fooney skrev:
Nu var det så att de armaturerna skulle jordas de var inte dubbelisolerade alltså fi märkta, men förr så fick man strunta i jorden till sådana armatuer också eftersom det inte erfodrats jord i det rummet....... men frågan är om man får göra så idag ?
Ska armaturerna installeras fast dvs utan stickpropp?
Om så är fallet måste dagens regler följas, mao krävs skyddsjordning.
All utökning och ändring av äldre anläggningar måste följa dagens regler.

/ Kai
 
Är du helt säker på det? Det stämmer inte riktigt med Sverre's inlägg ovan. Och Sverre är så vitt jag förstår behörig elektriker.

Jag misstänker att en viktig detalj som vi inte vet i det här fallet är om armaturerna skulle kopplas in på befintliga anslutningspunkter eller om det handlar om en utökning av anläggningen.
 
Man kan ju fråga sig vad chansen är att man håller i en ojordad och felaktig utrustning i rummet samtidigt som man av misstag berör den jordade armaturen i taket... ::)
 
Ja fast frågan handlar mer om regeltolkning. Och skall man exempelvis hempula så är det nästan viktigare att man följer reglerna än om man är behörig.

Sedan kan jag nämna att jag för många år sedan låg på mage och mekade ovanpå en apparat med en jordad kabelstege 5 cm ovanför mig, Några minuter efter jag hoppat ned visade det sig att apparaten var strömförande, upptäcktes genom att en kompis fick en stöt, fast han fick den från hand till fot. vet inte riktigt om det hade gått lika bra för mig om jag råkat häva mig upp mot kabelstegen.

Sannolikheter skall man inte leka med.
 
hempularen skrev:
Är du helt säker på det? Det stämmer inte riktigt med Sverre's inlägg ovan. Och Sverre är så vitt jag förstår behörig elektriker.

Jag misstänker att en viktig detalj som vi inte vet i det här fallet är om armaturerna skulle kopplas in på befintliga anslutningspunkter eller om det handlar om en utökning av anläggningen.
I starkströmsföreskrifternas första del, allmänna bestämmelser, så står det om tillämpning på äldre anläggningar (punkt 1.4).
Reglerna gäller "endast utvidgning, ombyggnad och omläggning" av äldre anläggningar.

Ganska klart tycker jag. Ändringar i äldre elanläggningar omfattas av dagens regler.

/ Kai
 
Ja men om vi antar att det fanns befintliga kopplingar ex. till gamla armaturer, så är det väl tveksamt om man "utvidgar, ombygger eller omlägger" anläggningen bara för att man byter armaturer även om de råkar vara fast inkopplade. Att byta en gammal armatur även fast inkopplad hör ju till det som vi hempulare faktiskt FÅR göra om vi har nödig kännedom.

Jag är inte säker på hur det skall tolkas, försöker bara få det att gå ihop med Sverre's inlägg högre upp i tråden (och skaffa mig "nödig kännedom").
 
Visst, man får installera belysningsarmatur själv, men är armaturen konstruerad för att anslutas till skyddsjord ska den också göra det.
Det där att "förr fick man hoppa över skyddsjord" tycker jag låter märkligt, jag har svårt att tro att det är så.

Min 40-talskåk är byggd utan skyddsjord men i ett senare skede har man utökat med ett jordat uttag i varje kök (till kyl/frys). Jag hade alltså blandat jordat/ojordat i mina gamla kök (gjort nån gång på 60-talet) men om man inte behövde jordade uttag till jordade kylar, varför göra sig det jobbet, dra kuloledning och utanpåliggande uttag om det inte behödes?.

Min åsikt är att det är en liten investering och lite jobb att öka säkerheten i sitt hem med skyddsjord och jordfelsbrytare.

/ Kai
 
okej armaturerna anslöts med lamppropp men skulle också kunna ansluta dessa med en fast inst. om läget var så tvunget!

Nej precis här handlar det inte om sannolikehets lära utan enbart regeltolkning......

Att man fick välja bort jord för 5-10 år sedan är jag säker på... man resonerade som jag sa innan, har det inte erfodrats jord sen innan så ! jag ska leta upp det i gamla föreskrifter.

Med ditt resonemang kai så kan du exempelvis inte utöka anläggning med ett enda ojordat uttag i hela huset.... istället så ska du bygga om hela rummet o jorda då ? låter väl tilltaget...


Att uttaget till kyl o frysen var jordat var ej konstigt man har ju jordat köket ändä sen 60 talet både armatur o vägguttag, det handlade om att diskbänken var jordad.
 
kai_robert skrev:
I starkströmsföreskrifternas första del, allmänna bestämmelser, så står det om tillämpning på äldre anläggningar (punkt 1.4).
Reglerna gäller "endast utvidgning, ombyggnad och omläggning" av äldre anläggningar.

Ganska klart tycker jag. Ändringar i äldre elanläggningar omfattas av dagens regler.

/ Kai
Som jag skrev så är det ju en tolkningsfråga, och utan att ha sett anläggningen så är det svårt att svara rätt!

För att förtydliga mig:

Om det är utbyte av 3 befintlig armaturer mot tre nya är det varken utbyggnad, ombyggnad eller omläggning, alltså ingen jord! (det var fallet som jag förutsatte när jag svarade!)

Är det uppsättning av en eller flera extra armaturer som är fast anslutna är det utbyggnad och då skall det jordas!
 
fooney skrev:
Med ditt resonemang kai så kan du exempelvis inte utöka anläggning med ett enda ojordat uttag i hela huset.... istället så ska du bygga om hela rummet o jorda då ?  låter väl tilltaget...
Det kan man faktist inte göra, det är inte tillåtet att utöka med nyinstallerade, ojordade uttag.

Bra sammanfattning av sverre
Utbyte av armatur--jord krävs ej
Nyinstallation---krav på jord

/ Kai
 
kai_robert skrev:
Det kan man faktist inte göra, det är inte tillåtet att utöka med nyinstallerade, ojordade uttag.


/ Kai

Nu ska vi se så jag har klart för mej, du påstår att du får ej utöka med ett ojordat uttag i ett vanligt bostadsrum där alla uttag är ojordade ?

Tror du svamlar faktiskt !
Släng fram paragrafen så ska jag vara tyst.......
 
Jag håller med!
Naturligtvis får du utöka befintlig ojordad installation med t.ex. fler ojordade uttag.
Hur skulle det annars gå till? Jag behöver t.ex. ett nytt lamputtag över fönstret i vardagsrummet, hmm då blir det till att dra om hela huset och byta samtliga apparater då? Svammel...
 
hahah ;D en smula dyrt kanske + inga arbetslösa elektriker .......
 
fooney skrev:
Nu ska vi se så jag har klart för mej, du påstår att du får ej utöka med ett ojordat uttag i ett vanligt bostadsrum där alla uttag är ojordade ?

Tror du svamlar faktiskt !
Släng fram paragrafen så ska jag vara tyst.......
Paragrafen har jag redan lagt fram (se tidigare inlägg).
Att sätta dit fler uttag är utökning och omfattas av dagens regler. Solklart fall.

/ Kai

lägger in texten igen

starkströmsföreskrifternas första del, allmänna bestämmelser, så står det om tillämpning på äldre anläggningar (punkt 1.4).
Reglerna gäller "endast utvidgning, ombyggnad och omläggning" av äldre anläggningar
 
Kai, du läser föreskrifterna som fan läser Bibeln!
ELSÄK-FS 1999:5, allmänna bestämmelser 1.4 betyder naturligtvis att i anläggning gjord efter tidigare föreskrifter så gäller DESSA föreskrifter om utförande enbart vid utvidgning, ombyggnad eller omläggning av sådan anläggning!

Jämför med nya föreskrifterna ELSÄK-FS 2004:1,
Starkströmsanläggning utförd enligt tidigare gällande föreskrifter
6 § Vid ombyggnad eller utvidgning av en starkströms-anläggning skall de föreskrifter tillämpas som gäller vid tidpunkten för ombyggnaden eller utvidgningen.
Undantag gäller för följande krav:
– Kravet på skyddsjordning vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.

Solklart fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.