1 800 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Att mäta är att veta - men hur?
Sida 1 av 2
Medlem
· Blekinge
· 10 603 inlägg
Vi pratar mycket om husets egen förbrukning, eller tomgångskörning, för där ligger det kanske en hund begraven. Normalt får man grepp om det om man stänger av det mesta och läser av över ett dygn. Mätnoggrannheten ökar markant om man kan mäta över flera dagar, helst en vecka, för vissa förbrukningscykler upprepar sig inte varje dag eller är veckodagsbundna.
Det var enkelt. Hos mig blir det mer komplicerat för jag har solceller som ibland stöttar hushållet, ibland säljer ut på nätet, och är mörka nattetid. Så jag gjorde en enkel formel baserad på 24 timmars avläsning:
Husets=inköpt el - såld el + solproduktion. inköpt el och såld el kan jag läsa på mätaren och på invertern (jag litar inte på appar med all eftersläpning) .
Men resultaten blev inte konsekventa. Den resulterande husförbrukning varierade mer än lovligt. Vad är felet?
Så idag gjorde jag ett skrivbordsexperiment och antog vissa scheman för husförbrukning och solproduktion. Från detta kunde jag skapa dom mätarvärden som avläses efter 24 timmar. Och det visade sig att tillbakaräkningen med min 24 timmars metod misslyckades och visade fel. Man måste ha en bättre tidsupplösning för att skatta husets egen förbrukning, om man har solceller.
Nu kommer säkert många som säger: men min elleverantör visar momentanförbrukning och bla bla. Men jag brukar fråga mina ingenjörsadepter: Om du läser av ett värde på 123.45, vad vet du om det stämmer med verkligheten? Har du gjort en noggrannhetsanalys?
Det var enkelt. Hos mig blir det mer komplicerat för jag har solceller som ibland stöttar hushållet, ibland säljer ut på nätet, och är mörka nattetid. Så jag gjorde en enkel formel baserad på 24 timmars avläsning:
Husets=inköpt el - såld el + solproduktion. inköpt el och såld el kan jag läsa på mätaren och på invertern (jag litar inte på appar med all eftersläpning) .
Men resultaten blev inte konsekventa. Den resulterande husförbrukning varierade mer än lovligt. Vad är felet?
Så idag gjorde jag ett skrivbordsexperiment och antog vissa scheman för husförbrukning och solproduktion. Från detta kunde jag skapa dom mätarvärden som avläses efter 24 timmar. Och det visade sig att tillbakaräkningen med min 24 timmars metod misslyckades och visade fel. Man måste ha en bättre tidsupplösning för att skatta husets egen förbrukning, om man har solceller.
Nu kommer säkert många som säger: men min elleverantör visar momentanförbrukning och bla bla. Men jag brukar fråga mina ingenjörsadepter: Om du läser av ett värde på 123.45, vad vet du om det stämmer med verkligheten? Har du gjort en noggrannhetsanalys?
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Tibber löser detta i sin app för de vet hur mycket du använder och hur mycket du producerar per timme. Vissa inverterare har detta inbyggt, och du kan antingen köpa en elmätare och installera i skåpet eller så funkar det med en han/h1 mätare om du har en ny mätare från elbolaget.T Thomas_Blekinge skrev:Vi pratar mycket om husets egen förbrukning, eller tomgångskörning, för där ligger det kanske en hund begraven. Normalt får man grepp om det om man stänger av det mesta och läser av över ett dygn. Mätnoggrannheten ökar markant om man kan mäta över flera dagar, helst en vecka, för vissa förbrukningscykler upprepar sig inte varje dag eller är veckodagsbundna.
Jag har både tibbers mätningar, inverteraren och en egen sofistikerad elmätare. De visar alla samma sak utom inverteraren som visar lite högre produktion. Jag har tolkat att deltat är förbrukningen inverteraren har med dess fläktar tex.
Edit, mina elmätare är realtid. Tibber är också 1-2 dygn senare om du inte har en ny elmätare från elbolaget, och inverteraren är också realtid beroende på modell och tillbehör.
Medlem
· Blekinge
· 10 603 inlägg
Hur ska jag veta hur Tibber mäter? Mitt exempel ska bara belysa att om man tror att man kan dra slutsatser ur vissa mätningar, så är det inte givet. Hur stora är felmarginaler hos ingående mätinstrument? Jämför vi exakt samma tidsintervaller?
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Mina egna mätningar matchar som sagt elbolagets. Förutom för en vecka sedan. Då mailade jag vattenfall och frågade varför de noterade 10x högre förbrukning en timme. Deras svar var att de hade ett fel efter en release. Två dagar senare var datan korrekt. Så deras mätning stämmer med min. Tibber använder sig rakt av av elbolagets, så de har ingen egen såtillvida att du inte har de nya mätarna.T Thomas_Blekinge skrev:
Älskar hur du resonerar! Jag jobbar med kvalitetssäkring inom fordonsindustrin och förstår hur du tänkerT Thomas_Blekinge skrev:Vi pratar mycket om husets egen förbrukning, eller tomgångskörning, för där ligger det kanske en hund begraven. Normalt får man grepp om det om man stänger av det mesta och läser av över ett dygn. Mätnoggrannheten ökar markant om man kan mäta över flera dagar, helst en vecka, för vissa förbrukningscykler upprepar sig inte varje dag eller är veckodagsbundna.
Det vore inte fel att till att börja med utvärdera om mätmetoden är kapabel utifrån önskad noggrannhet. Det finns iaf ett utrymme för att (förlåt uttrycket) nörda ner sig lite djupare
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Såhär ser datan ut för mig. Tycker den är väldigt tydlig och granulär. Och stämmer med vår verklighetsuppfattning.Allan J skrev:
http://e-logger.se/pub?Ribby&p=9
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Jag tror det finns en kvalitetsstandard som heter MID som är just en stämpel på noggrannheten på räkneverken/elmätarna. Där kan ni läsa på lite om ni undrar över ”hur vet vi att mätarna mäter rätt”.
”The MID (Measuring Instruments Directive - 2004/22/CE) is a 2004 European Directive applicable to measuring devices and systems in the context of commercial transactions. The aim of the directive is improve protection of consumers and safeguard their interests.”
vad som dock är intressant är att elmätares kalibrering endast är giltiga upp till 20 år. Kan tänka mig att många sitter på äldre. Även om alla nu ska bytas ut.
Alla elmätare som använda i debiteringssyfte måste iaf ha den certifieringen.
”The MID (Measuring Instruments Directive - 2004/22/CE) is a 2004 European Directive applicable to measuring devices and systems in the context of commercial transactions. The aim of the directive is improve protection of consumers and safeguard their interests.”
vad som dock är intressant är att elmätares kalibrering endast är giltiga upp till 20 år. Kan tänka mig att många sitter på äldre. Även om alla nu ska bytas ut.
Nu är väl våra äldsta elmätare från det stora mätarbytet 2009 och nu pågår ett nytt stort mätarbyte så kalibreringen är det knappast nått problem med, i alla fall inte med tanke på tidsaspekten 20 år.V mutalisken skrev:Jag tror det finns en kvalitetsstandard som heter MID som är just en stämpel på noggrannheten på räkneverken/elmätarna. Där kan ni läsa på lite om ni undrar över ”hur vet vi att mätarna mäter rätt”.
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Min mätare är från 2004-2005 typ. Dåtidens innovativa smartmätare. De kan läsa timmar från den. Kan ha fel om året. Men tror inte det.E elmont skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 603 inlägg
Man kan väl utgå från att de flesta mätare mäter med den nogrannhet som fordras (vissa verkar ju gå fel ibland). Men vet man när de skickar sina datapaket till elbolaget? Är det alltid prick på timmen? Eller kvart över? Det kan göra skillnad när man utvärderar.
När de skickar mätvärden är inte det avgörande, det intressanta är under vilket intervall värdet är uppmätt.
Mätningen ansvarar nätbolagen för och jag misstänker att det är ganska höga krav på detta från både myndigheter och elhandelsbolag.
Mätningen ansvarar nätbolagen för och jag misstänker att det är ganska höga krav på detta från både myndigheter och elhandelsbolag.
V mutalisken skrev:Tibber löser detta i sin app för de vet hur mycket du använder och hur mycket du producerar per timme. Vissa inverterare har detta inbyggt, och du kan antingen köpa en elmätare och installera i skåpet eller så funkar det med en han/h1 mätare om du har en ny mätare från elbolaget.
Jag har både tibbers mätningar, inverteraren och en egen sofistikerad elmätare. De visar alla samma sak utom inverteraren som visar lite högre produktion. Jag har tolkat att deltat är förbrukningen inverteraren har med dess fläktar tex.
Edit, mina elmätare är realtid. Tibber är också 1-2 dygn senare om du inte har en ny elmätare från elbolaget, och inverteraren är också realtid beroende på modell och tillbehör.
Tog du med solens värmeavgivning via fönser in till huset?
Jag gjorde som dig.. .men det ville inte riktigt lira på den nivån som jag ville.
Då kom jag på att det går räkna ut av max solinstråling är per m² beroende på longitud och lattitud.
Sen vet jag hur mycket min solcellsanläggning max kan leverera samt hur mycket den faktiskt leverade.
Av detta räknar jag då en procentsats av hur mycket sol det var just igår.
Sen mätte jag alla fönster och gjorde en uppskattning (med hänsyn tagen till väderstäck & u-värde och därmed sol % över dygnet de leverar) om hur många m² fönster det skulle motsvara om det bara fanns ett fönster som fick lika mycket sol i % som det var sol igår.
Från det räknar jag ut hur mycket värme solen leverar in genom fönstren.
Detta värde la jag till hur mycket värme huset "förbrukat"
Nu började jag kunna gissa hur mycket el huset drar beroende på hur varmt/kallt & soligt det är ute med bättre nogranhet.
Efterdet har jag lagt till extra förbrukings poster .. .som hur många tvätt/disk-maskiner har körs. Hur mycket har det duscha etc etc
Så mina nuvarande gissningar mha detta verkar stämma hyffsat med verkligheten.
( men aldrig så mycket att man inte kan låta bli att pilla på hur man ska räkna för att få det ännu bättre )
Medlem
· Stockholm
· 962 inlägg
Du verkar vilja göra en exakt energimätning för ditt hus. En energideklaration. Det finns ju konsulter som gör det. Men utan exakta värden blir det svårt. Men jag jar exakta värden för värmepump, vvb, inne och utetemperatur dut, köldbärare osv. Så lägger man till energiinsläpp och förlust via radiation går det att mäta. Men vet inte vad jag ska ha den infon till?M MrDizzy skrev:Tog du med solens värmeavgivning via fönser in till huset?
Jag gjorde som dig.. .men det ville inte riktigt lira på den nivån som jag ville.
Då kom jag på att det går räkna ut av max solinstråling är per m² beroende på longitud och lattitud.
Sen vet jag hur mycket min solcellsanläggning max kan leverera samt hur mycket den faktiskt leverade.
Av detta räknar jag då en procentsats av hur mycket sol det var just igår.
Sen mätte jag alla fönster och gjorde en uppskattning (med hänsyn tagen till väderstäck & u-värde och därmed sol % över dygnet de leverar) om hur många m² fönster det skulle motsvara om det bara fanns ett fönster som fick lika mycket sol i % som det var sol igår.
Från det räknar jag ut hur mycket värme solen leverar in genom fönstren.
Detta värde la jag till hur mycket värme huset "förbrukat"
Nu började jag kunna gissa hur mycket el huset drar beroende på hur varmt/kallt & soligt det är ute med bättre nogranhet.
Efterdet har jag lagt till extra förbrukings poster .. .som hur många tvätt/disk-maskiner har körs. Hur mycket har det duscha etc etc
Så mina nuvarande gissningar mha detta verkar stämma hyffsat med verkligheten.
( men aldrig så mycket att man inte kan låta bli att pilla på hur man ska räkna för att få det ännu bättre )
Energideklaration är en skrivbordsprodukt som inte har överdrivet mycket med verkligheten att göra.V mutalisken skrev:Du verkar vilja göra en exakt energimätning för ditt hus. En energideklaration. Det finns ju konsulter som gör det. Men utan exakta värden blir det svårt. Men jag jar exakta värden för värmepump, vvb, inne och utetemperatur dut, köldbärare osv. Så lägger man till energiinsläpp och förlust via radiation går det att mäta. Men vet inte vad jag ska ha den infon till?
De jag har sett då jag tittat på hus... de ger inte ett skit i att på kWh kunna förutspå vad ens hus kommer att dra vid en viss temperatur & solskensmängd. De är enl mitt tycke inte ens värda papperet de är skrivna på.
Och visst finns det konsulter som säkerligen kan göra en exakt energimätning av min kåk... men vem är villig att betala för det? inte jag iaf.
Och var ligger tjusningen i att hyra in en massa konsnylter då man istället kan se hur nära man kan komma själv?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast energideklarationen är väl mest till för köpare av en fastighet ? Grovt sett så är det väl såklart intressant hur mycket energi det man köper gör av med och på vilket sätt.
Ska man inte sälja så behöver man inte göra nån.........
Ska man inte sälja så behöver man inte göra nån.........