43 302 läst · 40 svar
43k läst
40 svar
Att bygga en svängd trappa
Hej Pär, Gott Nytt år. du behöver verkligen inte ursäkta dig. Detta är ju trots allt ett diskussionsforum....pär h skrev:Hej Indus du får verkligen ursäkta men jag förstår inte riktigt varför man väljer att göra på detta vis.
Om du nu har en ritning varför då inte följa den direkt. Du nämner att det blir billigare att göra så här för man kan rätta till missar. Men om man har en ritning får man utgå från att den stämmer och då blir ju dina utlägg för plywood skivorna och div reglar en extrakostnad eller har jag missat hela poängen med att göra som du gör en undrande.
Gott nytt år
Pär
1. Om jag postar ritningen senare kommer du förstå bättre. Du får inte reda på mycket av ritningen, men tillräckligt för att bygga trappan. Det du missat är att vilken normalhändig människa som helst ska kunna göra detta så länge man kan hålla i såg och penna.
2. Jag vet inte hur din maskinpark ser u, men jag vet hur den ser ut hos gemene man och det är inget hinder. Det som skulle var 1689mm är kanske inte det längre efter några timmars snickrande utan justersåg, sänksåg etc.
Jag förstod inte riktigt det sista du skrev, du kan kanske förtydliga?
Då har det blivit dags för stegen. Lämpligt material till stegen är spontade brädor. Den typ av golvbrädor jag använt är inte att rekommendera eftersom de gärna reser sig pga fasningarna som går längs med fjäder och not (om man limmar innan montering). Dessutom måste spåren under brädorna spacklas på de steg som svänger.
Hade jag inte haft en hel hög golvbrädor över sedan tidigare projekt skulle jag nog åkt till bygghandeln och sorterat ut de finaste bitarna bland råsponten, alt åkt till lokala sågverket och beställt fint virke och själv fräst ut not.
Steg 1 är att limma ihop tillräckligt många brädor för varje steg. I nästa steg sågas de till rätt storlek.
Hade jag inte haft en hel hög golvbrädor över sedan tidigare projekt skulle jag nog åkt till bygghandeln och sorterat ut de finaste bitarna bland råsponten, alt åkt till lokala sågverket och beställt fint virke och själv fräst ut not.
Steg 1 är att limma ihop tillräckligt många brädor för varje steg. I nästa steg sågas de till rätt storlek.
I min värld så är dom som ger sig på att bygga en trappa medvetna om svårigheten eller det som egentligen är det svåra med trappor är att göra dom sköna att gå i. Själva snickrandet är inte svårt så länge det inte gäller spiraltrappor med böjda vagnsstycken. Så med dit sätt menar du att man i princip platsbygger trappan? och då klarar man sig med enklare verktyg "trail and error" principen.
För jag förstår fortfarande inte riktigt för jag tycker att om man har en ritning så följer man den och om den som har ritat trappan har gjort sitt jobb så skall det inte vara några problem. Det som kan bli problem är om den som tog måtten för trappan har slarvat då blir det problem.
Men jag misstänker att när jag ser slutresultatet så kommer jag att förstå. Så det egentliga problemet ligger hos mig jag vill gärna veta från början själva poängen med en lösning .
Mvh Pär H
För jag förstår fortfarande inte riktigt för jag tycker att om man har en ritning så följer man den och om den som har ritat trappan har gjort sitt jobb så skall det inte vara några problem. Det som kan bli problem är om den som tog måtten för trappan har slarvat då blir det problem.
Men jag misstänker att när jag ser slutresultatet så kommer jag att förstå. Så det egentliga problemet ligger hos mig jag vill gärna veta från början själva poängen med en lösning .
Mvh Pär H
Hej igen Pär. Det är klart lättast att platsbygga trappan, men det går vilket som.
Du får gärna peka på specifika moment som kanske borde göras på något annat sätt, då är det lättare att förklara och "försvara" metoderna.
Kan hända att folk i allmänhet är betydligt bättre på att snickra än mig, då är informationen i denna tråd överflödig(förutom för de som håller min nivå ).
Ett problem kan vara att rita ut de svängda stegen och sedan såga dessa utan att ha konstruktionen klar så långt som den är fram till detta inlägg. Har du någon lösning på det skulle jag gärna vilja veta, funderat mycket på det och min lösning ska jag visa i nästa inlägg.
Vänta några inlägg så klarnar det kanske, annars får jag förklara bättre.
Tänk så här: tillvägagångssättet i alla moment syftar till att göra det så enkelt som möjligt för byggaren, inte att följa någon norm för tillvägagångssätt vid trappbygge/snickeri.
Du får gärna peka på specifika moment som kanske borde göras på något annat sätt, då är det lättare att förklara och "försvara" metoderna.
Kan hända att folk i allmänhet är betydligt bättre på att snickra än mig, då är informationen i denna tråd överflödig(förutom för de som håller min nivå ).
Ett problem kan vara att rita ut de svängda stegen och sedan såga dessa utan att ha konstruktionen klar så långt som den är fram till detta inlägg. Har du någon lösning på det skulle jag gärna vilja veta, funderat mycket på det och min lösning ska jag visa i nästa inlägg.
Vänta några inlägg så klarnar det kanske, annars får jag förklara bättre.
Tänk så här: tillvägagångssättet i alla moment syftar till att göra det så enkelt som möjligt för byggaren, inte att följa någon norm för tillvägagångssätt vid trappbygge/snickeri.
Redigerat:
Dags att såga ut de svängda stegen från golvbrädorna jag limma tidigare.
1. Lägg passande bit på steget och kontrollera med ett föremål som är minst lika brett som utsticket från stegen ska vara. Det är lätt att göra fel här (personlig erfarenhet ) och tro att brädorna är tillräckligt stora för stegen. Låt en träbit möta lostocken på båda kortsidorna för att säkert se att steget kommer passa. (prisutdelning till de som förstår de sista meningarna...glömde tyvärr ta bilder av det)
2. Rita runt hela steget längs med plywood och regel.
3. Använd vinkelhake för att göra några stödlinjer på den sida som steget ska sticka ut och använd dessa linjer för att mäta ut en ny ytterkant med rätt utstick. På detta vis får utsticket exakt samma vinkel som steget har på trappan.
4. Om du tvunget ska använda Biltemas vinkelhake så använd den åtminstone inte till att mäta med.
1. Lägg passande bit på steget och kontrollera med ett föremål som är minst lika brett som utsticket från stegen ska vara. Det är lätt att göra fel här (personlig erfarenhet ) och tro att brädorna är tillräckligt stora för stegen. Låt en träbit möta lostocken på båda kortsidorna för att säkert se att steget kommer passa. (prisutdelning till de som förstår de sista meningarna...glömde tyvärr ta bilder av det)
2. Rita runt hela steget längs med plywood och regel.
3. Använd vinkelhake för att göra några stödlinjer på den sida som steget ska sticka ut och använd dessa linjer för att mäta ut en ny ytterkant med rätt utstick. På detta vis får utsticket exakt samma vinkel som steget har på trappan.
4. Om du tvunget ska använda Biltemas vinkelhake så använd den åtminstone inte till att mäta med.
Det är förståss enklare att lägga den ihoplimmade plankan mot stegets insida och sedan bara rita av i framkant. Nackdelen är att man då får synligt ändträ som du skriver Immobil. En lösning vore att tillverka mallar och överföra dessa till trästycket. Ytterligare ett moment men då det inte är så många steg det rör sig om så tycker jag att det vore värt det.
Om trappan sedan ska kläs med matta eller ytterligare trä så spelar det synliga ändträt inte längre någon roll.
Om trappan sedan ska kläs med matta eller ytterligare trä så spelar det synliga ändträt inte längre någon roll.
Jag hade också tanke på att göra mallar och i detta fallet hade det bara handlat om 3st. Även om det är 5 svängda steg så är översta svängda steget och nedersta steget identiska, samma med nästa. Är faktiskt bara hörnsteget som är unikt.
Förutom att det blir merjobb med slipning och spackling blir stegen inte lika stabila när man gör som ovan jämfört med immobil och vojmas förslag. Det syns kanske inte så tydligt på bilderna men på några av stegen är det bara en liten bit av golvbrädan kvar i hörnet efter sågning och det blir ju en svag punkt.
Förutom att det blir merjobb med slipning och spackling blir stegen inte lika stabila när man gör som ovan jämfört med immobil och vojmas förslag. Det syns kanske inte så tydligt på bilderna men på några av stegen är det bara en liten bit av golvbrädan kvar i hörnet efter sågning och det blir ju en svag punkt.
Mitt tips är att lägga trappstycket upp och ner och mot stegets insida, och därefter rita framkantslinjen. Sedan sågar man längs denna linje och lägger sen trappstycket rätvänd mot stegets insida. då har den sågade sidan vänts inåt och den fina sidan är i framkant (vinkeln är ju densamma). Därefter går man vidare med att justera kanterna.
Det här bör funka bra och spara extra jobb
Det här bör funka bra och spara extra jobb
Pga av tillökning har jag fått göra uppehåll igen med postandet, men nu har saker och ting börjat lugna sig.
Så här i efterhand kan jag ångra att jag inte posta bilder etc efterhand som jag byggde trappan, men det har jag lärt mig till nästa projekt. Så jag tackar ödmjukast för er input.
Så här i efterhand kan jag ångra att jag inte posta bilder etc efterhand som jag byggde trappan, men det har jag lärt mig till nästa projekt. Så jag tackar ödmjukast för er input.
Stegen slipas och putsas lite.
Borrar i reglarna som stegen ska ligga. På de svängda stegen bör man kontrollera att man borrar så att den främre brädan för stöd av någon skruv.
Borrar i reglarna som stegen ska ligga. På de svängda stegen bör man kontrollera att man borrar så att den främre brädan för stöd av någon skruv.
Den gamla trappan utkastad och den nya delades i 4 delar så jag enkelt skulle kunna hantera dem själv. Även om jag kontrollmätt 100000000 gånger var det ändå lite nervöst att se om de skulle passa.
För att få rätt vinkel i svängen är det lämpligt att fästa den höga delen efter att svängen är fastskruvad och den inre och yttre vinkeln är så nära 90 grader som möjligt vilket enkelt justeras genom att flytta den mot eller från väggen. Trappstegen provmonteras också innan hela konstruktionen fästs i golv och väggar.