ganska mycket teoretiker men ring in en rörmokare så fixar de säkert detta lite snabbt men tar betalt för något stort/långsamt.
 
  • Golvgenomföring med slarvigt skuren plastmatta och tätningsmassa kring rör och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Köp följande:
https://www.ikea.com/se/sv/p/nyttig-golvskydd-40281994/
https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-taetningssats-60282006/

Sätt den ena golvskyddet under kylen
Ta det andra golvskyddet, klipp ut så du får igenom rören. Täta runt genomföringarna med tätningssatsen.
Det kommer aldrig bli 100% "vattensäkert".

Det ser ut som det ska under skåpet. Renoverar man idag tror jag dock att samtliga genomföringar ska komma genom golvet i skåpet. Så som du har kommer det bli klurigt att få det tätt.tätt
 
T TreeView skrev:
Sån här plastmatta verkar man ju kunde skära till lite som man vill, sen täcka med någon deg. Jag är tyvärr ganska mycket teoretiker men ring in en rörmokare så fixar de säkert detta lite snabbt men tar betalt för något stort/långsamt.
OK. Tack!
 
M Maestrono skrev:
Köp följande:
[länk]
[länk]

Sätt den ena golvskyddet under kylen
Ta det andra golvskyddet, klipp ut så du får igenom rören. Täta runt genomföringarna med tätningssatsen.
Det kommer aldrig bli 100% "vattensäkert".

Det ser ut som det ska under skåpet. Renoverar man idag tror jag dock att samtliga genomföringar ska komma genom golvet i skåpet. Så som du har kommer det bli klurigt att få det tätt.tätt
"Klurigt att få det tätt" - helt riktig iakttagelse. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv

Så nu hoppas jag att någon kan komma med konkreta förslag på, hur man kan få det så tätt som möjligt, trots att det ser ut som det gör i skåpet.

Att det inte kommer att bli 100% vattentätt med vetenskapliga mått mätt, är jag helt med på.

Jag är också intresserad av om KEA:s hyllplansskydd och tätningsset är bra, och hur det står sig mot de motsvarigheter som säljs av bl a Stosett, Anticimex och flera försäkringsbolag.

Kan du förtydliga lite vad du menar med att samtliga genomföringar ska komma från golvet i skåpet? I min värld gör dom det, så det är uppenbarligen något jag inte fattar.

Köket är f ö från 2014.
 
En gång sa jag denna fras till en sotare: "I min värld så är det på det här viset" varpå han svarade: "Och i den andra världen, där alla andra bor, så är det så här och så här." :crysmile: Jag vet inte hur du ska göra för att täta, men jag tror att föregående talare menar att alla rör ska komma upp från botten av skåpet, och i ditt fall kommer de från sidan... rätta mig gärna om jag har fel. I mitt motsvarande skåp har jag vattendetektorer, det är "tygremsor" med sensorer i som ska larma om de blir blöta. 2 av de har jag virat runt rören och den tredje ligger på golvet under skåpet. Men jag har fått rekommenderat av Anticimex att göra det du nu försöker åstadkomma. Mitt kök är dock från 2001 och har väl inte det kravet på sig om jag förstod ditt första inlägg rätt.
Rörinstallation under köksskåp med synliga vatten- och avloppsrör samt vattendetektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
Hej du.
Först och främst - det du kallar att "vattensäkra" handlar inte om det - det handlar om att minimera skaderisken vid vattenläcka. Läckageskydd används inte för att hindra skador, utan för att man ska kunna upptäcka skadan.
Gällande kyl/frys så kan du i lugn o ro köpa ett läckageskydd på IKEA och lägga på det nedersta hyllplanet under.
Om du tittar på t ex https://www.ikea.com/se/sv/assembly...ted-fridge-freezer-a--white__AA-1072014-2.pdf (spelar ingen roll om ni har en annan, principen är samma för alla inbyggnadsk/f) så ser du på bild 18, sid 21 att det finns ett galler baktill på det hyllplan kyl/frysen står på. Detta är för ventilation.

Om kyl/frys börjar läcka så är det inte ett jättetryck utan ett stadigt droppande som rinner nedåt. Har du då ett läckageskydd på undre hyllplanet kommer vätskan hamna på det så att ni kan se att det finns vatten och kan reagera. Det är läckagesskyddets uppgift.

Hos mig ser det ut nästan exakt som du har det under diskbänken. Jag har inget läckageskydd, däremot kontrollerar jag manuellt några gånger per år i samband med att jag rensar vattenlåset, känner på rören och kontrollerar att det är torrt.

Så om du tänker så - att det handlar om att kunna ha uppsikt och upptäcka om ett fel uppstår - snarare än att försöka skydda dig mot skador, så kanske du sover lugnare. Ett korrekt installerat läckageskydd är aldrig så effektivt som en ägare som är mån om och underhåller sitt boende.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
H
Ställer mig lite kritisk till läckageskydd under kyl och frys.
I somras läckte våran kyl en del kondensvatten under en fest (1000gånger öppna/stänga med 27C luft) och vi hade inget plastskydd under. Parketten tog lite stryk och sprättade upp. Hade vi haft plastskyddet hade parketten sprättat upp framför kylen istället vilket inneburit att vi mest troligt skulle behövt bryta upp golvet för att byta den plankan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
H halj skrev:
Ställer mig lite kritisk till läckageskydd under kyl och frys.
I somras läckte våran kyl en del kondensvatten under en fest (1000gånger öppna/stänga med 27C luft) och vi hade inget plastskydd under. Parketten tog lite stryk och sprättade upp. Hade vi haft plastskyddet hade parketten sprättat upp framför kylen istället vilket inneburit att vi mest troligt skulle behövt bryta upp golvet för att byta den plankan.
Det är lite dubbelt det där. Ett annat scenario hade ju varit att ni bodde i lgh, det inte var ett enskilt tillfälle och kylen droppade diskret i ett halvår och orsakade vattenskada som satte sig i ert golv, grannens tak och väggen. Då hade en förstörd parkett varit ett trevligare problem....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
det är "tygremsor" med sensorer i som ska larma om de blir blöta. 2 av de har jag virat runt rören och den tredje ligger på golvet under skåpet.
Intressant!
Har du någon länk till där man kan kolla på/köpa produkten ?

Det där med vattensäkring och att vattnet ska rinna ut så att det syns är mest ett spel för galleriet, speciellt vid renovering. Klart bättre som du gjort att larma om ledningen läcker.
Varför?
Därför att det är "droppskadorna" som är värst, upptäcks sällan och pågår länge. Går det hål på en ledning så hjälper inga vattenavledningar alls, hela golvet blir förstört när det öser ut vatten på det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Intressant!
Har du någon länk till där man kan kolla på/köpa produkten ?

Det där med vattensäkring och att vattnet ska rinna ut så att det syns är mest ett spel för galleriet, speciellt vid renovering. Klart bättre som du gjort att larma om ledningen läcker.
Varför?
Därför att det är "droppskadorna" som är värst, upptäcks sällan och pågår länge. Går det hål på en ledning så hjälper inga vattenavledningar alls, hela golvet blir förstört när det öser ut vatten på det.
https://www.clasohlson.com/se/p/36-...SmijYr3fh9rXQTwxVSk_bunEe9Yt83hYaAvVlEALw_wcB

Sån här variant har vi, men vi har via Alert alarm. Ser dock likadan ut som länkad produkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.