1 801 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Att mäta är att veta - men hur?
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Vad jag förstått så läser vattenfall av mätare vid olika frekvenser beroende på mätare. Min läses av en gång per dygn med reservation för upp till två dagar. Har för mig att det står i deras ”mina sidor”. Tibber tar 2 dagar på sig. Detta eftersom att jag har en gammal mätare som då vattenfall läser av en gång om dagen, och tibber läser i sin tur det en dag senare från vattenfall.T Thomas_Blekinge skrev:
Och hurvida det är nedbrytning på 15 min eller 60 min är väl elmätarberoende. Eller jag vet inte hur det funkar. I mitt fall är det timmar på vattenfalls. Så om jag använder 10kwh mellan 10:00 och 10:30. Och sedan 5kwh mellan 10:30-11:00 så kommer det att stå 15 kwh mellan 10:00-11:00.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Jag skulle aldrig acceptera en pappersprodukt för mitt hus när jag har exakt data. Jag tror schablonerna är till när datan inte finns. Jag har förövrigt höftat mitt hus givet min data och landat på 83kwh/m2. Med schablon hade vi hamnat på väl över 120 för ett 60 år gammalt tegelhus med källare på 270m2. Men jag är medveten om att många är helt nöjda med schablonerna.M MrDizzy skrev:Energideklaration är en skrivbordsprodukt som inte har överdrivet mycket med verkligheten att göra.
De jag har sett då jag tittat på hus... de ger inte ett skit i att på kWh kunna förutspå vad ens hus kommer att dra vid en viss temperatur & solskensmängd. De är enl mitt tycke inte ens värda papperet de är skrivna på.
Och visst finns det konsulter som säkerligen kan göra en exakt energimätning av min kåk... men vem är villig att betala för det? inte jag iaf.
Och var ligger tjusningen i att hyra in en massa konsnylter då man istället kan se hur nära man kan komma själv?
Jag har också ett över 60 år gammalt tegelhus med källare (ca 90kvm / plan) och ligger på ca 94kWh/m2. Har du tilläggsisolerat något?V mutalisken skrev:Jag skulle aldrig acceptera en pappersprodukt för mitt hus när jag har exakt data. Jag tror schablonerna är till när datan inte finns. Jag har förövrigt höftat mitt hus givet min data och landat på 83kwh/m2. Med schablon hade vi hamnat på väl över 120 för ett 60 år gammalt tegelhus med källare på 270m2. Men jag är medveten om att många är helt nöjda med schablonerna.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Effektbehov.V mutalisken skrev:
Hade en gammal Luft/vatten vp som jag räknade ut endast lämnade 1.2 COP vid -15C. Visst bättre än elpatron men fan marginellt.
Så för att kunna byta till en ny LVVP så jag behövde räkna ut effektbehovet för att veta storleken på den nya.
Detta var innan solcellerna.
Sen kan man ju som inte låta bli att försöka få det ännu mera rätt och ta hänsyn till både ditt och datt.
Men så tillvida man inte har individuell mätning på alla strömförbrukare så blir det ju alltid en uppskattning.
EDIT:
Har endast 15cm kutterspån på kallvinden och ska tänkte lägga dit tillägsisolering i höst.
Funderar nu bara på hur mycket.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Hellre mycket än lite? Isolering är ju billigt. Ja att jag har så litet behov trots storleken är nog pga bergvärme, isoleringen, fönstrena, och golvvärmen. I vinter ska vi dra ned tempen ytterligare. Vi har gått från 24.5 till 21.5. Kanske går ned till 20.5 i vinter. Och i källare kanske 18 från 25. Lite svårt att kalibrera med dålig rumsstyrning.M MrDizzy skrev:Effektbehov.
Hade en gammal Luft/vatten vp som jag räknade ut endast lämnade 1.2 COP vid -15C. Visst bättre än elpatron men fan marginellt.
Så för att kunna byta till en ny LVVP så jag behövde räkna ut effektbehovet för att veta storleken på den nya.
Detta var innan solcellerna.
Sen kan man ju som inte låta bli att försöka få det ännu mera rätt och ta hänsyn till både ditt och datt.
Men så tillvida man inte har individuell mätning på alla strömförbrukare så blir det ju alltid en uppskattning.
EDIT:
Har endast 15cm kutterspån på kallvinden och ska tänkte lägga dit tillägsisolering i höst.
Funderar nu bara på hur mycket.
Liknande trådar
-
Metallsmak efter byte av vattenmätare, kommunalt vatten
Vatten & Avlopp -
Var ska man sätta apparaten som kopplas till han-porten på mätaren?
El -
Tryckslag från tvättmaskin efter byte av vattenmätare
Vatten & Avlopp -
Vattenmätare - är min installation godkänd?
Vatten & Avlopp -
Mäta upp / Laga gjutjärnskokplatta?
El