Bild-googla på "concrete worktop" så får ni upp massor av fina bilder + en hel del beskrivningar hur man gör, dock på engelska. Det fina är ju att se hur resultatet blir och hur man går tillväga.

finns även klipp på youtube.

Har förstått att man vill slipa bänkskivan för att den ska bli mer slitstark. Men hur vet jag när jag har slipat färdigt? Vad är målbilden som jag är ute efter?

Jag läste på betongdesign.se att dom använde vax att behandla betongen med.

Jag har läst denna tråden med stort intresse. Jag har tidigare gjutit skivor till kök. Skivorna har varit 16 mm tjocka för att passa höjdmässigt till diskbänken.

Har experimenterat mycket med olika betongkvaliteter för att få rätt yta. Jag har inte velat slipa då jag inte vill se ballastmaerialet.
Det bästa resiltatet har jag fått med expansionsbetong med 0-1 mm ballast. Inga porer överhuvudtaget och ytan blir helt slät utan polering.

Enda svårigheten är att skivorna vill gärna slå sig något efter några veckor. Jag vet att det finns andra kvaliteter med hög flytbarhet som inte har de expanderande egenskaperna, men jag har inte lyckats få tag på detta. Armerat har jag gjort med tunt rotnät.

Sedan är skivorna behandlade med betongolja vilket ger vattenavvisande egenskaper. Har också provar vattenglas och det har fungerat ok.

Mvh

• IMG_4297.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4301.jpg
    Skapa konto
Expansionsbetong? Googlade och blev inte mycket klokare.

Sök på expanderbetong istället så får du lite träffar

• Gilla
Chris11
  • Laddar…
Jag ha gjutit en bänkskiva i betong för ett utekök som i övrigt är byggt i lättklinkerblock. Återkommer gärna med mina erfarenheter. Men jag är lite osäker på hur jag ska ytbehandla. När jag frågade i färghandeln idag, så hade de ingen lämplig olja, och vax trodde de inte skulle hålla utomhus. Jag prioriterar skydd mot frostsprängning och liknande och vill förstås inte att det ska bli äckligt med matrester som kryper ner i ytan. Jag föredrar en "wet look", men det är inte lika viktigt. Några idéer om typ av produkt? Tacksam för hjälp.

Efter att ha läst alla trådar på nätet så blev jag väldigt inspirerad att göra nya bänkskivor.
Har testat att gjuta både med finbetong och med expanderbetong. Jag kan inte påstå att det var någon skillnad. Tanken var väl att man inte skulle behöva vibrerar så mycket med expanderbetong men jag vibrerade med en slagborrmaskin med mejsel i ca 30 minuter och det var fortfarande bubblor kvar. När man vibrerar så hårt så lossade siliconet och åkte halvvägs in i gjutningen. Så mitt tips är att tat lugnt med vibrationerna :) eller låta bli siliconet helt vilket jag gjorde andra skivan.

Skivan behandlade jag med vattenglas (natriumsilicat) utan att spä den med vatten. Det blev kletigt direkt och ränder i det jag penslade på. Ytan torkade inte heller. Efter 2 dagar så var det fortfarande lösligt med vatten och frätande. Inget jag skulle vilja lägga morgonmackan på. Så jag lyckades spola / gnugga bort allt med skyddshandskar och handduk. Den lilla betonggkivan så hade jag 50-50 med vatten i natriumsilikatet och pensalde på. Resultatet blev bra, härdade men blev inte vattenresistent för 2 sekunder. Hmmm.

Nu in med skivorna i köket och behandla med Osmo hårdvaxolja (carnuba) en liten burk för 400kr. Det hade nu gått 1 vecka sedan gjutningen. Det fick torka enligt burken i 1 dygn och sedan andra strykningen. Även här blev det ränder efter penseln och jag rekomenderar att stryka ut det med trasa. Efter ca 14 dagar så ska full härdning i vaxet uppstå och vara stryktåligt.
4månader senare: Om vatten ligger på i ca 5-10 min minuter så kan man lätt skrapa bort hela vaxlagret från skivan. Det har även upkommit miljontals bubblor underifrån vilket är ett tecken på att jag skulle väntat med härdningen mer än 1 vecka innan jag lade på vaxet.
Summan är att inget har fungerat för mig. Men man vill ju dela med sig av sina misstag :)

Det jag kommer att göra nu är att blöta skivan i 10 minuter och ta bort allt vax med en handduk (är allt som behövs) och sedan lägga på ett par lager med spätt vattenglas i flera omgångar för att se hur det reagerar och sedan ev stensåpa eller kanske ett försök igen med vaxet.

Redigerat:
Har varit sugen på att gjuta egna skivor. Efter att ha läst bla den här tråden kännde jag mig ytterst tveksam. Nu är jag definitivt inte sugen längre. :)

Det är säkert en fråga om var man lägger sin ribba också. För vår del blir det träbänkar som det ser ut nu. Lycka till dock med att få ordning på´at.

Närå, det går säkert bättre för dig, men det projektet kändes som att jag hade 2 vänstertummar i högernäven. Märkligt att så mycket blev så fel. Det verkade ju funka för alla andra. Men man lär sig av misstagen, det är utvecklande :)

Grymt snyggt ompalompa! Tror jag vet vilken design du lånat då jag funderat på att göra samma :)
Hur löste du infästningen av reglarna förresten?

Reglarna vilar bara på respektive sida och den välter INTE då varje gavel väger ca 35-40kg......

• Gilla
Chris11
  • Laddar…
Bumpar den här tråden lite. När jag installerade min så sa jag att jag ville ha allting inkluderat. Så blev det inte. Han gjorde inte muren. Så nu står jag där och murar med lättbetong men efter att ha provat lite färgningsmetoder (på lösa block) så blir jag inte nöjd.

Tror ni det skulle vara snyggt att gjuta betongskivor och sätta fast mot lättbetongblocken?

OBS "Murningen" är inte färdig på bilden. Men ni får ett hum om hur det ser ut. Jag vill helst inte flytta spisen heller då det redan är provtryckt och klart. Och ja, jag skulle ha skrivit detta tydligare i papprena :p Men man lär sig alltid något.

/Christian

• 201011051305.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.